Ziek worden in de wachtzaal van de dokter

Joris
Topic Starter

Ziek worden in de wachtzaal van de dokter

#1 , 11 okt 2012 15:49

Ik heb ouderdomsdiabetes en neem reeds jaren medicijnen hiertegen.
Onlangs had ik nieuwe voorschriften nodig, maar mijn huisarts weigerde deze klaar te leggen zodat ik ze maar af te halen had. Voorschriften worden immers niet zomaar meegegeven, ook niet al kennen we jouw dossier goed, ben je reeds jaren klant en weten we waarvoor het is. Want bij afgifte verdienen ze niets en een consultatie kunnen ze aanrekenen.
Ik moest dus, als gezonde mens, meer dan anderhalf uur wachtenin de wachtzaal met naast mij iemand die snipverkouden was. Uiteindelijk schreef de dokter me gewoon de medicijnen voor die ik nodig had, verder niets, geen onder zoek, alleen de rekening voor de consultatie.
Nu, vijf dagen later heb ik prijs en ben ik zelf ook ziek geworden.
Zoals gewoonlijk bij een zware verkoudheid, met keelontsteking en hoge koorts, zal ik weer een week out zijn en belangrijke meetings missen. Het zou me dan ook niet verwonderen dat mijn echtgenote volgende week voor de bijl gaat, en haar reis naar het buitenland zal moeten annuleren, zonder dat we ook maar kans maken op de terugbetaling van haar tickets.
De ironie wil dat ik nu wellicht mijn dokter zal moeten consulteren alhoewel hij de oorzaak van mijn situatie is.
Is daar wettelijk niets aan te doen? Is de dokter hier niet nalatig geweest? Heeft hij niet de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat zijn gezonde patiënten niet besmet geraken. Ik ga heel wat schade lijden, maar wie gaat dat vergoeden?
En bewijs het maar. Pfff... wat een miserie.

Groetjes,
Joris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 11 okt 2012 15:58

Ben je héél zeker dat je die verkoudheid opgelopen hebt in de wachtzaal van de dokter en niet tijdens één van jouw 'belangrijke vergaderingen'?

bartvdv

#3 , 11 okt 2012 16:03

Dan zou de dokter toch ook voortdurend ziek moeten rondlopen ?

Reclame

JPV

#4 , 11 okt 2012 17:42

A) hoe ga je bewijzen dat je ziek bent geworden door zijn toedoen?
B) wat zou zijn fout zijn in deze zaak? Dat hij je liet wachten zoals iedereen anders in principe moet wachten? Dat je niet naar een andere dokter gaat als het te druk is bij hem is toch zijn schuld niet?
C) waarom zou iemand een voorschrift moeten schrijven voor een medicijn indien hij je niet ziet? Het kan zijn dat je bepaalde medicatie niet meer nodig hebt en/of (in jouw geval) bvb niet mag nemen in combinatie met een andere aandoening. Indien hij je medicijnen voor zou schrijven zonder je te zien, is hij mogelijks strafbaar, zeker indien het gebruik van deze medicijnen complicaties zouden hebben gehad).

gdm2

#5 , 11 okt 2012 18:25

Ga naar een andere dokter

eylis

#6 , 12 okt 2012 10:12

1/laat je jaarlijks inenten tegen griep: als ouderdomsdiabetespatient hoor je in de risicogroep die dat zou moeten doen.
of draag een plastic pakje overal waar je in contact komt met andere mensen...
enne, ,normaal gezien bestaat er onder dokters een tarief voor een "kleine consultatie" dwz: als je enkel nieuwe voorschriften voor reeds voorgeschreven medicijnen in langdurige behandeling komt ophalen. De dokter doet dan een korte consultatie waar hij wel even polst hoe je je voelt en vlug je gezondsheidstoestand evalueert zonder grondig onderzoek.
Meldt hem dat je weet dat dat bestaat.

Joris
Topic Starter

#7 , 12 okt 2012 13:50

Ja, natuurlijke, dergelijke antwoorden waren te verwachten en ik had deze zelf ook al wel bedacht. Je kan natuurlijk nooit bewijzen dat dat je daar bent ziek geworden, maar laat ons eerlijk zijn, als je anderhalf uur moet wachten naast iemand die snipverkouden is, dan is de kans wel heel reëel dat het ook daar van afkomstig is.
Ik zie anderzijds niet in dat als je reeds jaren om dezelfde medicijnen bij jouw arts gaat, waarom hij dan deze voorschriften niet even uit de printer kan laten rollen. Want het is natuurlijk heel handig dat je gezonde patiënten tussen ongezonde zet zodat die ook besmet raken en weer hulp nodig hebben.
Het is hetzelfde alsof je als glazenmaker de ruiten van woningen gaat inslaan om zo meer werk te krijgen, of als IT-er een virus op een computer inplant om deze daarna te kunnen verwijderen. Om deze reden denk ik toch dat mijn klacht gegrond is, alleen kan je dat niet aantonen.
Toch bedankt eylis want dat van de "kleine consultatie" was nieuw voor mij, ik heb de volle pot moeten betalen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 okt 2012 13:57

Joris, niemand belet je om de dokter voor de rechter te slepen. Succes!

Ik denk trouwens dat een arts die zomaar medicatie voorschrijft zonder de patient te zien, ook al is dit al jaren dezelfde medicatie, een professionele fout maakt. Medicatie is niet voor niets op voorschrift. Dit is net omdat de inname van die specifieke medicatie moet opgevolgd worden door een dokter. Als die medicatie even "onschuldig" is als een asperientje, zou je er geen voorschrift voor nodig hebben. Moest een arts dan die medicatie toch voorschrijven, maar de opvolging ervan aan zijn laars lapt, is dit een professionele fout. Het is niet omdat je al jaren diezelfde medicijnen neemt, dat je medische toestand de afgelopen maand niet zo kan gewijzigd zijn dat de dosering moet bijgestuurd worden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#9 , 12 okt 2012 14:12

De kans dat u DAT zou kunnen bewijzen is onbestaand.
En wat is het strafbare eraan?
Trouwens wiens schuld zou het dan zijn, diegene die de verkoudheid heeft, of ze doorgeeft... kunnen al twee verschillende personen zijn.
Niemand die u verplicht zich in de mensenmassa te begeven.
Trouwens de meeste besmettingen zijn via de handen en alles wat die vastnemen. Hiervoor kan je een bepaalde gel gebruiken.
In de USA zou u misschien een kans maken maar hier in Europa denk ik het niet.

Gebruiker21

#10 , 12 okt 2012 14:20

Verder: misschien een dokter zoeken die op afspraak werkt. Mijn huisdokter werkt enkel op afspraak: op het opgegeven uur ga je er naartoe en meestal zit er niemand anders meer in de wachtkamer en kan u binnen de twee minuten uw consultatie hebben. Nog nooit langer dan een kwartiertje moeten wachten daar. Anderhalf uur is wel extreem lang...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#11 , 12 okt 2012 15:03

Misschien moet er nog klacht ingediend worden door de overheid tegen u: u hebt 1,5 uur, met voorbedachte rade, naast een zieke gezeten. Het feit dat u zich nu moet beroepen op de ziekteverzekering is dan ook onterecht, gezien het duidelijk opzet betreft volgens uw eigen versie.

gdm2

#12 , 12 okt 2012 16:16

Een verkoudheid wordt niet overgedragen door naast een zieke te zitten of in een ruimte te vetoeven.
Niezen, hoesten ed. wel als je de druppels op je krijgt.
Het belangrijkste is steeds je handen te ontsmetten omdat de ziekte door aanraking met bv een deurklink gebeurt (en daarna ga je in je neus peuteren).
Koop een ontsmettingsgel of vloeistof bij de apotheker en ontsmet je handen als je thuiskomt. goed wassen ik ook niet slecht.

Terug naar “Andere”