Hey iedereen,
Een eerste post hier en ik maak er een goede van...
Ik heb een tijd gewerkt als (hoofd)redacteur bij een website, waarvan de beheerder een belgische V.O.F. is. Voor het redacteurschap kregen ikzelf en de andere redacteurs een aantal punten per geschreven artikel en terwijl ik hoofdredacteur was een vast aantal punten per maand. Het getal dat die punten opleverden, mochten we 1:1 omzetten in euro's en daarvan spullen kopen bij winkels.
Nu ben ik als hoofdredacteur ontslagen van de ene dag op de andere zonder opgaaf van reden en recent ook als redacteur na onenigheid tussen mijzelf en de beheerder. Eergisteren hoorde ik dan van een kennis bij de RVA dat het ganse puntensysteem juridisch allesbehalve zuiver is en dat dit door de arbeidsinspectie wel eens als loon beschouwd zou kunnen worden. Ook ben ik eens als jobstudent een bepaald bedrag uitbetaald door dezelfde V.O.F.
Ik heb echter wel een aantal dingen gekocht van die punten in ruil voor mijn werk bij de website. Ik kreeg echter ook een mail van de beheerder waarin hij van mij 21% van de aanschafwaarde van de aangekochte producten eist als afkoopsom, zodat hij dat uit zijn boekhouding kan schrappen. Kan dit zomaar en hoe kan ik mij hier tegen verweren? En loop ik hier kans om zelf averij op te lopen?