Tijdskrediet & opstart BVBA

Flapje
Topic Starter

Tijdskrediet & opstart BVBA

#1 , 18 feb 2014 10:47

Beste,

ik ben momenteel actief in Consulting als werknemer. Ik zou graag op zelfstandige basis starten en zou mezelf wat tijd willen gunnen om dit uit te zoeken en denk hierbij aan de piste van voltijdse loopbaanonderbreking zonder motief. Ik heb er echter wel een aantal kanttekeningen bij:

- Wat is de regeling bij de werkgever als ik tijdskrediet opneem en tegelijkertijd een BVBA opstart (en mogelijks een concurrent wordt). Ik neem aan dat beiden niet verzoenbaar zijn? Of hangt dat af van de goodwill van de werkgever? Ik stel de vraag omdat ik wil weten wanneer ik ontslag moet nemen bij mijn werkgever.
- Ik heb begrepen dat als ik minder dan 3 maanden loopbaanonderbreking neem, ik de vergoeding die ik ontvang van de RVA moet terugbetalen. Ik heb ook begrepen dat ik geen recht op heb de vergoeding, als ik een inkomen heb (logischerwijze). Kan iemand me helpen met het bepalen van 'inkomen'? Stel dat ik een BVBA opstart en ik keer mezelf geen loon uit als zaakvoerder. Kan ik dan de uitkering van de RVA tijdelijk combineren met mijn zelfstandige activiteit?

Voor de duidelijkheid: ik heb niet de intentie nog terug in dienst te gaan bij mijn werkgever momenteel.

Bedankt voor jullie antwoord & hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 feb 2014 12:53

Van tijdskrediet weet ik niet, maar zaakvoerder zijn en dit zelfs onbezoldigd kan niet als je een werkloosheid vergoeding krijgt, dit zou anders wel zeer mooi zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Flapje
Topic Starter

#3 , 18 feb 2014 13:38

Idd. Omdat ik wel meerdere personen een bedrijf zie opstarten onder tijdskrediet, vroeg ik me af of dat ook zou gelden voor tijdskrediet. Ik verwacht in ieder geval van niet, but you can't blame a man for trying :)

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 feb 2014 22:49

- Wat is de regeling bij de werkgever als ik tijdskrediet opneem en tegelijkertijd een BVBA opstart (en mogelijks een concurrent wordt). Ik neem aan dat beiden niet verzoenbaar zijn? Of hangt dat af van de goodwill van de werkgever? Ik stel de vraag omdat ik wil weten wanneer ik ontslag moet nemen bij mijn werkgever.
afhankelijk van eht tijdskrediet en hoelang je reeds zelfstandig was, kan je bij sommige tijdskredieten een zelfstandige activiteit cumuleren met voltijds tijdskrediet. Deeltijds is geen optie (behalve mss bij medische bijstand en palliatief verlof, maar de rest zeker neit)
- Ik heb begrepen dat als ik minder dan 3 maanden loopbaanonderbreking neem, ik de vergoeding die ik ontvang van de RVA moet terugbetalen.
afhankelijk van de soort loopbaanonderbreking.
Ik heb ook begrepen dat ik geen recht op heb de vergoeding, als ik een inkomen heb (logischerwijze). Kan iemand me helpen met het bepalen van 'inkomen'? Stel dat ik een BVBA opstart en ik keer mezelf geen loon uit als zaakvoerder. Kan ik dan de uitkering van de RVA tijdelijk combineren met mijn zelfstandige activiteit?
het al dan niet een inkomen hebben is geen beletsel. het is een zelfstandige activiteit hebben die een beletsel is/kan zijn.

Flapje
Topic Starter

#5 , 21 feb 2014 20:48

bedankt voor de feedback !

Terug naar “Andere”