Ik ga meestal naar de dokter als ik al ziek ben. Niet voor ik ziek ga worden. Als de dokter dan een briefje schrijft, begint dit briefje meestal ook één of twee dagen nadat de ziekte begonnen is.Niet helemaal akkoord, hij kan idd niet weten hoelang een werknemer nodig heeft om te recupereren maar toch wel wanneer die is begonnen.
Hoe komt u daar bij? Het briefje zegt gewoon vanaf wanneer tot wanneer de werknemer niet geschikt zal zijn om te werken. Er staat nergens op "ik verklaar dat persoon X ziek geworden is op deze dag". Je mag er van uitgaan dat de persoon op zijn minst ziek is op de dag dat hij naar de dokter gaat, hé. Waarom ga je anders naar de dokter? Zoals ik al zei: als je denkt dat uw werknemer NIET ziek is, stuur dan een controle-arts.Op deze wijze schept hij toch onduidelijkheid over wanneer de ziekte is begonnen.
Een arts schrijft voor de meeste doorsnee ziekten (griep, verkoudheid, ...) nooit langer dan een week rust voor. Als een arts echter vandaag zou vaststellen dat een werknemer bijvoorbeeld depressief is en een maand moet rusten, kan ik me inderdaad voorstellen dat hij het ziekteverlof pas volgende week laat ingaan als de werknemer komende week toch verlof heeft.Dus als een werknemer bijv. deze week vakantie heeft en vandaag naar de arts gaat en pas volgende week gaat werken is het normaal dat de arts de startdatum postdateert voor binnen 7 dagen?
Nogmaals: waar verdenkt u uw wernemer van? Het enige dat ik me kan inbeelden is dat u denkt dat hij niet echt ziek is. In dat geval: controle-arts!