Complex probleempje...

Roeland
Topic Starter

Complex probleempje...

#1 , 02 nov 2007 14:05

Hey iedereen,

Een eerste post hier en ik maak er een goede van...

Ik heb een tijd gewerkt als (hoofd)redacteur bij een website, waarvan de beheerder een belgische V.O.F. is. Voor het redacteurschap kregen ikzelf en de andere redacteurs een aantal punten per geschreven artikel en terwijl ik hoofdredacteur was een vast aantal punten per maand. Het getal dat die punten opleverden, mochten we 1:1 omzetten in euro's en daarvan spullen kopen bij winkels.

Nu ben ik als hoofdredacteur ontslagen van de ene dag op de andere zonder opgaaf van reden en recent ook als redacteur na onenigheid tussen mijzelf en de beheerder. Eergisteren hoorde ik dan van een kennis bij de RVA dat het ganse puntensysteem juridisch allesbehalve zuiver is en dat dit door de arbeidsinspectie wel eens als loon beschouwd zou kunnen worden. Ook ben ik eens als jobstudent een bepaald bedrag uitbetaald door dezelfde V.O.F.

Ik heb echter wel een aantal dingen gekocht van die punten in ruil voor mijn werk bij de website. Ik kreeg echter ook een mail van de beheerder waarin hij van mij 21% van de aanschafwaarde van de aangekochte producten eist als afkoopsom, zodat hij dat uit zijn boekhouding kan schrappen. Kan dit zomaar en hoe kan ik mij hier tegen verweren? En loop ik hier kans om zelf averij op te lopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 19 nov 2007 17:43

Dat is zondermeer als loon aan te merken.

Je werkgever (de VOF) loopt hier een enorm risico en ook voor jou kunnen er gevolgen aan verbonden zijn wat betreft belastbaarheid en dies meer.

Heb je een idee over de waarde van de gekochte spullen en de waarde van de punten die nog overschoten.
Heb je ooit een arbeidsovereenkomst getekend?

Roeland
Topic Starter

#3 , 19 nov 2007 19:56

Waarde van de spullen is +- 3500€, geen punten meer over. Ik heb eenmaal een arbeidsovereenkomst voor studenten getekend voor een korte periode ( en die is voor 1200€ cash uitbetaald). Al de rest is met punten gegaan.

Wat kan dat dan voor gevolgen voor mij hebben?

Reclame

Beachcomber

#4 , 20 nov 2007 11:33

Als die spullen en die punten als loon worden aangemerkt zal u belast worden op de waarde ervan.
Geen paniek, men betaalt in België pas belastingen als met de 5650€ (ruw geschat) overschrijdt. U gaat dus geen belastingen moeten bijbetalen.

Evenwel loopt u het risico om niet meer als ten laste van uw ouders te worden aanzien, daardoor verliezen zij hun bijkimende aftrekken voor u en zullen zij ook het kindergeld verliezen. Ik verondestel dat u al een bepaalde leeftijd heeft, dus uiteindelijk zal dit niet zoveel geld betreffen.

Uw werkgever, de site, loopt daarnaast een gigantisch risico. Het niet aangeven van werknemers, het niet betalen van sociale bijdragen en het willekeurig ontslaan van mensen maakt sociale fraude uit en wordt in België zeer zwaar bestraft.

Ooit heb ik zo'n zaak gepleit waarin een vergelijkbaar systeem zat, geen arbeidovereenkomst, geen vast loon, e.d.

Uiteindelijk is die arbeidsverhouding geherkwalificeert als een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur, heeft de arbeider een opzegevergoeding gehad van drie maanden loon( 6300€) en heeft de werkgever een megaboete gekregen van zo'n 30000€. De eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat die persoon nu nog steeds op zijn centen wacht, gezien de werkgever toen onvermogend is verklaard.

Roeland
Topic Starter

#5 , 20 nov 2007 11:52

Hey,

Bedankt voor het antwoord! Ik hoef geen schaevergoeding hoor, dat maakt me niet uit. Ik weiger alleen om die 21% 'afkoopsom' die hij van me eist te betalen. En als ik het goed voorheb, hoef ik die niet te betalen en kan ik als hij met advocaat/deurwaarder afkomt, het voor een rechtbank eventueel beargumenteren als zijnde loon, wat voor hem veel nadeliger uitkomt dan voor mij :) Is wel een opluchting! Bedankt!

Beachcomber

#6 , 20 nov 2007 11:57

Die 21% afkoopsom zal waarschijnl;ijk dienen om de BTW te betalen. ik vermoed dat hij alles op naam en voor rekening van zijn VOF heeft aangekocht, de BTW heeft afgetrokken en nu de grond onder zijn voeten te heet voelt worden.

Als hij aandring: maak hem maar een beetje bang met het bovenstaande en als hij daarnoa nog van oren maakt: aangifte doen.

Terug naar “Andere”