ik volg al een tijdje een aantal topics hier in de hoop (een) antwoord(en) te vinden op mijn vragen/probleem en na enig speurwerk lanceer ik dan toch maar mijn persoonlijke kwestie ..
Elke vorm van raad advies is welkom, indien het dan toch enige vorm van constructieve feedback is ..
ik ben gehandicapt vanaf mijn geboorte, ik heb slechts 1 arm, en ben op mijn 18 jaar gaan werken/alleen wonen. Vanaf dat moment direct een dossier geprobeerd te openen bij de FOD (mede op aanraden van mijn zieknfonds) aangezien ik op voorhand toch een beetje bang was dat het werken met maar één arm niet 'zomaar' kon blijven goedgaan ! De aanvraag werd geweigerd aangezien ik 21 jaar moest zijn ?
3 jaar lang vechten om rond te komen aangezien ik nergens lang mocht blijven werken want 'ik kon het werktempo niet volgen' ..

Dan uiteindelijk op mijn 21ste, toch een dossier geopend en op de medische controle van de FOD kreeg ik de vraag :
waarom komt u hier als u al 3 jaar 'kunt' werken ? Euhm .. omdat ik anders in een bushokje moest slapen ? ? Logisch (leek mij)
De uitslag is uiteindelijk geworden : geweigerd wegens onvoldoende bewijs ? ? Hmm, ik heb toch ècht maar 1 arm ? ?
Toch terug nieuw werk gevonden en dat was (tot die tijd) gelukkig niet overdreven zwaar al was ik voordien al 3x ontslagen gezien het feit ik nergens het beaamde werktempo niet kon volgen en zonder diploma's niet overal kon en mocht beginnen !?
Op advies van de huisarts toch terug een dossier bij de FOD geopend met nieuwe medische verslagen bijgevoegd, dit werd wederom geweigerd wegens onvoldoende bewijs ??? Mijn arm was er ècht niet stiekem aangegroeid ondertussen ?
Totaal verbouwereerd en niet wetende wat de verdere mogelijkheden waren, (ik was 21 jaar oud, vechtende om rond te komen, totaal geen idee welke instanties me konden bijstaan) uiteindelijk toch een nieuwe job gevonden waar ik nu méér dan 10 jaar heb gewerkt.
Dit waren wel 60-70 uren-weken om het lage inkomen een beetje te kunnen compenseren en hoe langer hoe vaker met de nodige tussenpoze's en behandelingen onder de noemer 'ziekte'.
Gezien het feit dat werken zoals een 'volwaardig fysiek persoon' volstrekt ONMOGELIJK was geworden met één arm die het werk van 2 moet doen !! Intussentijd WEDEROM een dossier geopend bij de FOD en jawel, deze keer 'ineens' een goedkeuring (met dezelfde bewijzen dan nog?) ! Ik heb de astronomische 8punten toegekend gekregen !! WAUW !! Deze dokter heeft mij niet 1x aangekeken, mijn medische attesten niet gelezen noch heeft deze mijn handicap gezien .. sorry voor mijn cynisme maar wat een waanzinnig goede dokter dat hij dat zomaar allemaal kon weten

Deze 8punten waren onvoldoende om in aanmerking te komen voor eender welke vorm van tegemoetkoming gezien het feit dat ik ondertussen ook werkte en dus .. een inkomen had ? !
Ik moest met die ene arm wèl het werk van 2 doen en daar werd totaal géén rekening mee gehouden ?
Na de zoveelste ziekteperiode op het matje geroepen door het ziekenfonds : waarom was ik zo vaak ziek ? Het probleem uitgelegd en via de adviserend geneesheer, progressief tewerkgesteld. Super, eindelijk een beetje verlichting voor mijn ene arm en niet al te veel moeten inleveren op mijn inkomsten .. Tot ik mijn belastingbrief ontving .. !!! Ik verdiende uiteindelijk dus toch maar nèt ietsjes meer dan een halftijdse werknemer .. Méér werken mocht en ging ook gewoon niet dus ik moest het uiteindelijk met serieus verlaagd inkomen doen ..
ok, dan roeien we maar met de riemen die we hebben ! Mijn werkgever had er ondertussen niks beter op gevonden dan mij over te plaatsen naar verschillende functies met als gevolg dat het werk er alleen maar zwaarder op werd !!!
Ik moest maar de helft werken dus dan kon 'als ik die 3 dagen kwam werken' net zo goed 3x zo hard werken ? ? ? Klinklare onzin maar goed, het was mijn werk en mijn inkomen dus ik moest wel want van de FOD kreeg ik géén steun ! Dit heb ik 2 jaar volgehouden tot ik verplicht bepaalde jobs moest doen die zelfs de 'fysiek volwaardige collega's' weigerden te doen wegens : te zwaar !?
Sindsdien heeft mijn huisarts na mijn maandelijks bezoek mij toch aangeraden om te kiezen :
of minder werken en misschien nog een klein beetje met mijn ene arm te 'kunnen' doen in de toekomst,
of mijn ene arm definitief onherstelbaar beschadigen en nooit meer zelf kunnen eten/drinken of zelfs nog maar naar de wc te kunnen gaan !?!
De keuze was simpel : ik ben géén net geen 35 jaar en wil graag waar mogelijk is nog een héél klein beetje voor mezelf en ons kindje kunnen zorgen !! AL de rest (huishouden/persoonlijke verzorging/eten maken gebeurt GELUKKIG door mijn lieve vriendin die hier ècht zooooooveel geduld voor moet hebben) !!!
Nu dus iets langer dan een jaar volledig op ziekte (66% arbeidsongeschikt bevonden door het ziekenfonds) een oproeping gekregen voor het RIZIV !
Wat nu ? ? ?
Ik ben al 2x toen ik halftijds werkte van de adviserend geneesheer terug 'moeten' gaan werken wegens 'voorafbestaande toestand' !!!
Dit is tot tweemaal toe terug bijgeschroefd en toen 'mocht' ik terug op ziekteuitkering ? ? Klinkt vreemd maar het is toch ècht waar !
Nu moet ik binnenkort bij het RIZIV op medische controle en volgens de adviserend geneesheer zullen deze mij proberen terug op de arbeidsmarkt te krijgen omdat er, en ik citeer : niet genoeg geld is in de pot om langdurig zieken van te blijven betalen ? ? ?
Dus ik moet :
-of een IVT aanvragen bij de FOD terwijl deze telkens weer word geweigerd omdat ik nog steeds onder contract sta en zogenaamd teveel verdien. De werkelijkheid is dat mijn werkgever NIKS uitbetaald, begrijpelijk want ik werk ook niet ..
-een werkeloosheidsuitkering is in dit geval ook niet van toepassing ..
-of ik moet terug werken, met één VOLLEDIG versleten arm/schouder welke nu al géén 10% meer kan van wat ik ooit ermee kon doen ?
Enige raad, advies, ervaring of dergelijke ? Liefst een beetje positief als ik zo brutaal mag zijn ?
Ik heb hier (helaas) ook al kleinerende en volslagen misplaatste reacties gelezen op dit forum en dat is niet mijn opzet van deze topic !
Alvast bedankt voor jullie tijd,
groetjes