recup uren in de transportsector

leeuwke1969
Topic Starter

recup uren in de transportsector

#1 , 28 jun 2013 17:57

Mijn man is vrachtwagenchauffeur. Alhoewel een 'normale' werkweek 38u bedraagt, mag je rekenen dat dit voor een vrachtwagenchauffeur soms meer dan 60u bedraagt. Mijn man maakt er niets van, want dankzij de vele uren die hij presteert heeft hij op het einde van de maand een mooi inkomen. Nu wil zijn werkgever dat alle chauffeurs nog maar 38u !! werken en de overuren worden niet meer uitbetaald, maar moet gerecupereerd worden. Dit wil zeggen dat mijn man met zijn uurloon van 11€ bruto, een maandinkomen zou verwerven tussen de 1200 en 1300€ netto. Mijn man vroeg echter om in de eerste week van juli een week recup op te nemen maar dit werd door de werkgever geweigerd en krijgt hij maar 1 dag en dan nog van zijn openstaande verlofdagen genomen.
Mag dit ?

Kan een werkgever dit zomaar aanpassen ?

[Niet ter zake doende opmerking naar buitenlanders verwijderd:Vandebos.]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jun 2013 11:53

Ik denk dat de werkgever het wel zo moet doen, het is niet normaal dat een sector veel overuren doet, als in de zelfde sector al veel werklozen zijn .

En vrachtwagen bestuurder zal niet lang meer een knelpunt beroep zijn, en zijn zeer veel vervoersbedrijven over kopt gegaan waar door er een grotere aanbod van vrachtwagenbestuurders is dan een paar jaar terug.

Die overuren zal er op tijd volledig eruit gaan, en men zal werken zoals in de autobus bedrijven 3 bus bestuurders op 2 bussen, en nooit geen vaste vrachtwagen meer, wat neerkomt op een lagere kost per vrachtwagen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 jul 2013 21:29

Leeuwke, ik heb een bericht van je verwijderd, om dezelfde reden als Vandebos. Gelieve je te houden aan de regels, laatste waarschuwing.

Werkgever kan idd de tewerkstelling beperken tot de reglementaire 38 uur per week. Het opnemen van verlof boven recup is meestal niet legaal, maar dat is moeilijk om vast te stellen met de info die je tot op heden hebt.

Reclame

leeuwke1969
Topic Starter

#4 , 03 jul 2013 09:34

Sorry Vandebos en JPV, het zal niet meer gebeuren, maar begrijp mijn frustraties.

het aantal verlofdagen en het aantal recupuren staan meestal vermeld op de loonbrief, dus in principe is het wel te controleren. Maar ik heb problemen met het feit dat hij voor hetzelfde uurloon, 's nacht moet rijden en tot 's avonds laat, terwijl mensen die in ploeg daar wel deftig voor worden vergoed. Het is namelijk in de transportsector zo geregeld dat een chauffeur vooraleer hij recht heeft op een extra toegemoetkoming, hij 5 dagen opeenvolgend per maand 's nacht moet hebben gereden. En laat het nu toch toevallig net geen 5 dagen aaneensluitend zijn. En dan krijg je om 18u30 's avonds te horen dat je om 1u moet gaan laden. Het is hemeltergend dat je het gevoel hebt dat het allemaal kan en mag en dat je als chauffeur daar niets tegen kan beginnen. Of zijn er die dit anders zien ?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2013 12:24

Wanneer je man lid is van een vakbond dan is het de vakbond die in de PC van de vrachtvervoerders daar veranderingen moeten aanbrengen, de CAO van de vrachtvervoerders worden gesloten door de vakbonden en de werkgevers.

Anders kan niemand daar verandering in aanbrengen, en ja er zijn nog zeer veel sectoren die gediscrimineerd worden tegen over andere sectoren, en dan wil ik het nog niet hebben over de bedienden en de arbeiders, waar de regering met de handen er over in het haar zit.

Alles hangt ook een beetje af van vraag en aanbod.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”