Policy bedrijfsvoertuigen

Red Devil 81
Topic Starter

Policy bedrijfsvoertuigen

#1 , 24 okt 2012 01:04

Ontslag gegeven en baas doet ambetant.

Heb in 2011 overeenkomst ondertekend en car policy bedrijfsauto (enkel voor beroepsdoeleinden) voor een Peugeot Partner (nr pl ook genoteerd). Maar ik heb ondertussen een VW (andere nr plaat) als bedrijfswagen. En deze wijziging is nooit op papier gezet en heb er nooit iets over getekend.
Werkgever in 2011 laten weten dat ik deze wel privé gebruik (kleine afstanden), net zoals de overige 8 arbeiders.

Vandaag mail met opmerking gebruik wagen (20-21/10/12) prive voor nog geen 100km. En de vraag wat ermee te doen?????

Kan mijn werkgever mij hiervoor nog laten betalen, of eender wat? Nooit eerder problemen over gemaakt enzo... En als ik een sanctie hiervoor krijg, dan moet de rest hier over toch ook sanctie krijgen??

Rekening houdend dat mijn opzeg ma 22/10/12 is ingegaan en ik maar 14 dagen opzeg moet doen als arbeider.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 24 okt 2012 06:57

Als hij kan bewijzen dat je die wagen effectief privé hebt gebruikt én dit niet mocht volgens de carpolicy, zal je moeten betalen. Tenzij je de werkgever in 2011 schriftelijk (of bewijsbaar) hebt laten weten dat je die wagen ook privé gebruikt én hij daar geen probleem van maakte. Je nadeel is wel dat je nog nooit een voordeel voor bedrijfswagen zal hebben betaald, dus kan je niet bewijzen dat je er ook privé mocht mee rijden. Wou je dat wel, dan moest de werkgever een stuk van je loon laten belasten voor dat voordeel.

Werkgever kan het ene privé-gebruik wél toelaten en het andere niet, maar dan moet hij objectieve redenen aanvoeren. Nu, ik zou m'n paarden daar niet op verwedden, je zal er niks mee halen.

Red Devil 81
Topic Starter

#3 , 24 okt 2012 09:55

Ik heb in 2011 policy ondertekend. Er staat in dat de wagen niet privé gebruikt mag worden. Heb toen enkel mondeling privé gebruik vermeld. Werkgever had er geen probleem mee.

Maar ik vraag me af omdat er over dat privé gebruik nooit iets gezegd geweest is tot nu dat ik mijn ontslag heb ingediend, kan mijn werkgever mij dan doen betalen voor de ganse tewerkstellingsperiode??
Heb tenslotte policy ondertekend voor Peugeot Partner met nummerplaat X-XXX-XXX. Heb daar maar korte periode mee gereden. Heb al geruime tijd een Volkswagen (andere nummerplaat). En van die wijziging is nooit iets ondertekend!!

Reclame

JPV

#4 , 24 okt 2012 10:08

car policy blijft gelden bij een nieuwe auto. Als u nergens uitdrukkelijk toestemming had om die wagen privé te gebruiken, mag u dat niet, car policy of niet. Werkgever moet natuurlijk kunnen bewijzen dat u de wagen privé gebruikt, wat niet altijd evident is.

Als fiscus te weten zou komen dat u de wagen ook privé gebruikt, dan zou ik, sinds het in gebruik nemen van de wagen, u een serieuze loonsaanpassing (naar beneden) moeten krijgen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 okt 2012 10:47

Vanwaar haalt uw werkgever die 100km? Het is niet omdat u aan de werkgever meldt dat u mogelijk de wagen ooit eens privé zou gebruiken, dat u dat ook gedaan hebt. Zoals hierboven aangegeven: als de baas effectief kan BEWIJZEN dat je er privé mee gereden hebt + hoeveel km dit was, kan hij je hiervoor iets aanrekenen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Red Devil 81
Topic Starter

#6 , 24 okt 2012 11:19

Ik vermoed controle via ingebouwde gps of dergelijk in wagen. De wagen is steeds in mijn bezit. In de mail had mijn werkgever een "afgelegd afstands rapport" mee verzonden. Daar staat alles op, maar dan ook van iedereen (behalve afstanden werkgever zelf).
En is overeenkomst heb ik niets hierover ondertekend.
En wat zou hij mij kunnen - mogen aanrekenen??

Lightning

#7 , 24 okt 2012 11:24

....De wagen is steeds in mijn bezit....
Dan gebruik U hem sowieso privé, want woon-werkverkeer wordt als privégebruik beschouwd. U diende/dient hierop belast te worden volgens het VAA systeem en dat sinds U het voertuig gebruikt.

dako

#8 , 24 okt 2012 12:13

Inderdaad dient in principe VAA aangerekend te worden, maar dit word in de praktijk zelden/nooit gedaan voor lichte vrachtwagentjes/bestelwagens/...

Je kan het "hard" spelen, en bewijzen eisen,... maar de kans bestaat dat werkgever dan ook moeilijker gaat doen (vb je een VAA aanrekenen voor je woon-werkverkeer)

Wat ik zou doen, als je die 100km of mss meer werkelijk prive hebt gereden, stel vb voor dat hij die 100km verrekend aan de normale km vergoeding (+-0,35€/km), kost het je wat euro's, maar ik vrees dat het sop de kool niet waard is

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 okt 2012 16:12

Akkoord met dako. 35 € is het einde van de wereld niet, zeker niet als je die wagen in het verleden voor woon-werkverkeer mocht gebruiken zonder hiervoor belast te worden. Weet je wat ik maandelijks betaal aan woon-werkverkeer (enkel branstof)? Da's over de 200€, en da's zeker niet overdreven... Er zullen mensen zijn die meer kwijt zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”