Ouderschapsverlof

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ouderschapsverlof

#1 , 26 aug 2013 10:56

Situatieschets:
1. Zoontje is geboren december 2010 (dus voor 8 maar 2012)
2. Dochtertje zal geboren worden half september 2013
3. Vanaf februari 2013 ga ik 1/5e ouderschapsverlof opnemen (om woensdag opvang te hebben voor ons zoontje)

Mijn vragen:
1. Als ik het goed begrepen heb kan ik nog steeds 4 maanden (20 maanden 1/5e) ouderschapsverlof opnemen voor mijn zoontje, maar zal ik de laatste maand (laatste 5 maanden) geen uitkering krijgen van de RVA.
2. Kan ik kiezen om eerst het ouderschapsverlof van mijn dochtertje op te nemen en pas daarna dat van mijn zoontje? Op die manier zou ik de eerstkomende 20 maanden (zelfs 35 maanden als ik het ouderschapsverlof van mijn zoontje laat aansluiten) een uitkering krijgen, en pas later 5 maand geen uitkering ontvangen (wat financieel beter is, gezien we nu met een afbetalingskost zitten die binnen twee jaar wegvalt). Of is men verplicht ouderschapsverlof in chronologie met de kinderen op te nemen?
3. De bijkomende aanmoedingspremie: deze loopt maar gedurende 1 jaar, als ik het goed heb? Ook indien je je ouderschapsverlof maar a ratio van 1/5e opneemt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 26 aug 2013 12:44

1. ja
2. Je kan vrij nemen per 5 maand, beste is dus om 15 maand ouderschapsverlof te nemen voor je zoon, daarna het ouderschapsverlof voor je dochter op te nemen (20 maand) en daarna eventueel nog je laatste 5 maand ouderschapsverlof voor je zoon. (toch als je beseft dat je dat laatste moet opnemen voor december 2012, bij je dochter zou je iets langer de tijd hebben). Op die manier kan je ook nu al je ouderschapsverlof aanvragen, gezien werkgevers bij sommige categorieën tijdskrediet/werknemers uitstelrecht hebben.
3. klopt.

Gebruiker21
Topic Starter

#3 , 26 aug 2013 15:09

Bedankt voor de antwoorden. Ik vermoed dat 2012 een typo is en 2022 moet zijn ;-).

Wat het uitstelrecht betreft: In onze richtlijn voor het aanvragen van ouderschapsverlof staat:
Als je aanvraag voor tijdskrediet of thematisch verlof meer dan 3 maanden voor de gewenste ingangsdatum indient, wordt er een brief door HR naar jou gestuurd waarin staat dat er (voorlopig) nog geen rekening kan gehouden worden met je aanvraag. Je moet je aanvraag dan opnieuw indienen op het meegedeelde moment (3 maanden op voorhand).
Wat zou het nut zijn als ik nu al de aanvraag zou indienen? Heeft dit een invloed op het uitstelrecht van de werkgever? Als ik bovenstaande lees, gaan ze me toch gewoon vragen om de aanvraag gewoon drie maand op voorhand te doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

JPV

#4 , 26 aug 2013 17:22

idd, typo.

Aanvraag kan voor ouderschapsverlof in privé idd slechts 3 maand op voorhand, al doen meeste werkgevers niet echt moeilijk (jullie dus wel). Dan zal je het bij 3 maand op voorhand moeten houden :).

ivm uitstelrecht: http://www.rva.be/D_opdracht_LBO/Regl/W ... tNL-09.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21
Topic Starter

#5 , 27 aug 2013 08:52

Da's duidelijk. Bedankt voor de info.

Terug naar “Andere”