Ziektedag bediende/pc 218

SOPHENE
Topic Starter

Ziektedag bediende/pc 218

#1 , 24 jun 2013 09:39

goeie morgen
ik ben bijna 20 jaar werkzaam als bediende in hetzelfde bedrijf. zelden of nooit ziek. mede daardoor wellicht niet op de hoogte van bepaalde zaken.
ik was vorige week op maandag ziek wakker geworden. toch met de moed der wanhoop aangekleed en kids uit bed en naar school ermee. maar
ik voelde dat het een heel slecht idee was toch te gaan werken. ik belde de hrm op maar die nam niet op. ik sprak boodschap in op zijn antwoordapparaat.
eens thuis belde ik terug en terug nam hij niet op. ik heb dan maar nog extra een mail gestuurd om te bevestigen dat ik onmogelijk werken kon omdat
ik blijkbaar door "het plaagje" geveld was en niet zonder toilet of emmer kon. sorry om het hier zo te gaan vertellen maar ik wil maar duidelijk maken dat
het voor mij duidelijk was wat er scheelde.
ik heb er zelfs niet aan GEDACHT een dokter te bellen. uit ervaring met de kindjes weet ik dat die toch maar 's avonds komen en verwachtte dat het tegen de
zondag wel weer helemaal in orde zou zijn mits gepaste dieet. was ook zo. anderzijds zweeft er ook iets in mijn hoofd alsdat je als bediende 1 dag "krijgt" voor zo'n
zaken. maar zoals ik al zei heb geen ervaring met "ziek zijn"
op dinsdag komt hij mij nog aanspreken in mijn bureau. doet heel begrijpend. verder hoor ik er niets meer van
maar gisteren (zondag) krijg ik een mail met verzoek mijn doktersattest voor die dag dringend binnen te brengen want dat ie anders dag ongewettigd afwezig moest zetten.
ik was stomverbaasd.
vandaar mijn vraag :
1° bestaat die "carensdag" (denk toch dat het zo noemt) nog voor bediendes ?
2° een arbeidsreglement dat moet bestaan in een bedrijf maar vroeg nog eens bij collega na en die weet ook niet waar dat ding zou zijn maar moet dat niet openbaar
gemaakt worden zodat we weten welke wetten in welke gevallen gelden ?
dank voor uw reactie
sophene

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp

#2 , 24 jun 2013 10:05

1° bestaat die "carensdag" (denk toch dat het zo noemt) nog voor bediendes ?
Neen (en mocht er al een bestaan wil carensdag zeggen: onbetaald)
2° een arbeidsreglement dat moet bestaan in een bedrijf maar vroeg nog eens bij collega na en die weet ook niet waar dat ding zou zijn maar moet dat niet openbaar
gemaakt worden zodat we weten welke wetten in welke gevallen gelden ?
Indien er niets in de AO staat ivm. termijn voor het binnenbrengen attest, noch in het arbeidsreglement, moet voor PC 218 hoedanook het attest binnen de 2 dagen na de aanvang van de ziekte worden binnengebracht.
Het arbeidsreglement kan meestal gewoon opgevraagd worden bij HR.

Greetz

P.

dako

#3 , 26 jun 2013 16:38

Ik geloof dat het probleem gewoon is dat jij voor 1 dag geen doktersbrief je hebt.

Dit heeft niets te maken met een carensdag. Dit wil gewoon zeggen dat jou eerste dag ziekte niet betaald zou worden, en zoals gezegd niet meer van toepassing voor bedienden.

Arbeidsreglement heb je normaal ontvangen bij je contract (ookal is dit 20 jaar geleden) en moet je normaal wel terug kunnen opvragen op je bedrijf/ bij HR.

Verder heb je, in principe, altijd een doktersbriefje nodig bij afwezigheid door ziekte. Zelfs al ga je vb smiddags pas naar huis. Steeds meer bedrijven staan echter toe dat er voor 1 dag geen briefje vereisd is. Ook in politieke/bestuurskringen (ook vb ziekenfondsen/...) gaan stemmen op om deze verplichting af te schaffen voor 1 dag. Hoe dit bij jou werkgever is zal je toch daar moeten navragen/nalezen in jou arbeidsreglement

Reclame

Terug naar “Andere”