track en trace in bedrijfswagen

donestor
Topic Starter

track en trace in bedrijfswagen

#1 , 02 aug 2010 21:33

Na 6jr dienst in hetzelfde bedrijf heeft mijn werkgever besloten om in de bedrijfswagens een track en tracetoestel te laten installeren.
Officieel heeft hij ons nog niet ingelicht maar wij weten het wel via collega's.
Kan dit zomaar? Aandachtspunten:
- company car policy is niet gewijzigd
- heb op internet gelezen dat het toestel na de werkuren uitgeschakeld moet kunnen worden (is dit effectief zo?)
- heb ik het recht om dit te weigeren?

Dit is allemaal uit puur principe. Ik moet boeten omdat een collega niet eerlijk is en knoeit met zijn afspraken enz.
Ik zeg het, ben al 6jr in dienst daar en als beloning krijg ik dergelijk toestel.
Heb niets te verbergen maar zoals reeds gezegd heb ik dit nooit meegemaakt en ik vind niet dat zij na 6jr hiermee moeten afkomen.
Is een teken dat zij mij niet meer vertrouwen terwijl zij goed weten dat ik niets verkeerds doe.

wat kan ik hiertegen doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 aug 2010 12:06

Na 6jr dienst in hetzelfde bedrijf heeft mijn werkgever besloten om in de bedrijfswagens een track en tracetoestel te laten installeren.
Officieel heeft hij ons nog niet ingelicht maar wij weten het wel via collega's.
Kan dit zomaar? Aandachtspunten:
- company car policy is niet gewijzigd
- heb op internet gelezen dat het toestel na de werkuren uitgeschakeld moet kunnen worden (is dit effectief zo?)
- heb ik het recht om dit te weigeren?

Dit is allemaal uit puur principe. Ik moet boeten omdat een collega niet eerlijk is en knoeit met zijn afspraken enz.
Ik zeg het, ben al 6jr in dienst daar en als beloning krijg ik dergelijk toestel.
Heb niets te verbergen maar zoals reeds gezegd heb ik dit nooit meegemaakt en ik vind niet dat zij na 6jr hiermee moeten afkomen.
Is een teken dat zij mij niet meer vertrouwen terwijl zij goed weten dat ik niets verkeerds doe.

wat kan ik hiertegen doen?
http://www.confederationconstruction.be ... e=06000183

indien deze voorwaarden nageleefd worden kan u er niks tegen doen.

Vermeer

#3 , 04 dec 2012 11:08

Mijn werkgever wilde ook een t&t systeem in onze wagens plaatsen. Ik wilde meer weten en ben gaan googelen en kwam het volgende tegen:

Er is eigenlijk geen wet wat deze vraagstuk behandeld. Wel zijn er wetsvoorstellingen en aanbevelingen over de bescherming van de werknemers (deze aanbevelingen zijn dus geen wetten, maar kunnen wel tot juridisch geschil leiden).

Het is toegestaan voor de werkgever om zo een systeem in jouw firmawagen te bouwen als je op de hoogte bent en toestemming geeft. Je wordt niet gedwongen om de document te onderteken waar je de firma toestemming geeft. Maar als je niets te verbergen hebt, waarom zou je dan weigeren??

Natuurlijk moet hij je dit melden, zonder jouw toestemming is het niet mogelijk.

Ik heb deze info gevonden op deze pagina (new.mobiletoken.com/nl/lokaliseren-van-personeel-en-priveleven-problematiek). (Het is een pdf file waar het allemaal wordt uitgelegd. Details kun je daar terugvinden ;) )

Ik zelf heb toegezegd, omdat ik mijn uren en kilometers niet zelf wilde bijhouden. Het bespaart je een gedoe heb ik gemerkt. Zolang hij de data gebruikt voor de firma vind ik het goed, als ik naar huis ga, gaat het uit.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2012 13:57

Indien jij altijd eerlijk bent, waarom zou je dan boeten? Je ondervind toch geen nadeel van zo'n toestel?

Het is een beetje als klagen over een prikklok met het argument "Ik moet boeten omdat anderen soms te vroeg vertrekken / te laat aankomen". Dit slaat nergens op. Als jij WEL altijd op tijd toekomt en niet te vroeg vertreft, heeft zo'n tikklok geen enkel nadeel voor u.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”