Hallo,
Ik werk als bediende en heb dus recht op zoveel dagen verlof op een jaar.
Maar in september 2012 heeft er een collega ontslag genomen, waardoor we nu krap zitten met personeel.
Daardoor heeft ze mijn week tussen kerst en nieuwjaar dat ik in juni al had gevraagd en "dat ze ging bekijken", geweigerd in oktober.
Begin december ben ik gepasseerd om al mijn verlofdagen gespreid over gans 2013 aan te vragen, dat ging ze terug bekijken. 1 februari was bijvoorbeeld mijn eerste vrije dag dat ik graag had gekregen, aangezien die dichterbij komt en ik nog steeds geen bevestiging heb gehad, heb ik vrijdag de 11e januari gebeld om te zien hoe het zat en het is zomaar afgeketst omdat ze die dag wel een extra kracht heeft die af en toe komt helpen, maar dat ze "voor nekeer" zelf ook graag eens vrijaf neemt, dus dat dat niet gaat gaan.
En nu eist mijn bazin dat ik al mijn verlof voor de rest van het jaar in weken opneem in plaats van hier en daar een dag, omdat ze 1 bepaalde vervanger heeft die enkel in weken komt vervangen ipv in dagen. Terwijl er in het maandelijks boekje dat wij ontvangen regelmatig oproepen staan van vervangers die wel voor 1 of 2 dagen willen afkomen.
Heb ik hier een poot om op te staan eigenlijk? Of is zij als werkgever in haar volste recht om te bepalen wanneer ik congé neem?
Ik werk in de privésector, dus er zijn geen algemene regels vastgelegd zoals in grote bedrijven, qua opslag of verlof of ... Maar als jonge werkkracht ken je je rechten nog niet zo goed en merk je steeds wel ergens dat je "in tzak gezet wordt". Ik weet ook niet waar ik naar toe kan om mijn rechten en plichten te controleren, want als je naar het sociaal secretariaat belt waar mijn loonfiche vandaan komt, dan krijg je steeds het deksel op de neus aangezien die enkel werken voor werkgevers en niet voor werknemers.
Bedankt alvast om te luisteren en hopelijk krijg ik hier wat advies!
xxx