Incentive bij een (bijna) faillisement

michy151
Topic Starter

Incentive bij een (bijna) faillisement

#1 , 09 apr 2014 10:22

Ik werk tot op heden voor een sales en marketing bedrijf in gent. Onze grootste partner heeft abrubt de samenwerking stopgezet door een opstapeling van dossiers waardoor er een afslanking moest gebeuren voorbije maandag van 50-100 mensen of meer. en is het niet zeker of het bedrijf deze klap wel overleeft. Ik ben momenteel bij de (on)gelukkige dat mag blijven. Maar ik heb nog een incentives te goed. in de maanden sept-feb. liep er een incentive voor een reischeque twv 1500. deze heb ik ook verdiend door mij zwaar in te zetten. Het is ook publieke meegedeeld voor het volledige bedrijf toen nog dat ik deze heb 'gewonnen'. Als ik er nu naar vraag ( had deze normaal al 2 maanden moeten krijgen ) krijg ik het antwoord dat ze 'hun best' zullen doen. Maar ik zit ondertussen met de onwetendheid of ik die reischeque ooit zal krijgen. Ik kan hier ook niet zwaar op tafel kloppen omdat ik vrees voor mijn job. en als ze mij ontslaan met dwingende redenen bv ben ik hem zeker kwijt. indien het bedrijf failliet zou gaan heb ik ook geen zekerheid op die cheque.
Ik ben op dit moment handtekeningen aan het verzamelen van de personen die erbij zaten toen dit bekend gemaakt werd. zou dit helpen ?

Iemand een idee wat voor stappen ik zou kunnen ondernemen indien er niets van in huis komt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 09 apr 2014 10:48

Dit zal zeker helpen. En zelfs bij een ontslag om dwingende/dringende redenen heb je nog altijd recht hierop.

Heb je een mail waarin staat dat je die gewonnen hebt of dat ze "hun best" zullen doen om je die te geven?

michy151
Topic Starter

#3 , 09 apr 2014 11:00

neen. Maar heb wel gevraagd om dit vandaag op papier te zetten. de HR manager ging dit op mail naar de zaakvoerder zetten en mij vandaag nog iets laten weten. Maar ondertussen verzamel ik op eigen houtje al verklaringen van iedereen die in dezelfde zaal zat.

Mochten ze plots van geen reischeque meer weten of het bedrijf zou failliet gaan. Waar moet ik dan terecht?
Heb het zelf niet zo breed en dat was een lichtpuntje voor mij na 6 maand hard te werken en goede cijfers te halen om die te verdienen.
Maar heb geen geld om dit spel met een advocaat e.d. uit te spelen.

alvast bedankt

*Heb vernomen dat er een filmpje is waarin de zaakvoeder duidelijk zegt dat ik deze heb verdiend. Spijtig genoeg is dit enkel gefilmd door het kaderpersoneel maar zal proberen dit te verkrijgen. dan denk ik dat ik wel voldoende bewijslast heb*

Reclame

JPV

#4 , 09 apr 2014 12:08

neen. Maar heb wel gevraagd om dit vandaag op papier te zetten. de HR manager ging dit op mail naar de zaakvoerder zetten en mij vandaag nog iets laten weten. Maar ondertussen verzamel ik op eigen houtje al verklaringen van iedereen die in dezelfde zaal zat.

Mochten ze plots van geen reischeque meer weten of het bedrijf zou failliet gaan. Waar moet ik dan terecht?
fonds voor sluiting van ondernemingen. Kan je zelf of via een vakbond.

michy151
Topic Starter

#5 , 10 apr 2014 09:34

Het management weigert tot op heden een bewijs te geven of mijn blad te tekenen.
Zouden de handtekeningen van de werknemers voldoende zijn?

ik ben op dit moment nog op het werk maar heb veel zin om het hier gewoon af te trappen nu, maar durft dit zonder de nodige zekerheid van die cheque niet te doen.
strax neem ik contact op met de vakbond nog eens om eens hun standpunt te weten over dit onderwerp.
iemand hier nog suggesties wat ik het best doe nu ?

JPV

#6 , 10 apr 2014 13:46

is een begin van bewijs, maar niet noodzakelijk voldoende. Heb je een bewijs dat IEMAND die cheque ter waarde van 1500 euro kon krijgen? Dan moeten ze, indien je ene begin van bewijs hebt, kunnen aantonen wie die cheque dan wél gekregen heeft.

FreelancerIT

#7 , 10 apr 2014 14:04

Ze kunnen hem toch moeilijk die cheque geven als ze in de problemen zitten. Of bezie ik dit verkeerd?

michy151
Topic Starter

#8 , 10 apr 2014 14:46

idd bedrijf in de problemen maar het gaat over een incentive dat van september tot februari liep. dus ik heb hem al verdiend + al afgeroepen dat ik hem zou krijgen. enkel moest ik hem nog effectief ontvangen.
nu als het bedrijf blijft bestaan veronderstel ik dat ze wel verplicht zijn deze te geven.
Maar mocht het bedrijf failliet zijn heb ik nog een bewijs nodig dat er effectief een incentive liep vanuit het management. vandaag gingen ze mij dat bewijs bezorgen maar tot op nu nog niets gezien.

Ik ben daarnet bij de supervisor eens op tafel gaan kloppen en die heeft per direct naar de Zaakvoerder gebeld.
Het antwoord van de zaakvoerder was " We gaan dat moeten bekijken of we gaan in de problemen komen"

Als dit de motivatie is om mij de cheque te geven zegt dit genoeg over de zaakvoerder. Normaal heb ik er dus recht heb omdat ik de beste cijfers binnen die 6 maand kon voorleggen van alle werknemers hier.

JPV

#9 , 10 apr 2014 14:46

Waarom niet? Als die cheque beloofd is in ruil voor prestaties, is dit loon. Dus zijn ze verplicht die te geven.

michy151
Topic Starter

#10 , 10 apr 2014 14:49

nu heb ik eens mijn contract doorgenomen en botste ik wel op een artikel die mij zorgen doet maken.

"11. Essentiële Arbeidsvoorwaarden

De werknemer erkent en aanvaardt dat , behoudens de loonvoorwaarden die als essentiële arbeidsvoorwaarden tussen partijen worden aanzien , alle andere arbeidsvoorwaarden in de arbeidsovereenkomst overeengekomen en / of tussen partijen uitgevoerd , slechts bijkomstige arbeidsvoorwaarden uitmaken die door de werkgever eenzijdig kunnen worden gewijzigd naargelang de noodwending van de onderneming "

Of begrijp ik dit verkeerd en heeft dit daar niets mee te maken?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 apr 2014 15:14

Waarom niet? Als die cheque beloofd is in ruil voor prestaties, is dit loon. Dus zijn ze verplicht die te geven.

Is die cheque een premie of is het voor een wedstrijd onder de werknemers ?

Het ene is loon en betaald men RSZ op en op het andere is cadaux en men betaald er niks op !

Mocht je die vraag aan 10 werkgevers en aan 10 werknemers voorleggen dan krijg je 2 maal 10 verschillende antwoorden, de werknemers zullen zegen dat het loon is en dat het moet uitbetaald worden ook al zit de firma in financiële problemen, de werkgevers zullen antwoorden dat het geen loon is want men moet altijd zijn best doen op de werkvloer, maar dat het een wedstrijd was, en omdat men nu problemen heeft is het voor de zaak beter af te zien van de cheque.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

michy151
Topic Starter

#12 , 10 apr 2014 15:23

nu de andere bonussen ( 150€ , 100€ , 50€ ) die maandelijks lopen voor de beste 3 worden bruto op het loon gestort.
Nu dit was een inscentive die eigenlijk al afgelopen was voor de problemen begonnen en ik had die normaal ook al moeten ontvangen.
maar dat is dus tot op heden nog niet gebeurd.

ja voor de zaak kan ik mij voorstellen dat dit beter is daar van af te zien. maar daar ben ik spijtig genoeg niet veel mee.

FreelancerIT

#13 , 10 apr 2014 15:54

Wel, kan je niet afwachten? Als de zaak failliet gaat een claim daarvoor doen, waardoor je het krijgt en als het bedrijif blijft voorbestaan kan je er later opnieuw over terugkomen. Als ze dan nog weigeren: je conclusies trekken.

Maar onder deze omstandigheden lijkt het mij niet zo verstandig om er punt van te maken.

Nu, dat is mijn persoonlijke mening. :-)

mava105
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 apr 2014 16:05

Incentive = aansporing, prikkeling, stimulatie, prikkel
Ik denk niet dat je een dergelijke premie zal kunnen opeisen van het fonds voor sluitingen van bedrijven.

michy151
Topic Starter

#15 , 10 apr 2014 16:49

De zaakvoerder kwam mij net halen.
Hij is correct geweest met mij en ben dus zeer tevreden nu.
dit was dus allemaal ietwat voorbarig maarja voor 1500€ denk ik dat iedereen wel wat zekerheid wil.

bedankt aan iedereen om te reageren.

Terug naar “Andere”