Bedrijfswagen aansprakelijkheid

Volongeloof
Topic Starter

Bedrijfswagen aansprakelijkheid

#1 , 20 apr 2013 09:34

Mijn werkgever voorziet een clausule in mijn arbeidsovereenkomst dat ik als werknemer "burgerlijk aansprakelijk ben voor de bedrijfswagen". Is dit rechtsgeldig en waar mag ik me aan verwachten indien er schade aan de wagen komt? Wagen is NIET omnium verzekerd. Het lijkt me nogal een gevaarlijke clausule of is dit meer gebruikelijk dan ik nu denk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2013 12:30

Indien er schade aan de wagen komt, en jij bent hiervoor aansprakelijk, zal je moeten betalen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 apr 2013 23:27

In principe is de werkgever aansprakelijk.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... 2-t5hs4bis" onclick="window.open(this.href);return false;
Uiteraard steeds IN de arbeidstijd. Schade aangebracht BUITEN arbeidstijd is persoonlijke aansprakelijkheid ( mocht dit bewezen zijn)
Bij mijn weten kan in een arbeidscontract wel worden aangegeven dat in de art 67 bis en ter. aangegeven procedure, de geldboeten enz wel ten laste van de werknemer zijn.

Ook de arbeidsoverenkomstenwet zegt dat de werknemer alleen aansprakelijk voor
opzettelijke of bedrieglijke feiten
zware fout
lichte veel voorkomende fout(en) dus meerdere

Reclame

Sirkii

#4 , 02 mei 2013 21:11

Ik zou feestelijk bedanken voor een bedrijfswagen zonder omnium. Het is gebruikelijk in car policies om een vrijstelling ten laste van de werknemer te leggen (bv 250€ bij eerste ongeval in fout, ...) zoals ook vele omniums dat voorzien. Dat de werkgever boetes verhaalt op de werknemer dat is normal. Soms worden uitzonderingen gemaakt bv voor moeilijk te vermijden parkeerboetes in grote steden.

Jabo

#5 , 03 mei 2013 10:54

Ik heb sinds 2000 een bedrijfswagen. Het wordt beschouwd als een stuk loon in natura en een stuk benodigd voor de uitoefening van de job. Via je belasting betaal je daar ook voor. Boetes zijn altijd voor eigen rekening. ALLE ander kosten zijn voor de werkgever of leasing maatschappij. Je dient natuurlijk wel als goede huisvader met je auto om te gaan (olie pijlen, lampjes (laten) vervangen, staat van de banden, schoonhouden, ed).
Die vrijstelling bij ongelukken verhalen op de gebruiker klinkt mij al als belachelijk in de oren.

Maar, een wagen zonder omnium zou ik nooit accepteren!!

Succes, Jabo

Volongeloof
Topic Starter

#6 , 08 mei 2013 20:43

Bedankt voor jullie antwoorden.

Er is dus een geurtje aan, zoals ik al dacht. Wat is een "zware fout", hé... Ik heb geen enkel document ontvangen of getekend toen de wagen ter beschikking werd gesteld. Wat zijn daar de eventuele consequenties van aub?

Volongeloof
Topic Starter

#7 , 08 mei 2013 20:49

Burgerlijke aansprakelijkhelid = schade aan het voertuig? schade aan tegenpartij/derden? lichamelijke schade? Ik begin meer en meer ongerust te worden...

Terug naar “Andere”