Doktersbriefje

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Doktersbriefje

#16 , 13 dec 2013 09:33

Niet helemaal akkoord, hij kan idd niet weten hoelang een werknemer nodig heeft om te recupereren maar toch wel wanneer die is begonnen.
Ik ga meestal naar de dokter als ik al ziek ben. Niet voor ik ziek ga worden. Als de dokter dan een briefje schrijft, begint dit briefje meestal ook één of twee dagen nadat de ziekte begonnen is.
Op deze wijze schept hij toch onduidelijkheid over wanneer de ziekte is begonnen.
Hoe komt u daar bij? Het briefje zegt gewoon vanaf wanneer tot wanneer de werknemer niet geschikt zal zijn om te werken. Er staat nergens op "ik verklaar dat persoon X ziek geworden is op deze dag". Je mag er van uitgaan dat de persoon op zijn minst ziek is op de dag dat hij naar de dokter gaat, hé. Waarom ga je anders naar de dokter? Zoals ik al zei: als je denkt dat uw werknemer NIET ziek is, stuur dan een controle-arts.
Dus als een werknemer bijv. deze week vakantie heeft en vandaag naar de arts gaat en pas volgende week gaat werken is het normaal dat de arts de startdatum postdateert voor binnen 7 dagen?
Een arts schrijft voor de meeste doorsnee ziekten (griep, verkoudheid, ...) nooit langer dan een week rust voor. Als een arts echter vandaag zou vaststellen dat een werknemer bijvoorbeeld depressief is en een maand moet rusten, kan ik me inderdaad voorstellen dat hij het ziekteverlof pas volgende week laat ingaan als de werknemer komende week toch verlof heeft.

Nogmaals: waar verdenkt u uw wernemer van? Het enige dat ik me kan inbeelden is dat u denkt dat hij niet echt ziek is. In dat geval: controle-arts!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#17 , 13 dec 2013 13:02

Ik heb laatst een in de toekomst gedateerd ziektebriefje gehad, omdat ik wist dat ik 2 dagen later zou worden geopereerd. Dus het kán wel, maar ik denk dat dit een uitzonderingsgeval is.

JPV

#18 , 13 dec 2013 21:37

een doktersbriefje voor binnen 2 dagen stelt enkel dat de persoon 2 dagen later ziek is. Het zegt niets of de persoon nu al dan niet vandaag en morgen ziek is. Als dit niet relevant is, is de dokter/patient dit niet verplicht te vermelden.

Reclame

goldfinger
Topic Starter

#19 , 19 dec 2013 16:04

Werknemer was niet thuis toen de controlearts zich aanbood. En wilde ook niet ingaan op de uitnodiging. Daarop is de werknemer ontslagen.

JPV

#20 , 19 dec 2013 18:04

Werknemer was niet thuis toen de controlearts zich aanbood. En wilde ook niet ingaan op de uitnodiging. Daarop is de werknemer ontslagen.
Ontslagen om dringende reden of ontslag met opzegtermijn? Kan een betwistbare stap zijn.

goldfinger
Topic Starter

#21 , 19 dec 2013 19:51

Ontslag met uitbetaling opzeggingstermijn. Voor de aardigheid toch even vermelden dat de werknemer nu al aan de slag is op een ander bedrijf.

Gebruiker21

#22 , 20 dec 2013 13:23

Ontslag met uitbetaling opzeggingstermijn. Voor de aardigheid toch even vermelden dat de werknemer nu al aan de slag is op een ander bedrijf.
Goed voor de werknemer. Als iemand moedwillig overgaat tot ziekteverzuim terwijl hij niet ziek is, is het als werkgever ook niet slecht om eens na te gaan vanwaar deze reactie van de werknemer komt. Het feit dat hij zo snel elders aan het werk is, wijst niet op een gebrek aan werkwilligheid, wel op een "onvrede" met het vorige werk (werkinhoud, collega's, werkomgeving, ...?).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

goldfinger
Topic Starter

#23 , 20 dec 2013 14:30

Goed voor de werknemer. Als iemand moedwillig overgaat tot ziekteverzuim terwijl hij niet ziek is, is het als werkgever ook niet slecht om eens na te gaan vanwaar deze reactie van de werknemer komt. Het feit dat hij zo snel elders aan het werk is, wijst niet op een gebrek aan werkwilligheid, wel op een "onvrede" met het vorige werk (werkinhoud, collega's, werkomgeving, ...?).
Neen, Als iemand moedwillig overgaat tot ziekteverzuim terwijl hij niet ziek is, wijst het in dit geval op goedkoop opportunisme. En weinig respect voor de collega's die zijn taken moeten overnemen.

Gebruiker21

#24 , 02 jan 2014 07:50

Neen, Als iemand moedwillig overgaat tot ziekteverzuim terwijl hij niet ziek is, wijst het in dit geval op goedkoop opportunisme. En weinig respect voor de collega's die zijn taken moeten overnemen.
Respect moet van twee kanten komen. Als een wergever zijn werknemers met het nodige respect behandelt, zal het normaal gezien niet zo ver komen. Er zijn werkgevers die dit jammer genoeg ook nooit zullen inzien. Gelukkig ken ik een aantal werkgevers die die zeker en vast inzien en hun medewerkers op zo'n manier behandelen dat zij voor hun baas door het vuur zouden gaan. Dat is goed leiderschap en goed management.

goldfinger
Topic Starter

#25 , 04 jan 2014 19:57

Respect moet van twee kanten komen. Als een wergever zijn werknemers met het nodige respect behandelt, zal het normaal gezien niet zo ver komen. Er zijn werkgevers die dit jammer genoeg ook nooit zullen inzien. Gelukkig ken ik een aantal werkgevers die die zeker en vast inzien en hun medewerkers op zo'n manier behandelen dat zij voor hun baas door het vuur zouden gaan. Dat is goed leiderschap en goed management.

Tom, meestal kan ik mij goed vinden in uw antwoorden bij uw beantwoorden van vragen op het forum. Deze maal dus niet :wink:

Dus wat je nu verteld is dat bedrijven die goed leiderschap en management hebben nooit voorgaand probleem zullen hebben? Komaan, we weten wel beter.
Respect moet je inderdaad verdienen maar die vlieger gaat niet voor iedereen op. Er zijn veel mensen/werknemers-gevers die enkel en alleen aan hun zelf zullen denken.

Vandebos

#26 , 04 jan 2014 20:06

Kunnen we terugkeren naar de kern van de zaak of is een slotje nodig?

Gebruiker21

#27 , 07 jan 2014 09:52

Dus wat je nu verteld is dat bedrijven die goed leiderschap en management hebben nooit voorgaand probleem zullen hebben? Komaan, we weten wel beter.
Respect moet je inderdaad verdienen maar die vlieger gaat niet voor iedereen op. Er zijn veel mensen/werknemers-gevers die enkel en alleen aan hun zelf zullen denken.
Volledig akkoord, er zijn rotte appels. En daarvoor is de controle-arts uitgevonden, zoals eerder in dit draadje al gezegd. Als de topic starter meende dat de werknemer onterecht afwezig was, had hij tijdens zijn ziekte een controlearts moeten sturen. Als de werkenmer achteraf met een ziektebriefje afkomt, is hij in orde. Dat de topic starter dan een punt probeert te maken over een begin-datum die niet ter zake doet, is wat flauw. Topic starter heeft ondertussen zijn antwoord wel gekregen, denk ik.

Terug naar “Andere”