leefloon ontnemen

jpc6000
Topic Starter

leefloon ontnemen

#1 , 27 dec 2013 15:03

ik heb een brief ontvangen van het ocmw die mijn leefloon willen afnemen
omdat ik een brief heb ondertekend die mij verplichten: :oops:

Het OCMW kan je eventueel een betrekking voorstellen in het kader van artikel 60, § 7 of artikel 61 van de organieke wet van 8 juli 1976, waardoor je je sociale rechten (o.a. jouw werkloosheidsuitkering) kan terugkrijgen en/of werkervaring kan opdoen. :mrgreen:

Ik wil wel werken maar niet aan de voorwaarden die zij mij aanboden: :D

Te beginnen met 1 euro per uur voor een maand. :!:
Dat wou ik niet, maar op het tijdstip dat men mij het werk aanbood was ik ernstig ziek,
mijn vader was net overleden en ik had van hem een longontsteking gekregen, ik bleef gedurende weken in bed, met doktersattest
als ik terug gezond was werd ik niet meer voor die job opgeroepen.
Als ik bij mijn arbeidbegeleider de volgende keer kwam had ze een pracht job voor mij.
(ik dacht toen reeds wat zal dat zijn?)
Maar het leek wel iets voor mij: ik wil alleen voor een bedrijf werken als het de wereld of de mensen geen schade berokkend!
Het was voor een nieuw vegetarisch restaurant in Gent. Ze zouden ook hun Eigen bio groenten kweken en daar ik veel kennis heb van bio hemp kweek (lol) was ik ook geschikt.
Op de brief die ik kreeg van de arbeidsaanbieding stond kok en opleiding voor medewerkers. Dat was inderdaad iets voor mij.
Ik ging er naar toe met wel volgende eisen: min. 20 euro per uur en max +/- 25 uren per week. In de zomer wou ik dit op sommige tijdstippen wel wat meer uren doen. Tijdens het oogsten en zo.
Ik kreeg te horen op de werkbespreking dat het niet als chef kok was maar voor medewerker, ik heb mijn Eigen natuurvoedingsrestaurant gehad, heb opleiding gegeven voor macrobiotisch koken, 5 jaar macrobiotische studie gedaan en 53 jaar en men wil mij uren gaan afbeulen in een restaurant. Niets voor mij. Ik kan dat niet men kan beter een jongere werkloze daarvoor nemen.
de bedrijfsleidster begon ook onmiddelijk te liegen dat ze mij niet zelf kon aannemen. (Dat is omdat die art. 60 zeer laag betaald is en voor haar allerlei fiscale voordelen bied.) Terwijl op de werkaanbieding die ik heb, uitging van de vdab iedereen zich kanditaat kon stellen. En mijn fiscale voordelen ook via de vdab zitten op het maximum. Dus ze kon mij wel aannemen. En ik zei hun wat ik wou en dan begon de mw. van het OCMW te dreigen. Ik heb het dan ook afgerond en gezegd dat ze voor een medewerker beter iemand anders nemen. Ik heb een zwakke rug en ben te duur.
En nu dreigt het rijke Lochristi mijn leefloon af te nemen.
Ik moet gaan colliciteren maar ik ben in geen enkel bedrijf geinteresseerd alleen een Eigen bedrijf maar daar wilt het ocmw niet aan meewerken.
De arbeidsbegeleider en mijn sociale assistente van het OCMW zijn ten einde raad en dus willen ze nu mijn leefloon afnemen.
Volgens mij is dit niet mogelijk, elke inwoner van BE die voldoet om een leefloon te krijgen kan men zijn leefloon niet afnemen. Ik denk dat ik er recht op heb. Wat als het voor de arbeidsrechtbank moet komen. Wat zijn mijn mogelijkheden of moeilijkheden?

Ik wil werken ik heb mij zelf aangeboden bij verschillende non-profit organisaties als medewerker.
Maar niet gelijk wel werk en ook niet tegen gelijk wel loon.
Het eerste misbruik van recht is het voorrecht

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 27 dec 2013 17:17

misschien toch eens even voor de spiegel gaan staan en u afvragen 'ben ik wel goed bezig'?

Blijkbaar prefereert u een leefloon boven aan een laag loon te gaan werken. Gaat u zelfs onmogelijke looneisen stellen, naar mijn gevoel om rustig op leefloon te kunnen blijven. Misschien kan u gewoon beter zelf werk zoeken? Dan zal u zelf zien, dat door het onmogelijke te eisen, je in de kou zal blijven staan.

De mogelijkheden waren al simpel : zoek zelf werk, of aanvaard wat je aangeboden krijgt.
Om recht te hebben op een leefloon moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. U hebt daar niet aan voldaan... u kan dus nu uw leefloon verliezen.

http://www.ocmwgent.be/assets/documents ... efloon.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 dec 2013 17:40

Ik moet gaan colliciteren maar ik ben in geen enkel bedrijf geinteresseerd
Uw goed recht maar dan moet u wel de gevolgen daarvan aanvaarden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

jpc6000
Topic Starter

#4 , 27 dec 2013 18:49

van dat leefloon kan men niet leven men word in de armoede geduwd.
+/- 800 euro
eventjes rekenmachien bijhalen 200 tot 700 euro huur
150 tot 300 euro verwarmingskosten en electriciteit onze huizen zijn toch zo goed geisolleerd zeker op de privaatmarkt
60 tot 90 euro internet tv, telefoon
moet ik nog verder gaan want ja eten dat moet ik niet
we zitten hier niet in USA waar mensen sterven in armoede
we zitten in BE geen arm derde wereldland, we zijn toch sociale mensen? helpen elkaar....
neen liever een keiharde wereld.
Het eerste misbruik van recht is het voorrecht

berenod

#5 , 27 dec 2013 19:09

Slavenarbeid? Wees maar zeker dat er nu veel hun kloten moeten afdraaien voor uw leefloon... jij bent in ieder geval de slaaf niet. U krijgt ons geld zo toegestopt.
ik vraag dit niet, ik word er toe gedwongen.
Maar dit gaat ons te ver leiden.
Mensen klagen altijd maar over hun kloten voor de andere af te moeten draaien,
daar kiest ge toch zelf voor?
Niemand verplicht u tot iets maar dat willen jullie "werkers" wel over de anderen zeggen.
Als mijn auto of moto defect is maak ik hem zelf,
als ik mijn huis wil renoveren doe ik het zelf,
als ik wil eten kook ik gezonde lekkere maaltijden voor mij en voor mijn hond
mijn hond geeft mij alleen gezelschap en onbezoldigde eerlijkheid, meer kan men toch niet vragen
als mensen hulp nodig hebben of vragen sta ik beschikbaar
ik wil de mensen helpen naar een betere wereld maar meer kan ik niet en wil ik ook niet doen
Waar wordt u toe gedwongen? Te werken, indien U dit niet wenst dan krijgt u geen geld meer.

Ik begrijp heel goed dat je bepaalde jobs niet wil doen, maar wanneer ik lees dat je minimum 20 Euro/uur eist dan moet ik toch wel eens goed lachen.
Aan 14 - 15 Euro/uur ga je netto al het dubbele van je leefloon ontvangen, in een comfortabel 38 uren weekje! Wat is daar nu verkeerd mee?
U klaagt dat je met 800 Euro niet kan rondkomen, maar haalt je neus op voor een loon dat je het dubbele opbrengt!

berenod

#6 , 27 dec 2013 19:17

God lieve deugd, waar staat er ergens beschreven dat mensen die zeer kieskeurig zijn wat betreft werk en minimumloon en niets naar hun goesting vinden dan maar zo gratis geld moeten krijgen? Tot in het oneindige?

Ik ben net na 20 jaar afwezigheid uit België terug gekomen, heb 3 weken leefloon ontvangen, ben dan terug aan het werk gegaan (binnen 6 weken na aankomst hier).
Weliswaar op een lager niveau dan mijn opleiding en ervaring zou moeten geven, en aan een laag loon, maar met goed wat overuurtjes (niet moeilijk of zwaar in een 38 uren week!) ontvang ik toch bijna elke maand een kleine 2000 Euro.

Heel wat beter dan het leefloontje van 800, en geef het nog een paar maanden en dan zal ik langzaam maar zeker terug geaccepteerd worden in de arbeidsmarkt en mij opwerken tot een niveau waar ik me goed voel. De eerste degelijke aanbiedingen zijn reeds aan het binnenkomen!

Indien mijn vereiste had geweest van onmiddellijk in zulke droomjob te kunnen starten, dan had ik waarschijnlijk nu nog steeds aan mijn leefloontje gezeten, en met elke maand de kans zien verkleinen dat ik nog ooit een job op degelijk niveau zou kunnen vinden!

En het enige dat ik te horen krijg in mijn werkomgeving is dat men geen werkvolk vind dat nog een beetje uit zijn pijp wil komen! Ik begrijp dit nu wel wanneer ik posts lees zoals van de TS...

Vandebos

#7 , 27 dec 2013 19:18

Thread uitgekuist en waarempel zelfs enige antwoorden kunnen laten staan. Ofwel blijft men bij het juridische aspect van de vraag van TS ofwel onthoudt men zich van antwoord.

Vandebos

PS: @jpc6000, bij protest over het verwijderen van onzinnige antwoorden; je kent uit het verleden de weg naar de webmaster nog wel. Het beleid op JF is niet veranderd.

bambipower

#8 , 27 dec 2013 21:24

u hebt niet het recht werk te weigeren omdat het loon te laag is. Tis te zeggen, u kan dit wel weigeren, maar dan wordt steun u ontnomen.

https://www.law.kuleuven.be/jura/art/17n4/defauw.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; pagina 11 stuk 30
Ik ben er van overtuigd dat u op de arbeidsrechtbank dan ook een nadelige uitspraak zal krijgen.

Terug naar “Andere”