Alcohol aan minderjarigen schenken

jack salix
Topic Starter

Alcohol aan minderjarigen schenken

#1 , 24 jun 2014 15:18

Beste forumleden,

Ik heb een vakantiejob in de horeca in de buurt van veel middelbare scholen.
Deze middag heb ik een boete gekregen omdat ik alcohol (jenever) heb geschonken aan een 17-jarige.
Hierbij heb ik twee vragen:
1. Kan ik aan mijn werkgever vragen om deze boete op zich te nemen aangezien van mij verwacht wordt dat ik wel degelijk alcohol schenk aan minderjarigen?
2. Heeft er iemand enig idee hoeveel de boete kan bedragen want ik vind geen eenduidig antwoord op het internet?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 jun 2014 11:23

1. Je kent de wet en mag de wet niet overtreden. Principieel ben jij dus verantwoordelijk. Je kan enkel de verantwoordelijkheid van je afschuiven indien je kan aantonen dat de werkgever je verplichtte tot het schenken van sterke dranken aan minderjarigen (wat je niet/bijna niet zal kunnen). De bewijslast ligt immers bij jou. Gewone alcoholische dranken mag je trouwens perfect aan minderjarigen (>16) schenken, tenzij een politiereglement dit dezer dagen zou verbieden.
2. kan ik niet zeggen.

Oude Belg

#3 , 25 jun 2014 14:00

De sancties zijn, denk ik, vervat in de wet van 24 januari 1977 : geldboete van €275 tot €5.500.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jun 2014 18:56

En ook besluitwet :

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”