Hallo, kan iemand mij helpen? Ik ben vorige week door mijn werkgever mondeling ontslagen.
U kan niet mondeling ontslagen worden. U moet op zijn minst een aangetekende brief krijgen.
Ik heb nog niets ondertekend, dus in principe is er dus niets gebeurd. Hij heeft mij een voorstel gedaan die volgens hij liet uitschijnen een geste was. Hij onderlinge toestemming inroepen en mij dan maar twee maanden betalen waarvan ik 1 moet werken.
Goed dat u nog niets getekend hebt. Wat is uw wettelijke opzegtermijn die uw werkgever moet respecteren? 3 maanden?
Natuurlijk ga ik niet akkoord anders ben ik mijn rechten kwijt.
Daar hebt u gelijk in.
Eigenlijk hoop ik om net zoals de andren die hij ontslaan heeft een verbrekingsvergoeding te krijgen en dan onmiddellijk te mogen stoppen.
U kan hier op hopen, maar uw wergever is hier niet toe verplicht.
Maar als hij dit wel toestemt, heb ik dan ook nog recht op uitkering? En hoe moet hij dit doen zodat ik toch in orde ben voor eventuele uitkeringen.
Als hij gewoon het contract verbreekt (dus geen ontslag om dringende reden) en u de verbrekingsvergoeding betaalt, dan is dit geen onslag in onderling overleg, en behoudt u uw rechten.
Ik ben ook bang dat hij dan ontslag om dringende reden gaat inroepen, omdat ik niet akkoord ga.
Daarvoor kan hij geen ontslag om dringende reden inroepen. De arbeidsrechtbank maakt hier brandhoud van, en dat weet uw werkgever goed genoeg.
En hoe zit het met mijn overuren? Wij hebben een tikklok. Moet hij deze uitbetalen?
Geen idee, maar ik vermoed van wel.
Dus samengevat: als uw baas u kwijt wil, kan hij de wettelijke opzegtermijn respecteren (waarin jij wel moet komen werken) of het contract verbreken en u de verbrekingsvergoeding betalen. Andere opties kunnen wijzen op ontslag in onderling overleg, met alle gevolgen van dien voor uw rechten. Zolang je geen AS ontvangen hebt, blijf je gewoon werken. Blijf niet weg van je werk zolang je ontslag niet "officiëel" is!