Mijn echtegenoot is zelfstandig, ik werk zoekend.

Prutsemie
Topic Starter

Mijn echtegenoot is zelfstandig, ik werk zoekend.

#1 , 30 jan 2013 20:01

Hallo,

Mijn man is zelfstandige, we hebben 3kinderen.Ons derde kind is 2maanden nu.
We willen graag dat ik ga thuis blijven om voor de kindjes te zorgen.
Ik ben trouwens ook pas ontslagen van op mijn werk, tijdens mijn zwangerschapsverlof nog wel...
Maar ben dus nu werkzoekend eigenlijk...
Wat moet ik dan juist allemaal doen zodat ik huismoeder kan worden zonder in problemen te geraken ofzo.
Ik ben graag met alles in orde.
En wat verandert dat dan bij mijn man zijn loon en/of belastingen?
Want overal waar ik lees en hoor is het verschillend... Ik kan echt nimmer volgen...

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2013 06:31

wat ik zou aanraden is een vrijwillige verzaking te doen je ontvangt niks maar behoud wel je rechten (die gaan in een soort winterslaap)
best wel goed informeren naar de procedure en de termijnen , vroeger was dat elke 3 jaar een stempel halen na aanvraag
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21

#3 , 31 jan 2013 08:45

We willen graag dat ik ga thuis blijven om voor de kindjes te zorgen.
Maar ben dus nu werkzoekend eigenlijk...
Dit spreekt elkaar tegen, eigenlijk. Bent u werkzoekend of niet? Als u werkzoekend bent, betekent dit ook dat u werkelijk moet ingaan op kansen die u geboden worden om terug aan het werk te gaan. Dit staat in tegenstelling tot het feit dat u wil thuis blijven voor de kinderen. Ik denk dat u eerst voor uzelf moet uitmaken of u al dan niet werkzoekend wil blijven?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Prutsemie
Topic Starter

#4 , 31 jan 2013 09:49

Dus die vrijwillige verzaking moet ik dan bij de VDAB aanvragen, is mij verteld geweest.Moet volgende week op gesprek gaan dus.
En ik ben verlopig nog in geschreven als "werkzoekend" dat moet ge doen als ge in orde wilt zijn,he...
Maar wat zijn dan de gevolgen bij mijn man als ik ga thuis blijven?

de reden

#5 , 31 jan 2013 15:17

Dus die vrijwillige verzaking moet ik dan bij de VDAB aanvragen, is mij verteld geweest.Moet volgende week op gesprek gaan dus.
En ik ben verlopig nog in geschreven als "werkzoekend" dat moet ge doen als ge in orde wilt zijn,he...
Maar wat zijn dan de gevolgen bij mijn man als ik ga thuis blijven?
best is via de vakbond de formulieren in orde te brengen desnoods betaal je eens 3 maanden lidgeld tot het in orde is

genieten van het huwelijksquotient en je kan in de zaak helpen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Prutsemie
Topic Starter

#6 , 31 jan 2013 22:26

Oké, bedankt voor de info.
Maar nog één vraag.Gaat er bij mijn man dan minder bedrijfsvoorheffing van zijn loon af ofzo?
De kinderen gaan dan ook bij hem ten laste staan...
Want ze zegge ook dat er geen verschil ga zijn, ook al gaan de kinderen bij hem ten laste staan en ik dan als huisvrouw (partner zonder inkomen).

j.demoor

#7 , 01 feb 2013 09:02

“Artikel 87(aj. 2013) Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd en slechts één van de echtgenoten beroepsinkomsten heeft verkregen, wordt een deel daarvan toegerekend aan de andere echtgenoot, behalve wanneer daardoor de aanslag wordt verhoogd. Dat deel bedraagt 30 pct van die inkomsten, doch mag niet hoger zijn dan 9.810 EUR (basisbedrag 6.700 EUR).”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

U ZOU aan uw werkloosheidsuitkeringen ook kunnen VERZAKEN met de mogelijkheid die verzaking later op te heffen. Ik vind evenwel de hierop van toepassing zijn WETSbepaling niet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mariette

#8 , 01 feb 2013 10:52

Ik las hier ergens in een andere topic dat men weldegelijk werkloosheidsvergoeding kon blijven behouden en geen sollicitatieplicht had als de kinderen kleiner dan vier jaar zijn.

Is dat hier dan niet geldig?
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 31&t=44291" onclick="window.open(this.href);return false;

Prutsemie
Topic Starter

#9 , 01 feb 2013 20:57

Dat is idd beter dan niks van vergoeding te hebben natuurlijk.En zo behoud ik mijn rechten ook nog als ik terug wil gaan werken.
Bedankt Mariette!

Terug naar “Andere”