onbetaald verlof

KDWIT
Topic Starter

onbetaald verlof

#1 , 03 nov 2012 08:54

Dit jaar ben ik op 1 mei van job verandert. Ik werkte als bediende in een winkel, en werk nu als ambtenaar voor de stad Antwerpen. Toen ik veranderde heeft mijn vorige werkgever mijn verlof dat ik nog had staan uitbetaald. Bij de stad Antwerpen nemen ze het verlof dat ik nog had staan dus niet over. Bij hen kan ik ofwel onbetaald verlof nemen (20 dagen) of overuren opsparen (maximum 8 dagen) en dan zo verlof nemen. Dit is niet het onbetaalde verlof dat mijn pensioen, sociale zekerheid of verlof voor volgend jaar beinvloed.

Ik heb deze zomer dus enkele dagen onbetaald verlof genomen en ook enkele dagen die ik had opgespaard.
In mijn potje van onbetaald verlof heb ik nog enkele dagen zitten maar vermits ik de luxe heb van overuren op te sparen en zo (betaald) verlof te nemen was ik van plan deze te laten staan.

Nu vertelde gisteren een kennis van mij dat het niet slim zou zijn om die uren onbetaald verlof te laten staan omdat ik daar dan volgend jaar extra belast op zou worden. Die zijn immers al betaald aan mij door mijn vorige werkgever en als ik die niet opneem betaald de stad mij gewoon een loon en ben ik eigenlijk dubbel betaald.

Kan er iemand mij zeggen of dit klopt want ik zit ondertussen maar overuren te doen om zo min mogelijk onbetaald verlof te nemen :)

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 nov 2012 22:06

het fabeltje van extra belastingen door te werken...

Ja, je zal idd MEER belastingen betalen als je meer verdient. Maar je wordt niet noodzakelijk extra belast omdat je al dan niet onbetaald verlof neemt/laat staan.

Een rekenvoorbeeldje die alles illustreert en het fabeltje uitlegt.

Stel je de volgende situatie voor:
Persoon A verdient 2000 euro bruto per maand, netto houdt hij er 1400 euro over.
Hij krijgt (dubbel) vakantiegeld van 2000 euro bruto, netto houdt hij daar 1200 euro van over.

Persoon B verdient 2000 euro bruto per maand, netto houdt hij er 1400 euro over.
Hij krijgt (dubbel) vakantiegeld van 2000 euro bruto, netto houdt hij daar 1200 euro van over, maar hij blijft tijdens die maand gewoon werken en verdient dus nog eens 2000 brut, 1400 net.

Belastingsstelsel zit zo in elkaar (belastingsschijven per jaar):
- eerste 10000 euro: geen belastingen (tarief: 0%)
- volgende 10000 euro: belastingstarief van 40%
- daarna: belastingstarief van 60%

Situatie A: Persoon A neemt zijn verlof zoals het hoort.
Resultaat:
Persoon A heeft bruto 26000 euro inkomsten (12x2000+2000), netto houdt hij er 18000 van over (12x1400+1200). 8000 euro gaat naar bedrijfsvoorheffing.

Op zijn belastingsbrief komt het volgende te staan:
- eerste 10000 euro: geen belastingen (tarief: 0%) => 0 euro belastingen
- volgende 10000 euro: belastingstarief van 40%=> 4000 euro belastingen (40% op 10000)
- daarna: belastingstarief van 60%=> 3600 euro belastingen (60% op 6000)

8000-4000-3600 = 400 euro die hij terugkrijgt.

Situatie B: Persoon B neemt geen verlof en werkt door.
Resultaat:
Persoon B heeft bruto 28000 euro inkomsten (12x2000+2000+2000), netto houdt hij er 19400 van over (12x1400+1200+1400). 8600 euro gaat naar bedrijfsvoorheffing.

Op zijn belastingsbrief komt het volgende te staan:
- eerste 10000 euro: geen belastingen (tarief: 0%) => 0 euro belastingen
- volgende 10000 euro: belastingstarief van 40%=> 4000 euro belastingen (40% op 10000)
- daarna: belastingstarief van 60%=> 4800 euro belastingen (60% op 8000)

8600-4000-4800 = 200 euro die hij moet betalen.

Wordt hij extra belast omwille van overuren? Nee, hij wordt gewoon belast zoals hij zijn inkomen krijgt. Hoe komt er dan toch dat hij ipv belastingen krijgt, belastingen moet betalen? Simpel: elke maand wordt er bedrijfsvoorheffing afgehouden gebaseerd op het verwachte totale jaarloon/12. Als je dan plots een extra maandloon hebt, dan wordt er nog altijd maar afgehouden alsof het jaarloon hetzelfde blijft, terwijl er 1/12e (8%) extra loon verdiend wordt. concreet wordt er in dit geval slechts 600 euro afgehouden van dat loon, terwijl (gezien belastingsschijf van 60%) er eigenlijk 1200 euro had moeten afgehouden worden. Die 600 euro verschil maakt dat je ipv terugkrijgt, moet betalen (in dit voorbeeld)

(bedragen zijn fictief, maar schetsen het systeem goed)

de reden
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 nov 2012 01:37

voor overheid en privé zijn er 2 verschillende verlofregelingen dus uw verlofrechten kan je niet zomaar meenemen .
maar u toch maar eens goed bevragen desnoods aan de arbeidsinspectie want bij ambtenaren worden verlofrechten opgebouwd in het lopende jaar tegenover in de privé in het voorgaande jaar , dus best mogelijk dat je al recht op verlof hebt voor dit jaar
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Andere”