Geachte,
Ik wou enige vragen stellen omtrent het uitbetalen van ziekte door de werkgever.
Om de situatie te schetsen. Mijn Vriendin werkt met week contracten bij X voor Y in Brussel. Zij werkt hier nu reeds sinds Einde november 2012. In de eerste weken van de te werk stelling viel zij ziek en werd niet verwittigd dat zij voor haar uitbetaling van de ziekte periode enkele papieren moest binnen geven bij het ziektefonds. Door dat haar contractmanager bij X hier niets van zei was zij te laat en riskeerde zij een schorsing. Deze werd gelukkig niet uitgevoerd maar zij is voor die week nooit betaald geweest. Verder had zij geen problemen maar twee weken geleden (02-05/07/2013) viel zij terug ziek. Maandag (08/07/2013) hernam zij het werken maar moest tijdens haar dag terug keren naar huis en was zij de dagen dinsdag (09/07/2013) en woensdag (10/07/2013) ziek thuis. Zij volgende elk reglement opgesteld door haar werk gever. Dit zijde de werkgever verwittigen als ook het doktersattest doorsturen naar haar contractmanager bij X als ook de directe baas bij Y. Niets vermoedende en ook na het ontvangen van een mail zeggende dat alles in orde was van haar contract manager ondernam zij niets meer. Achteraf ,dit zijnde vandaag 17/07/2013, vernam zij van haar contract manager bij X dat wij contact had moeten opnemen met haar ziektefonds mitst dat X haar uitbetalingen niet moest uitvoeren. Dit terwijl op hun site gemeld word dat elke ziekte na 3 maanden in dienst de werkgever haar voor 100% zouden uitbetalen. Sinds vandaag halen zij het punt aan dat doordat mijn vriendin de eerste week van Juni interim verlof nam (Onbetaald verlof doordat zij vakantie geld krijgt elke week) zij haar anciënniteit verloren is.
Nu was mijn vraag of dit wel degelijk klopt dat zij hiervoor naar haar ziekenfonds moest. En of dat haar contract manager niet de plicht had haar tijdelijk te waarschuwen van deze regelgeving. Want als dit wel degelijk het geval is dat zij naar het ziekenfonds moest dan is zij weer niet tijdig met de nodige papieren en riskeert zij geschorst te worden of ontvangt zij weer geen geld dit zijnde voor een periode van 2 weken. En wij zouden toch graag de huur kunnen betalen.