hallo
korte situatie schets
begin 2011 ontslag wegen het over kop gaan van de firma.
via vdab werd er direct trajectbegeleiding opgestart.
Na een gesprek gemeld dat ik geen zwaar werk kan doen wegen operatie rug.
Formulieren ingevuld en naar de controlearts van de rva moeten gaan om goedkeuring te krijgen op zwaar werk te weigeren.
Week nadien een brief gekregen,66 % arbeidsongeschikt verklaart geen werkloosheidsuitkering geweigerd door de rva en moest naar de mutualiteit.
Reden was idd dat er een nieuwe wervelverzakking klaar zat waarbij ik ondertussen in september 2011 geopereerd aan ben geweest.
Nu een jaar later heb ik met goedkeuring van de medische adviseur een opleiding gevolgd bij de vdab maar daar ik op de mutualiteit sta kan ik niet genieten zoals een ander van bv een ibo om rapper werk te vinden.
Ondertussen sta ik al een jaar en half op de mutualiteit en wil ik ten eerste financieel eng ten 2 sociaal terug gaan werken.
De opleiding was in de it sector omdat deze met mijn rug problematiek het best was en ik al jaren ervaring had in die sector maar geen attesten daarvan.
NU mijn vraag
1e als ik terug zelf een voltijdse werkgever vind en deze ontslaat me na een bepaalde periode val ik dan op invaliditeit terug of op werkloosheid.
Reden van deze vraag is dat ik in het begin van mijn ontslag een brief kreeg met de bedragen er op en daar stond op na 3 jaar 350€.
Feit is ik kan er niets aan doen dat mijn gezondheid niet is wat het moet zijn dus als ik terug op werkloosheid kom is dit een financiële ramp want mijn uitkeringen van de mutualitiet voor mijn invaliditeit liepen gelijk een de werkloosheids uitkering dus omgekeerd zal dit ook wel zo zijn.
2e als ik nu met de medische adviseur ga praten en mijn situatie uitleg en ik goedkeuring krijg om gtb te doen , blijf ik dan op de invaliditeit of terug werkloosheid.
Feit is als ik op invaliditeit blijf ik enig financieel voordeel blijf behouden zoals het nu is en toch een geschikte job kan zoeken.
3é met mijn 66´% van de rva kom ik in aanmerking voor een VOP premie of niet voor de werkgever?
Nu weet ik dat dit hier mss raar klinkt maar het is inderdaad het financiële aspect dat primeert (niet dat mijn invaliditeit zo hoog is) maar toch iets hoger dan 350€
ik heb al contact gehad met de cm diensten maar deze konden me geen raad geven
ik heb al contact gehad met het syndicaat maar daar nog minder raad gekregen integendeel de eerste vraag was van alee ge staat op invaliditeit en ge zoekt werk -->dus nu profiteerde van het systeem.
Ik wil gerust bij twijfel mijn verslagen doorgeven en foto's van al het ijzer in mijn rug.
Mijn dochter gaat dit jaar naar de hogeschool en ik wil gewoon niet de volledige last op mijn echtgenote schuiven op finaniceel vlak en zelf terug mijn steentje bijdragen.
Als laatst kreeg ik de opmerking er over te spreken met de medische adviseur maar dan ben ik bang dat hij dezelfde reactie zal hebben als het syndicaat en conclusie trekt van hij vraagt zelf om terug te werken dus zal het wel zo erg niet zijn(allehoewel hij iedere keer ik moest gaan op controle hij ook zag op de foto's vdat de toestand verslechtert).
Dus ik ik wil aangepast werk zoeken maar niet het risico hebben dat ik op een uitkering terecht kom van 350€ want ik kan niet zo maar iedere job aannemen om iets teverdienen.
mvg b;