tijdskrediet

pirreke
Topic Starter

tijdskrediet

#1 , 29 nov 2012 14:35

Momenteel heb ik1/5 tijdskrediet tot aan 't pensioen in het oude systeem.
Ik ben 55 en zou willen overstappen op eeen 1/2tijdskrediet. Dit kan voor mij niet
daar ik eerst het oude systeem moet opzeggen en vervolgens aanvraag doen in het nieuwe
systeem cao103 daar verlies ik al de rechten van het oude systeem omdat men
nu 25 jaar loontrekkende moet zijn ipv 20 voordien. Vroeger ben ik wel 17 jaar
zelfstandige geweest, ik heb dus 37 j gewerkt. Een persoon in dezelfde situatie als ik
die 17 jaar werkloos was en 20 jr gewerkt heeft en gelijk met mij tijdskrediet 1/5
voor 1 jaar vroeg, mag nu Zonder probleem overstappen naar 1/2 tijdskrediet tot
aan het pensioen, ik moet wachten tot mijn 60 wanneer ik 25 jr loontrekkend
zal zijn. Weet iemand of ik iets kan argumenteren hiertegen in te gaan, het lijkt mij
toch zeer ondemocratisch en discriminerend.
dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 29 nov 2012 19:32

Er is in cao 103 een overgangsregeling voorzien (art. 29). Gezien mijn beperkte kennis over het onderwerk kan ik niet meteen uitmaken of u hiervan zou kunnen genieten, misschien kan uw vakbond of een andere poster u hier verder mee helpen.

JPV

#3 , 29 nov 2012 20:08

Momenteel heb ik1/5 tijdskrediet tot aan 't pensioen in het oude systeem.
Ik ben 55 en zou willen overstappen op eeen 1/2tijdskrediet. Dit kan voor mij niet
daar ik eerst het oude systeem moet opzeggen en vervolgens aanvraag doen in het nieuwe
systeem cao103 daar verlies ik al de rechten van het oude systeem omdat men
nu 25 jaar loontrekkende moet zijn ipv 20 voordien. Vroeger ben ik wel 17 jaar
zelfstandige geweest, ik heb dus 37 j gewerkt. Een persoon in dezelfde situatie als ik
die 17 jaar werkloos was en 20 jr gewerkt heeft en gelijk met mij tijdskrediet 1/5
voor 1 jaar vroeg, mag nu Zonder probleem overstappen naar 1/2 tijdskrediet tot
aan het pensioen, ik moet wachten tot mijn 60 wanneer ik 25 jr loontrekkend
zal zijn. Weet iemand of ik iets kan argumenteren hiertegen in te gaan, het lijkt mij
toch zeer ondemocratisch en discriminerend.
dank u
Een persoon die 17 jaar werkloos was en 20 jaar gewerkt heeft, komt niet in aanmerking voor eindeloopbaan in het nieuwe stelsel. Hij zal immers géén 25 jaar kunnen bewijzen. zie:

"Voor de berekening van de beroepsloopbaan als loontrekkende wordt rekening gehouden met de arbeidsdagen die aanleiding hebben gegeven tot een loon.

De niet gepresteerde dagen worden in principe gelijkgesteld met arbeidsdagen, indien zij betaald of vergoed werden, rekening houdend met uw hoedanigheid van loontrekkende. De dagen volledige werkloosheid en de periodes van volledige schorsing van de overeenkomst in het kader van de loopbaanonderbreking (oud stelsel of specifieke vormen) of van het tijdskrediet, worden echter niet in aanmerking genomen voor de berekening van deze 25 jaar."

Reclame

pirreke
Topic Starter

#4 , 29 nov 2012 21:25

Daar hij voordien een aanvraag gedaan heeft voor1/5 tijdskrediet, voor 1 jaar mag hij 1 x verlengen onder het oude systeem cao 77 bis (20jaar loopbaan), hij mag overschaken naar 1/5 of 1/2 tijdskrediet met recht erop tot aan het pensioen. Terwijl ik 1st mijn tijdskrediet moet opzeggen om te mogen overschakelen. Daarna moet ik nieuwe aanvraag doen , automatisch
val ik onder denieuwe cao 103(25 j loopbaan), toch dank voor uw reactie.
meer info zie http://www.rva.be" onclick="window.open(this.href);return false; zoe faq/eindeloopbaan, de 2 eerste vragen, begrijpe wie kan.

JPV

#5 , 30 nov 2012 08:33

Waar haal je dat die andere persoon zou mogen overschakelen naar 1/5e of 1/2e met recht op uitkeringen tot aan zijn pensioen?

Hij kan voor zover ik weet én uitgelegd kreeg (van iemand die in de NAR zit én betrokken was bij de onderhandelingen) enkel zijn tijdskrediet die hij had verlengen, niet overschakelen naar een andere breuk (vernieuwen).

pirreke
Topic Starter

#6 , 30 nov 2012 12:44

Lees rva reglementering eindeloopbaanstelsel of bel naar rva, naar nar heb ik zelf ook gebeld
maar dezen mogen zelf geen interpretatie van de reglementering geven.

JPV

#7 , 30 nov 2012 15:12

de NAR doet niet anders in hun commentaar bij de CAO :p. En ik lees regelmatig de artikels op Riotech (zie diensten.rva.be ;).

de reden
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 nov 2012 17:47

naar nar heb ik zelf ook gebeld maar dezen mogen zelf geen interpretatie van de reglementering geven.
inzake nationale cao's kan je de dienst collectieve arbeidsovereenkomsten van het ministerie van arbeid in de belliardstraat in brussel aanschrijven
alsook de inspectie van de sociale wetten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”