Ik had in oktober 2012 een contract getekend met klant X voor de programmatie voor een nieuwe website, ter vervanging van een huidige bestaande, die nooit echt voldaan had. Het contract op zich leest als een klassiek consultancy contract, maar dan zonder clausules over verbreking of concurrentiebeding.
De gepland einddatum voor het project stond contractueel vast op einde november. Ik was er met goede moed aan begonnen, in 1ste instantie verliep het werk op zich vlot. Ik kon het rustig van thuis af doen, het was geen rocket science, dus qua moeilijkheidsgraad viel het al bij al wel mee.
Na een week of 2 werd door de klant besloten om de gebruikte technologie te veranderen, ipv. de site op een gewone server te draaien, wou hij het op de Cloud laten draaien. Een "setback" in zekere zin, ik kon wat ik tot dan toe had gemaakt eigenlijk opnieuw maken.
Ik had gelijktijdig van bedrijf Y uit een aanbod gekregen voor bij hen te komen werken. Ik nam dit, in samenspraak met klant X, aan.
Door persoonlijke problemen is vlak er na het project bij klant X in een slop geraakt, wat uiteraard de bedoeling niet was. Klant X toionde zich echter begripvol en stond m ondanks alles eind december een laatste uitstel toe.
Ik nam dit met beide handen aan. Ik kon het geld wel gebruiken, voelde me in alle eerlijkheid ook schuldig naar klant X toe en rond die periode zag het er allemaal beter uit.
In plaats van af te nemen, namen mijn problemen nog meer toe, en project X bleek er gewoon teveel aan te zijn. Ik wist niet meer wat doen, tot ik afgelopen weekend de knoop doorhakte en besloot het contract als nog op te zeggen, daags voor een nieuwe afspraak bij klant X.
Ik stelde een aangetekend schrijven op, en stuurde het in 1ste instantie via mail door.
Ik kreeg binnen een half uur antwoord van een verbolgen klant X. Uiteraard perfect verstaanbaar, waarin hij een laastte nieuwe planning eiste. Ik stelde deze op, en mailde dit door. Ik schatte het op een kleine 3 weken, inclusief 1 week bij hen op kantoor, om alles te testen. De week daarna kwam dan de feitelijke oplevering en de switch van de oude toepassing naar de nieuwe. (wat een vrij ingewikkelde datamigratie inhoudt)
Ik had verwacht hier toch enige reactie op te krijgen, maar maandag ging voorbiij, zonder reactie.
Vandaag kreeg ik dan een nogal koud & afgemeten antwoord: het voorstel was een belediging, ze waren geduldig genoeg geweest, en eisen tegen donderdag een voorstel voor de schadeloosstelling van de door hun er in gestoken tijd en beraden zich nog op een eventuele schadeloosstelling voor het niet opleveren van een nieuw product.
Voor de schadeloosstelling van de geïnvesteerde tijd, daar kan ik nog enig begrip opbrengen, vioor het 2de luik, wat ze als een zwaard van Damcocles boven mij laten bengelen, minder...
De laatste 2 e-maiks komen bij mij vooral over als het geraas van een op hol geslagen baviaan, maar ik vraag me af hoe ik hiermee het best moet omgaan.
Ik ontken zeker mijn fout niet, en ben bereid de geïnvesteerde tijd te vergoeden, maar zaken zoals een schadevergoeding voor het niet opleveren van de site lijken mij wat te ver gaan. Vooral gezien ze enerzijds reeds iets hebben, en anderzijds het bij mij overkomt als de grote jan uithangen.
Het liefst regel ik het allemaal in het minne, but at the moment I am at a loss... Ik word verondersteld een voorstel tot schadeloosstelling te doen, maar heb geen idee van wat ik me daar bij moet voorstellen. Ik kan hun moeilijk nu meer geld gaan geven dan wat ik uit het (afgewerkte) project had kunnen uithalen.
Vandaar mijn post hier... What can I do?
Gewoon zeggen van "Ja, het is allemaal mijn schuld", ze me laten kruisigen en wie weet daardoor failliet geraken, of wat? Ik heb gelukkig wel een (burgerlijke) aansprakelijkheidsverzekering, maar of deze hier gaat tussenkomen...