enkele vraagjes

freste
Topic Starter

enkele vraagjes

#1 , 27 feb 2013 13:42

Kan iemand hierop antwoorden:

1)Als je een half uur verplicht onbetaald middagpauze moet nemen, en dat moet in de refter van het gebouw en niet aan je bureau, mag je dan je middagpauze rekenen vanaf je toekomt in de refter tot je vertrekt, of moet je tellen vanaf je je bureau verlaat tot je terugkomt? Is daar een of andere wetgeving of rechtspraak over als het arbeidsreglement hier niets over zegt?

2)We zijn volgens het arbeidsreglement verplicht om een half uur te nemen, vaak is dit niet mogelijk vanwege klanten. De registratie van onze uren moeten we zelf manueel doen. De verantwoordelijke vraagt in zo'n geval om te "foefelen" met onze uren, bvb als we maar een kwartier hebben dan schrijven dat we een half uur hadden en dan doen alsof we een kwartier langer werken, of een kwartier vroeger aankwamen 's morgens. Mag dit? Ik veronderstel dat wij dit kunnen weigeren en eisen dat het arbeidsreglement gevolgd wordt, maar stel dat we dit niet erg vinden en we "foefelen", kan ons dan iets verweten worden? We doen gewoon maar wat de baas zegt, maar gaan wel in tegen het arbeidsreglement denk ik?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 27 feb 2013 18:57

1) geen rechtspraak over te vinden. Ik zou persoonlijk de volgende stelling adviseren: als de afstand tussen refter en bureau onredelijk ver is (bvb >300m), moet dit arbeidstijd zijn tot aan de refter, anders is het géén arbeidstijd, maar een deel van de verpozing.

2) is een reden voor ontslag om dringende reden als je niet kan bewijzen dat de werkgever dit gevraagd heeft.

freste
Topic Starter

#3 , 28 feb 2013 15:31

2) is een reden voor ontslag om dringende reden als je niet kan bewijzen dat de werkgever dit gevraagd heeft.
Ik heb daar wel bewijs voor via mail. Geen officiële communicatie naar heel het bedrijf, maar wel informeel antwoord op een vraag.

Maar kunnen wij hier alsnog voor op de vingers getikt worden door iemand? We moeten minimum een half uur middagpauze registreren omdat ons arbeidsreglement voorschrijft dat we het nemen. Als we toch iets fout ingeven moet dat aangepast worden, want "als de arbeidsinspectie ooit zou komen..." (zo zegt onze baas het). Om dezelfde reden staat de baas erop dat we onze uren onmiddelijk ingeven bij het starten/stoppen/hervatten van het werk. Dan vraag ik me af, als diezelfde arbeidsinspectie ooit zou komen (ik veronderstel dat die kans vrij klein is, maar toch) en die merkt dat we een half uur middagpauze ingeven zonder het te nemen, kan ons dan iets verweten worden? We hebben namelijk een contract getekend waarin duidelijk staat dat we een half uur moeten nemen en waarin ook duidelijk staat dat er niet met de tijdsregistratie gefoefeld mag worden...

Reclame

JPV

#4 , 28 feb 2013 16:39

de inspectie zal je niet op de vingers tikken, maar de werkgever kan je wel ontslaan indien het "informeel antwoord" niet duidelijk genoeg.

de reden
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 feb 2013 17:07

de inspectie zal je niet op de vingers tikken, maar de werkgever kan je wel ontslaan indien het "informeel antwoord" niet duidelijk genoeg.
mee eens

@gaat het om een vertrouwensfunctie ? zoja denk ik dat er helemaal geen probleem is
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”