documentaire filmen op het werk

geertdevos
Topic Starter

documentaire filmen op het werk

#1 , 16 apr 2013 21:48

Mijn werkgever (ziekenhuis) heeft het grandioze plan opgevat om een documentaire te laten filmen op mijn werkplek. (spoedgevallendienst !)

in het verleden is dit al eens gebeurd met kwalijke gevolgen voor een bepaalde collega (zij werd op foute handelingen betrapt en deze werden door de documentairemakers dan nog eens uitvergroot zonder dat zij hier inspraak over had)/

ik heb dus geen zin om hieraan mee te werken en dus herkenbaar in beeld te komen;

Kan mijn werkgever mijn medewerking toch verplichten ?

heb ik als werknemer recht op inspraak over welke beelden uitgezonden worden, ook al is de docu op vraag van de werkgever ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 16 apr 2013 22:37

Hij kan je medewerking verplichten, hij kan je echter niet zomaar herkenbaar in beeld laten komen. Als men dus bvb je wil filmen terwijl je een tetanusprik geeft aan een patient, kan dit, op voorwaarde dat je niet herkenbaar in beeld komt (bvb enkel je handen te zijn zijn).

Het kan zijn dat je toestemming hebt gegeven bij het tekenen van je arbeidsovereenkomst om in beeld te komen, daarvoor moet arbeidsovereenkomst en arbeidsreglement gelezen worden. In het kader van het werk, voor interne doeleinden, kan dit zeker. Voor een extern programma kan je je daartegen verzetten.

de reden
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 apr 2013 14:48

enkele maanden geleden kwamen ze filmen voor een tv programma en hadden zelfs toestemming voor te filmen , ik heb gezegd dat ze niemand mochten filmen tenzij ze uitdrukkelijk toestemming hadden van de persoon die ze filmden , en hebben hun daaraan gehouden .

duidelijk maken dat ze u niet mogen filmen tegen de filmploeg en dan zullen ze u niet filmen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

eylis

#4 , 21 apr 2013 16:30

JPV, deze info komt recht uit de praktijk van de productiesector: de werkgever mag dit niet verplichten (en beslissen in de plaats van de werknemer) worden. Ook niet onherkenbaar.
Voor élke opname die uitgezonden wordt , tekent een persoon, en in het geval van een minderjarige zijn/haar wettige vertenwoordiger/ouder/voogd een "toelating voor opname en uitzending". Productieploegen kijken er steeds op toe dat élke persoon deze toestemming tekent.
Dus is het is niet zozeer de toelating om te filmen, dan wel de toelating om het later te vertonen...
Bovendien speelt er nog iets anders: als de werkgever een docu/repo wil laten draaien op de werkvloer, kan hij vragen aan het personeel wie daar vrijwillig in wil meedoen, figureren, meespelen etc.. Maar hij mag het niet verplichten.

JPV

#5 , 21 apr 2013 20:30

dat gaat afaik over een niet-werksituatie, waar je natuurlijk niks kan verplichten. Puur de (VOLLEDIG onherkenbare) medewerking kan wél verplicht worden in bedrijfsfilms

eylis

#6 , 21 apr 2013 21:00

ja dat kan kloppen, maar ik vermoed dat het verhaal van poster over een een reality-reeks gaat, zelf regionale zenders maken dat.

Terug naar “Andere”