Betaling in natura, toegelaten door RVA?

de reden
Juridisch actief: Nee

Re: Betaling in natura, toegelaten door RVA?

#16 , 26 jan 2014 23:40

Indien je werkt voor deze nv ben je ingeschakeld in het economisch ruilverkeer van goederen en diensten. En is er sprake van een arbeidsovereenkomst.

de voordelen zijn een waardeerbaar voordeel in geld en wordt aanzien als loon, art 2 loonbeschermingswet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden

#17 , 26 jan 2014 23:45

U zegt dus dat ik werknemer ben. Maar het gaat hier over een website maken, dus dat is toch eenmalig? Moet je voor zo iets iemand echt in dienst nemen?

Wat je wel kan is zelfstandig worden in bij beroep !
Ik zit in mijn wachttijd en ontvang nog geen uitkering.

http://www.belgium.be/nl/economie/onder ... bijberoep/" onclick="window.open(this.href);return false;
•werkloos bent: u moet een werkloosheidsuitkering ontvangen en gemachtigd zijn om uw zelfstandige titel uit te oefenen in bijberoep of op toevallige basis,
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie

#18 , 27 jan 2014 08:25

Zelfs studenten kunnen zelfstandig zijn, mogen tot +/- 6400 euro verdienen per jaar !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

de reden

#19 , 27 jan 2014 11:42

Zelfs studenten kunnen zelfstandig zijn, mogen tot +/- 6400 euro verdienen per jaar !
is geen student

dan kan men veel beter een arbeidsovereenkomst aangaan voor een duidelijk omschreven werk
als men daar (officieel) 3u overdoet komen ze er met zo'n 50€ vanaf , dat wil ik zelfs betalen voor een website

Gebruiker21

#20 , 29 jan 2014 16:48

Heu, als de verdienste onder een bepaalde bedrag blijft (1300 € of iets in die aard?) volstaat het toch dat de topic starter dit bij zijn personenbelasting aangeeft?

Kan de topic starter aan de NV dan geen "loon" vragen ter waarde van de prijzen van de activiteiten waar hij wil aan deelnemen, dit geld aangeeft als éénmalige inkomsten in zijn personenbelasting, en dit geld gebruikt om de activiteiten gewoon te betalen en deel te nemen?

Of is dit geen optie zolang de topic starter in zijn wachttijd zit?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Juridisch actief: Ja

#21 , 30 jan 2014 09:04

vraag is of het effectief over een toevallige activiteit gaat.

Gebruiker21

#22 , 30 jan 2014 10:17

Als dit éénmalig is...?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Redrum

#23 , 03 feb 2014 09:57

Heu, als de verdienste onder een bepaalde bedrag blijft (1300 € of iets in die aard?) volstaat het toch dat de topic starter dit bij zijn personenbelasting aangeeft?
Er bestaat op zich géén grensbedrag.

Het enige dat telt is het occasionele karakter (wat helaas ook voor interpretatie vatbaar is)

Dit type vraag komt hier herhaaldelijk aan bod en we moeten een kat daar toch een kat noemen: als je een opening maakt in het arbeids- of economisch recht waarbij je zou mogen ruilen, vriendendiensten doen, en noem maar op, gaan nogal wat mensen in die opening duiken.
Terwijl iedereen dus volgens dezelfde regels moet kunnen werken. Een website maken als ruilhandel, zonder in orde te zijn met economische, fiscale en/of sociale wetgeving is gewoon oneerlijke concurrentie tov van wie zich wel in regel stelt.

Gebruiker21

#24 , 03 feb 2014 11:04

Redrum, uw bedenking is misschien terecht, maar het gaat hier om wat juridisch mag of niet. Er bestaat wetgeving rond occasionele inkomsten. Zolang deze niet overtreden wordt, is er geen probleem. Dat deze wet negatieve bijwerkingen kan hebben, is misschien mogelijk, maar niet relevant als het om juridische correctheid gaat.

Redrum

#25 , 03 feb 2014 12:13

Redrum, uw bedenking is misschien terecht, maar het gaat hier om wat juridisch mag of niet. Er bestaat wetgeving rond occasionele inkomsten. Zolang deze niet overtreden wordt, is er geen probleem. Dat deze wet negatieve bijwerkingen kan hebben, is misschien mogelijk, maar niet relevant als het om juridische correctheid gaat.

Inderdaad. En het juridische antwoord is dat er geen grensbedrag is, en dat er enkel een diverse inkomst van occasioneel karakter kan aangegeven worden. Iets anders heb ik ook niet gezegd.

Maar er is geen juridische basis om zomaar te ruilen of vriendendiensten te verlenen. De wet heeft helemaal geen negatieve bijwerkingen (hoewel ze te vaag is), het is het idee van veel mensen dat je de wet zo kan omzeilen dat negatieve negatieve bijwerkingen heeft.

Gebruiker21

#26 , 03 feb 2014 14:37

Je mag uiteraard verdienen zoveel je wil, daar gaat het niet om. Het gaat over de bijkomende vereisten waaraan je moet voldoen als je bijverdient, en daar speelt het bedrag weldegelijk een rol: als je meer dan 1.393,26 € verdient, aanziet de sociale zekerheid je als zelfstandige (in bijberoep) en moet je sociale bijdragen betalen. Als je onder dit bedrag blijft, en de inkomsten hebben een occasioneel karakter hebben, ben je hier niet toe verplicht.

Terug naar “Andere”