Klein verlet jaarlijks verlof

lex11
Topic Starter

Klein verlet jaarlijks verlof

#1 , 20 jul 2013 20:57

Mijn schoonvader overleed op een zondag dat ik moest werken, de maandag volgend gaat mijn jaarlijks verlof in
Heb ik recht op kort verlet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 20 jul 2013 22:08

Klein verlet is normaliter verlof nav bv overlijden op strikt omschreven dagen (bv tussen overlijden en begrafenis) op dagen dat je normaliter moest werken. Als vanaf die maandag er collectief verlof was krijg je geen klein verlet (wat je zou opnemen na de begrafenis). Als het individueel gekozen verlofdagen waren dan hangt het een beetje van de werkgever af of ie gewoon verlof wil omzetten in klein verlet. Beetje zoals ziek worden : word je ziek vooraleer je verlof aanvangt dan lopen je ziektedagen door. Wordt je ziek tijdens je verlof dan loopt je verlof door.

Turaki

#3 , 20 jul 2013 22:30

Beetje zoals ziek worden : word je ziek vooraleer je verlof aanvangt dan lopen je ziektedagen door. Wordt je ziek tijdens je verlof dan loopt je verlof door.
Dit is onlangs door een arrest van het Europees hof van justitie anders geoordeeld, ziek in je verlof geeft je het recht om je verlof later te recupereren. Momenteel (nog) niet vastgelegd in een Belgische wet, dus nu is het wachten op die wet of de 1e werknemer die hiervoor naar de rechtbank trekt.

En dan volgt de vraag of deze lijn niet moet doorgetrokken worden voor het klein verlet. Net als bij ziekteverlof dient dit niet om te rusten en te ontspannen, dus volgens de argumentatie van het hof moet dit ook kunnen gerecupereerd worden. Wederom wachten op de 1e werknemer die dit wil aanvechten...

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 jul 2013 08:03

dat laatste zou ik niet durven zeggen. Verlof is idd specifiek om uit te rusten en wordt, volgens het Hof idd "verplaatst" bij ziekte. Klein verlet dient wel om andere zaken te doen, maar het blijven zaken in het privé-leven waarbij je op zich perfect kan "uitrusten". Ziekte verschilt daar wel essentieel van, gezien ziekte net uitrusten verhindert, maar telt als herstellen. Net zoals bvb een noodzakelijk herstel van de woning bij schade aan de woning ook niet betaald wordt door de werkgever en je daarvoor wettelijk verlof/dwingend verlof moet nemen, hoewel je zeker ook niet kan uitrusten.

K zeg niet dat het niet kan, maar ik betwijfel het toch. Nu, bij het overlijden van de partner is het zo dat veel dokters een ziektebriefje na de 3 dagen klein verlet schrijven. "strategisch" kan je dus best direct voor de volledige periode een ziektebriefje vragen en die 3 dagen klein verlet niet opnemen.

Terug naar “Andere”