Momenteel zit ik in mijn 2de jaar van mijn opleiding en is mijn werkloosheidsuitkering aanzienlijk geslonken, wat natuurlijk logisch is. Om dit te kunnen compenseren zou ik echter graag bovenop mijn uitkering een extraatje willen bijverdienen (1 dag/week ofzo). Volgens de letter van de wet ben ik een werkloze en geen student, als ik op zoek zou gaan naar een bijverdienste moet dit dus als 'echte' werknemer zijn en niet onder het studentenstatuut. Dat terzijde, krijg ik twee verschillende antwoorden van mijn vakbond als de RVA:
RVA:
VAKBOND:U hebt geen recht op uitkeringen als dit geen sporadisch werk betreft. U verliest uw uitkering niet enkel voor gewerkte dagen, maar voor de volledige maand. Bij sporadisch werk verliest u enkel een uitkering voor de dag(en) dat u gewerkt hebt. Onder sporadisch werk verstaat men eenmalig werk.
Ja.... wat is het nu? Ik ga er van uit dat de RVA correct is en het er eigenlijk op neerkomt dat ik niet mag bijverdienen want dan verlies ik mijn uitkering. Ik zou het correct vinden dat je een aantal dagen mag bijverdienen en voor die dagen geen uitkering ontvangt, zoals het bij "sporadisch werk" betreft.De wetgeving zegt hier niets over (werken tijdens studeren met vrijstelling).
De gewone regels zijn hier van toepassing. Stempelkaart schrappen op de dagen dat je werkt.
Let wel : als je deeltijds zou werken, moet je het statuut deeltijds met behoud van rechten aanvragen.
Werk je enkel met dagcontracten, is het gewoon dag schrappen op stempelkaart.