Verplaatsingen naar klant

mda
Topic Starter

Verplaatsingen naar klant

#1 , 22 jan 2013 06:01

Ik ben IT-Consultant en moet voor mijn werk regelmatig naar klanten.

De reistijd van en naar de klant zouden we op ons moeten nemen. bv. 1u naar de klant en 1u terug terwijl het hoofdkantoor op amper 10min van bij mij thuis is. Buiten de verplaatsing moeten we dan ons 8u presteren wat soms weken van 50u kan geven.

In mijn contract staat dat de werkplaats het hoofdkantoor is.

is dit wettelijk? volgens de directie doen ze dit ook bij andere bedrijven in de sector en is dit "normaal" voor de job ...

Alvast Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 22 jan 2013 07:29

moet je "regelmatig" of "enkel" naar klanten? Zijn dat volle dagen/weken die je daar doorbrengt bij die klanten?

eylis

#3 , 22 jan 2013 08:51

Ik dacht dat als het contract vermeldt dat de werkplaats het hoofdkantoor is, enkel de (dagelijkse) verplaatsing tussen thuis en de werkplaats voor rekening valt van de werknemer (en dus niet binnen de arbeidstijd valt).
Elke verplaatsing voor een opdracht in het kader van het werk moet dan toch binnen de werktijd gerekend worden.
Een argument zoals: "dit is ook zo bij andere bedrijven in de sector en "normaal" voor de job", is maar flauwtjes.
Vraag de directie dan maar eens dit argument te bewijzen vanuit het contract, het CAO of ander officieel document.
Of zoals we wel eens tegen kindjes zeggen: als de anderen uit het venster springen, doe je dat dan ook?

Reclame

mda
Topic Starter

#4 , 24 jan 2013 15:20

de verplaatsingen zijn volledige dagen meestal (soms per halve dag)

reken ongeveer een 10 dagen per maand. In mijn contract staat er niks specifiek in over deze verplaatsingen. En ik zit in PC 218.

Jef 007

#5 , 24 jan 2013 16:16

reist u met firmawagen?
eigen wagen met km vergoeding?
bent u kaderlid?

JPV

#6 , 24 jan 2013 19:34

voor een "zuivere" consultant zou ik de werkgever gelijk geven. Voor jouw situatie zou ik dat eerder niet doen, maar uiteindelijk zou een rechter uitsluitsel moeten geven, ik zou je wel veel kans geven.

mda
Topic Starter

#7 , 01 feb 2013 16:30

het is een firmawagen, en neen ik ben geen kaderlid.

Terug naar “Andere”