pestgedrag of mijn eigen schuld ?

peterke
Topic Starter

pestgedrag of mijn eigen schuld ?

#1 , 01 dec 2012 21:24

hallo,

Door problemen die in mijn privéleven ontstaan zijn kreeg ik na verloop van tijd ook problemen op de werkvloer met direkte collega,s en leidinggevende. Ik was niet te genieten met momenten, prikkelbaar, onverdraagzaam, verstrooid en mijn taken werden maar half of niet uitgevoerd.. Op een bepaald ogenblik ben ik zelf naar mijn leidinggevend toegestapt en heb eerlijk verteld dat ik "steken" begon te laten vallen. Ik heb ook open en eerlijk verteld wat precies de problemen waren, hem in vertrouwen genomen en heel de privé situatie uitgelegd. Ondanks dit gesprek werd ik na een bepaalde moment uit mijn functie ontzet net als uit mijn team. Ik kreeg de belachelijkste taken toegewezen die ik ook moederziel alleen mocht uitvoeren. Hierdoor geraakte ik nog verder in de put. Ik heb mijn huisarts geraadpleegd en kreeg anti depressieva voorgeschreven ze adviseerde ook thuis te blijven. Ik wou blijven werken gezien ik de troebele situatie zo snel mogelijk opgelost wou. Uiteindelijk door te blijven werken maakte ik de zaak alleen maar erger . Sommige collega,s gingen voor het minste naar de chef waardoor er steeds groter wordende dicussies ontstonden. Na verloop van tijd was dit niet meer te doen en diende ik 4 maanden thuis te blijven. Tijdens deze periode zijn er enkele gezamelijke gesprekken geweest met chef en preventieadviseur. Deze hebben tot weinig geleid gezien mijn chef een bepaalde visie over mij had die niet gunstig was. Ook tijdens mijn afwezigheid is er een teamvergadering geweest waarbij mijn chef naar verluid zou gezegd hebben "dat het aan hem lag, ik eruit zou gaan". Ook de huisarts vond dat er geen begrip getoond werd voor mijn situatie en heeft zelfs kontakt opgenomen met de preventiedienst, ook dit leverde weinig op zelfs na een doktersverslag van haar. Na 4 maanden ziekte ben ik teruggekeerd en de eerste dag was er een samenkomst van de hele afdeling en tijdens het gesprek , dat vlot verliep overigens, kwam het op een bepaald moment ook aan bod dat ik niet in aanmerking kwam voor een hogere weddeschaal. Ik vroeg me af waarom iedereen dat moest weten. Ik ontving die week mijn evaluatie die over heel de lijn ontoereikend was. Ik moest me ook aanmelden bij de medische dienst voor een wederindienstreding en ik was goedgekeurd maar er werd geadviseerd voor overplaatsing naar een andere dienst. Deze overplaatsing ging niet voor het algemeen diensthoofd. Langzaam maar zeker gingen de maanden voorbij en het leek alsmaar beter te gaan tot ik een paar weken geleden een ongeval thuis kreeg waardoor ik in het gips lag. Er gingen geruchten dat ik mijn ongeval wel zelf veroorzaakt zou hebben. Na mijn herstelperiode bleek er toch nog steeds niet in orde te zijn waardoor mijn afwezigheid verlengd werd. Omdat ik eender dit jaar al ettelijke maanden was thuisgeweest wou ik het onderste niet uit de kan halen en heb gevraagd of ik mocht komen werken onder voorwaarden van aangepast werk en dit in afwachting van verder onderzoek van mijn verwonding. De eerste werkdag begon al met een functionering die weer ondermaats was, nogthans was er een tijdje geleden gezegd in een teamvergadering, en waarbij een 20-tal collega,s bijwaren, dat mijn prestaties en collegaliateit terug goed waren. Afgelopen week is het weer tot een hoogoplopende discussie gekomen met de chef doordat ik in mijn eerste week met een dienstvoertuig vast had gereden en er afgelopen week in panne viel met een dienstvoertuig. Daar bleek iets aan kapot te zijn waarvan ik nog niet eens weet of die door mij ontstaan is. Ik heb een flinke uitbrander gekregen en kreeg toen weer een belachelijke taak toegewezen terwijl ik onder voorwaarde van aangepast werk kom werken. Ik Mag deze taak blijven doen tot einde carriere was zijn uitleg. Ik heb deze taak geweigerd waardoor hij woedend werd. Hij verweet me dat ik naar de dokter loop en depressief word als ik mijn zin niet krijg en dit al zo mijn hele leven was. Dat ik mijn problemen zelf zoek ondanks dat hij weet dat één van de privéproblemen een overlijden was van één van mijn ouders. Dat ik meer ziek was geweest dit jaar en amper gewerkt heb. De voorbije jaren ben ik nooit veel ziek geweest nogthans. Dat mijn collega,s nog steeds problemen met me hebben terwijl ik hier helemaal niets van merk. Dat ik mijn privéproblemen moet gescheiden houden van mijn werk.

Ik voel me hierdoor weer slecht en ben het zodanig beu dat ik liever weg wil op deze job. Van dienst veranderen gaat niet want hij vind dat ik maar moet rechttrekken wat ik ooit scheef heb geduwd. Ik zie geen uitweg meer.

De voorbije 9 jaren heb ik steeds gunstige evaluaties gehad en eigenlijk geen noemenswaardige problemen gehad in het verleden. Ik weet wel dat ik geen al te makkelijk karakter heb maar heb mijn job steeds graag gedaan .
(Ik ben trouwens statutair ambtenaar)

Ik weet dat ik fouten gemaakt heb en dat ik meestal op de toppen van mijn tenen liep op de werkvloer (maar ook thuis). Is mijn leidinggevende zijn opstelling naar mij toe nu normaal of is hier toch een vorm van pesten gezien zijn "sancties" en uitspraken?
Mijn huisarts vond het ver van normaal dat hij iemand die zich al niet goed in zijn vel voelt van de ene dag op de andere zijn functie ontneemt en uit zijn team gezet word. Er hadden andere mogelijkheden kunnen gehandhaafd worden. Natuurlijk, mijn huisarst bekijkt dit vanuit haar medisch standpunt.

Iemand raad hiermee?
Kan ik hiervoor bij de vakbond terecht?
kan ik hier een klacht voor indienen of zou dat meer nadelig zijn voor mij gezien ik zelf ook niet onbesproken ben?
Kan ik overplaatsing naar een andere dienst eisen? De medische dienst had dit nogthans aanbevolen na mijn terugkomst na mijn 4 maanden afwezigheid.

thx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 dec 2012 13:23

Sowieso kan je hiervoor bij je vakbond terecht: je hebt immers een probleem op het werk, daarvoor zijn ze er :). Ik denk dat je het best ook eens daar bespreekt, ik denk dat zo'n vragen moeilijk hier goed aangepakt kunnen worden.

Een overplaatsing naar een andere dienst kan trouwens nooit geëist worden, wel gevraagd. De werkgever kan dit weigeren, mits er geen discriminatie in het spel is.

peterke
Topic Starter

#3 , 08 dec 2012 19:42

Bedankt voor uw reactie !

mvg

Reclame

Terug naar “Andere”