warme temperaturen firma wagen

aceke
Topic Starter

Re: warme temperaturen firma wagen

#16 , 28 jul 2013 00:03

Temperatuur zakt 10 graden nl van 60 na 50

De vraag blijft word een firma wagen gezien als werkplaats en word het bij de mensen gezien als werkplaats want daar is het ook 27-30graden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantre

#17 , 31 jul 2013 09:34

En als het winter is zal deze man dan klagen over het omgekeerde.
Er zijn geen wettelijke verplichtingen die u een werkgever kan opleggen die er voor zorgen dat u in warm weer kan stoppen met werken. De enige wettelijke verplichting is dat hij/zij de nodige voorzieningen moet treffen zoals bvb extra water voor niks. De mannen hier bij ons hebben altijd water ter beschikking en ze mogen ook de flessen in de diepvries leggen. S'morgrsn nemen ze dan hun ijsblok extra large mee in de koelbox en meestal is die s'avonds niet eens volledig leeg wegens niet volledig weggesmolten. Voor de rest t-shirt en korte broek maar wel veiligheidsschoenen. Soms verplicht helm afhankelijk van werk en werf. Kan mij moeilijk inbeelden dat een onderhoudsmechanieker verplicht een lange broek moet dragen die van ons in ieder geval niet. Ze hebben aangepaste kledij en als een klant daar zou over klagen dan zegt dat meer over die klant dan over onze mechanieker/plaatsers. Wat ik zelf niet apprecieer is werken bij een klant in ontbloot bovenlijf.
Een bedrijf waar wordt gelast, plaatsers van zonnewering, metsers, baanwerkers etc etc etc. Wat moeten deze mensen dan wel ? En dan zo een klaagzang.
Idd hopen dat uw werkgever niet op dit forum komt te zitten. Het staat u vrij een andere job te kiezen als dit element u niet aanspreekt. Misschien een
job op kantoor of fabriek. En anderzijds, 't is begot een paar daagjes warm geweest, niet eens echt extreem dus geen 2 of meer weken aan één stuk zoals nog is voorgekomen.

Turaki

#18 , 31 jul 2013 12:48

De enige wettelijke verplichting is dat hij/zij de nodige voorzieningen moet treffen zoals bvb extra water voor niks.
Niet volledig. De werknemer moet passende maatregelen nemen, en deze kunnen bestaan uit het kosteloos voorzien van koele drank, schaduw, inlassen van rustpauzes, ...
http://www.jobat.be/nl/artikels/te-warm-om-te-werken/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#19 , 31 jul 2013 13:11

ewel, de nodige voorzieningen :). Pauze is ook een voorziening, hé.

ganapathi tantre

#20 , 31 jul 2013 20:32

De enige wettelijke verplichting is dat hij/zij de nodige voorzieningen moet treffen zoals bvb extra water voor niks.
Niet volledig. De werknemer moet passende maatregelen nemen, en deze kunnen bestaan uit het kosteloos voorzien van koele drank, schaduw, inlassen van rustpauzes, ...
http://www.jobat.be/nl/artikels/te-warm-om-te-werken/" onclick="window.open(this.href);return false;

Beste Turaki,

De wetgeving zit zo in elkaar dat een werkgever VERPLICHT het werk moet stopzetten bij te koud en te nat weer.
Die verplichting bij wet bestaat niet voor warm weer. Bij warm weer dienen alleen de nodige voorzieningen te worden getroffen opdat de arbeid min of meer normaal kan verlopen. Uiteraard ben je geen normale werkgever of totaal onverantwoordelijk mocht je bvb een ploeg baanwerkers bij 40 de snelweg opstuurt voor asfaltwerken in de volle zon. Welke voorzieningen je ook treft. Anderzijds is er ook veel dat regionaal geregeld wordt. Mocht men in Oekraine al stoppen bij min tien dan staat meer dan de helft van de gebouwen niet recht op de gevraagde tijd. Evenmin zal Boogie Booi in Guadeloupe stoppen omdat het 40 graden is
Bij TS zal gezien zijn job die plicht bij koud weer niet van toepassing zijn.

ongelukbelaagd

#21 , 02 aug 2013 18:03

Aceke,
ik begrijp je frustratie.
Mijn insziens wordt dit onderwerp enigszins onderschat.
Je baas is ook verantwoordelijk voor je veiligheid op de baan. Jou in dik t-shirt en broek laten rijden met deze hitte is verzaken aan deze plicht.
Indien jouw reactievermogen door je dikke kledij in de warme auto wegvalt door een hitteslag, ....
Er mag dan geen wet zijn over hoe werkgever moet reageren bij een hittegolf en mensen op de baan, er zijn zeker wel wetten dat werkgevers verantwoordelijk zijn voor het in gevaar brengen van de gezondheid van hun werknemers.

Ik ben al 20 jaar lesgeefster Eerste Hulp.
Gisteren heb ik ook mogen ervaren hoe warm het kan worden in een auto met deze buitenzinnige temperaturen.
Ik had een dun zomerjurkje aan én mijn autoramen stonden open.
Zelfs drinken hielp na een uur niet meer.

Zoals ik het mijn cursisten uitleg : het thermoregulatiecentrum in de hersenen is ontregeld waardoor het lichaam niet meer zweet en er een hitteslag optreedt.
Of zoals Plusmagazine Knack het deze week uitlegt : zie stukje "Waartoe kan hitte leiden" - hitteslag
http://plusmagazine.knack.be/nl/011-862 ... dheid.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Je zit nog in de proeftijd. Een proeftijd waar mijn insziens jouw baas niet slaagt in menselijkheid. En waar ik niet voor zou willen werken.
Hij begint nu al te zeggen dat je niet mag zweten als het warm is...
Ik zou uitzien naar een baas die je voorziet van aangepaste veiligheidskledij voor deze warmte en extra water meegeeft.

Ik zou zeggen : hou je hoofd koel! :mrgreen:

ganapathi tantre

#22 , 03 aug 2013 21:13

Beste ongeluk belaagd.

Ik denk dat het probleem van ts vooral subjectief is. Onze monteurs zonnewering kunnen wel werken in dit weer. En er zijn nog zoveel anderen die dat ook doen en kunnen.
Bij 25 graden hoor ik er zelfs bitter weinig klagen als ze regelmatig even kunnen rusten en een slok water nemen. Bijna alle monteurs hebben de gewoonte om 2 liter flessen
s'nachts te bevriezen om ze daarna mee te nemen in de koelbox. Erger nog ze leggen een extra handdoek en t shirt in de koelbox bovenop.
Denk dat het verhaal van ts te éénzijdig is en ik hoop op basis van de diverse reacties dat hij dat ondertussen ook heeft begrepen.

ongelukbelaagd

#23 , 03 aug 2013 23:07

Ganapathi trante,
natuurlijk is het probleem van ts subjectief. Had hij het probleem niet, dan zou hij het hier niet posten.
Ik ken TS niet maar probeer wel op de vraag te antwoorden.
Ik vind het zeer positief dat jullie monteurs zonnewering wel kunnen werken met dit weer, dat ze bitter weinig klagen, regelmatig kunnen rusten en een slok water kunnen nemen.
Misschien kan TS bij jullie solliciteren? En ik zeg dit niet sarcastisch!
Als ik tussen de lijnen lees, zijn de kleren en het water van minder belang. Het is de manier waarop zijn werkgever hem behandeld dat bij hem een probleem is.
Voor veel monteurs/elektriciens die bij mensen thuis gaan klussen, is het leven geen lachertje.
Een te volle agenda, geen tijd voor pauze - laat staan om de auto af te koelen, onbegrip van hun werkgevers.
Klanten die zelf aan apparatuur beginnen te prutsen nadat monteur is geweest en dan klagen dat die monteur het niet goed gemaakt heeft.

Even subjectief van mijn kant : mijn zoon heeft verschillende werkgevers gehad waar hij ontslagen was omdat hij zijn baas zijn work/life balance niet wou laten beheren.
Opleidingen van 2 weken en dan alleen naar klanten (voor een jongen van 19?), collega's die een hele dag babbelen en dan vrijdagavond zeggen dat ze het weekend moeten doorwerken omdat het werk niet af is (zonder te slapen of te eten?), slecht onderhouden auto's die eigenlijk niet meer door de controle zouden mogen geraken,... etc...
Hout vasthouden, nu werkt mijn zoon niet meer als elektricien maar mag hij zijn andere talenten gebruiken bij een werkgever die zijn planning al voor een heel jaar gemaakt heeft.
Het is ook niet allemaal tot in de punten uitgewerkt maar werknemers en werkgevers komen overeen, ook in de proefperiode.

ganapathi tantre,
lees nog eens alle berichten na en bekijk de vraag van de TS alsof het voor TS écht een probleem is.
Dan zijn antwoorden waardevol en niet beschimpend.
Ik vond het volgende erover:
Een bedrijf waar wordt gelast, plaatsers van zonnewering, metsers, baanwerkers etc etc etc. Wat moeten deze mensen dan wel ? En dan zo een klaagzang.
Idd hopen dat uw werkgever niet op dit forum komt te zitten. Het staat u vrij een andere job te kiezen als dit element u niet aanspreekt. Misschien een
job op kantoor of fabriek. En anderzijds, 't is begot een paar daagjes warm geweest, niet eens echt extreem dus geen 2 of meer weken aan één stuk zoals nog is voorgekomen.
Open minded...

ganapathi tantre

#24 , 04 aug 2013 15:26

Misschien ben ik te open minded om zelf op de vloer of werf te staan samen met mijn mensen. Want dat is namelijk één van mijn dada's tov onze mensen. Vrij pragmatisch dus en als je er ondertussen zo al een 25/30 jaar tussen loopt dan herken je wel het kaf tussen het koren.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#25 , 08 aug 2013 15:43

GT, jij houdt er nogal "aparte" meningen op na. Ik dacht dat dit enkel naar je klanten toe was, maar blijkbaar ook naar werknemers toe. Je verwacht van beiden dat ze niet te veel klagen. Klanten mogen niet te veel klagen over prijzen en kwaliteit, werknemers mogen niet te veel klagen over werkomstandigheden.

Zwijg me dan ook AUB over "pragmatisch". Je loopt misschien wel "zelf op de vloer", maar op het einde van de maand hou je wel een stuk meer over dan "uw mensen". Ik heb onlangs een discussie gehad met een zelfstandige, die beweerde dat ik veel meer verdiende dan hem. Hij keert zichzelf "slechts" 1400 € netto uit. Ik heb een goeie 2500€ netto. Ik vroeg hem echter hoeveel hij overhield na aftref van afbetaling van zijn huis, betaling electriciteit, telecom, afbetaling wagen, benzinekosten, verzekering. "Heu, nog steeds 1400 € want die kosten zitten allemaal in de zaak." Als ik die kosten in rekening breng, hou ik echt geen 1400 € meer over, hoor.

Maar we wijken af. Ik wil maar zeggen: de topic starter verwijten dat hij klaagt, is niet netjes, net zoals het niet netjes is om bij mensen met slechte ervaringen met aannemers de schuld in eerste instantie bij henzelf te proberen leggen. Topic Starter heeft meer dan reden genoeg om die oven van een wagen in vraag te stellen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantre

#26 , 08 aug 2013 20:53

ik moet u toch zeer teleurstellen Tom VDJ. Er is geen enkele zin waarin ik vermeld dat ik tegenstanden zou zijn van de klaagzang van ts. Ik hou mij aan de wettelijke regels.
Als zelfstandige moet ik u ook verder zeer teleurstellen dat u een éénmalig kontakt met een zelfstandige gelijk stelt als zijnde een algemene regel. Trouwens als u denkt dat het waardeoordeel van iemand moet worden bepaald aan de hand van wat hij op het einde van de maand overhoud dan is dat een zeer slechte vergelijking.
Opnieuw laat u zich in met een waardeoordeel over mij en dat is mij toch iets te persoonlijk om mar te zwijgen van de zoveelste trap tegen de schenen. U kan dat blijkbaar niet
hebben dat mijn mening evenveel recht heeft van bestaan als die van u maar ........ach laat maar ik hoef niet in te zien waarom ik denk dat u het allemaal maar gekleurd ziet evenmin dat u de wil zou hebben om mij te begrijpen
Wat ik wel weet is dat ik straks een 30 jarig jubileum als zelfstandige mag vieren en dat het overgrote deel van edereen die voor mij heeft gewerkt mij steeds zeer erkentelijk was. Zowel op basis van hierarchie, sociaal bij familieproblemen of vlak van vergoeding. Ik denk dat ik in de afgelopen jaren al meer tot mijn enkels in de gietende regen en modder of op snikhete daken heb gestaan om een werk af te krijgen samen met mijn mensen dan dat u van uw burojobke naar uw autootje bent gaan lopen in één of ander buitje dus spaar mij aub van u niet zeggend azijnpisserij over pragmatisch zijn en ethiek tov zijn medewerkers. Want over uw eigen ethiek (veelvuldig aanwezig op een forum/internet dat niks te zien heeft met uw job) tijdens uw werktijd terwijl u die tijd zou moeten besteden aan datgene waar uw werkgever u betaald zou ik ook nog een boompje kunnen opzetten. Maar dat doe ik niet want het interesseert mij niet. Ge doet maar maar ga een ander geen lessen spellen Ik zou al veel langer kunnen genieten van een burooke tussen vier muren maar dat zint mij helemaal niet. Ik heb het vroeger gedaan en het beviel mij niet Wat mij wel bevalt is werken met lui die vooruit willen en niet gasten die zagen omdat het eens een week wat hete ris dan normaal. Om die reden blijf ik niet alleen op de werkvloer staan maar ga ik ook nog mee op de werven. Dus ik heb voor wat dat betreft van u heus geen lessen te krijgen of ander BS.
Ik ken u niet en u kent mij niet zeker niet in deze opzet. Daarom denk ik dat u er het godverdomme nogal grof maakt om u zo uit te spreken en dat ik het zo onderhand met u en uw ziekelijke achtervolgingswaanzin in de topics waar ik reageer heb gehad. Your pissing me off dude want als ik de kans zou hebben dan had ik u eens bij de kraag gevat en u tussen mijn monteurs gesmeten. U zou dan eens kunnen herhalen wat u zei en hun reactie afwachten

voor mij mag hier een slotje op want desondanks dat het in de grote lijn ligt dat ts eigenlijk niet teveel te klagen heeft blijft men graag een stoot onder de gordel geven.
Dus moderator graag slotje en wegvegen wat moet

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#27 , 08 aug 2013 22:59

GT, het is niet omdat u 30 jaar weet ik veel wat, dat u even kan beslissen of iemand anders hier genoeg info gekregen heeft. U hebt weldegelijk de indruk gegeven dat de topic starter maar klaagt om te klagen (lees uw eigen reacties hier in dit draadje maar eens na: een voorbeeldje "En als het winter is zal deze man dan klagen over het omgekeerde."). En als u daarop aangesproken wordt, begint u een tirade tot en met, tot zelfs ongewenste privéberichten naar mij toe. Misschien dat we hier beter terug on topic gaan. Je hebt jezelf genoeg bewierookt, en we weten uw mening over "klagende werknemers" ondertussen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos

#28 , 08 aug 2013 23:17

Versheidsdatum overschreden, TS wegens te hoge temperatuur gesmolten in wagen. Troll gevaar aan de horizon. Weeral tijd voor een slotje.

Terug naar “Andere”