Bonussysteem

Sal1986
Topic Starter

Bonussysteem

#1 , 14 aug 2014 17:02

Hallo,

Ik werk reeds 3 jaar bij een firma die teams met medisch afgevaardigden uitbesteed aan pharmabedrijven. Onze klanten zijn dus de pharmabedrijven.

Nu zou ik graag willen vertrekken bij dit bedrijf omdat ik kan beginnen bij een concurrerend bedrijf. Dit vanaf 1 september. Dat wil dus zeggen dat ik mijn opzeg van 10 weken niet kan doen. Uit ervaring van anderen weet ik dat mijn firma nooit toestemt eerder te vertrekken.

Toch zou ik dit willen proberen en heb ik wel iets achter de hand om te gebruiken.

Door een klant waar ik vorig jaar voor heb gewerkt werd ons een bonus beloofd naargelang onze verkoopsscijfers verspreid over twee periodes. De eerste periode van aug-dec 2012 heb ik een bonus ontvangen (in juni 2013). De bonus voor jan-juni 2013 heb ik tot op heden nog steeds niet ontvangen. Ik heb hier reeds meermaals naar gevraagd en krijg als antwoord dat ze het gaan uitzoeken. Zonder resultaat.

Het jammere is dat ik hier niets van op papier heb en in ons contract wordt al helemaal niet over bonussen gesproken. Dus besef ik dat dit moeilijk wordt. Het is geen vaststaande verplichting, maar toch wel als de klant zelf ons dit beloofd, denk ik dan.

Dan is er nog het feit dat als we eens bonussen krijgen, we eigenlijk nooit weten op basis van wat we deze krijgen. Vaak zijn er geen duidelijke doelstellingen en verkoopscijfers krijgen we ook nooit te zien. Zowel die ene bonus als een vorige van een andere klant staan ook nergens vermeld op een loonfiche. Ik krijg mijn loonfiche met het berekende bedrag voor die maand en onderaan staat er dan een hoger bedrag dat werd betaald op mijn rekening. Ik weet dus niet wat het exacte bedrag was bruto, wat er wordt afgehouden of van welke klant dit komt. Is dit wettelijk? Ik wil namelijk proberen om dit te gebruiken tijdens een eventuele onderhandeling over mijn ontslag. Zoiets in de zin van: ik stap naar de vakbond enz, maar dan moet ik eerst weten natuurlijk of wat ze doen wettelijk is of niet.

Als je nog andere tips hebt om mijn opzeg niet te hoeven uitdoen, dan hoor ik ze graag!

Alvast bedankt!

Mvg
Sal

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 14 aug 2014 22:20

onmogelijk te zeggen, zonder meer te weten over die belofte die de klant doet. Kan je bewijzen dat dit een gewoonte is? heb je er mails over?

Je opzeg moet je niet uitdoen, als je die niet uitdoet, betaal je "gewoon" de verbrekingsvergoeding van 10 weken...

Sal1986
Topic Starter

#3 , 16 aug 2014 09:58

We hebben nooit rechtsstreeks iets op papaier gekregen van die klant, maar feit is wel dat ze de eerste bonus reeds betaald hebben.

Ik heb nu contact gezocht met de klant zelf om te vragen of er een bonus werd uitbetaald. Dus daar krijg ik hopelijk maandag antwoord op.

Los van het feit of ik nu al dan niet die bonus krijg,is het wettelijk dat er nergens een berekening te vinden is van bonussen die ik wel krijg, dit wordt zelfs niet vermeld op een loonfiche. Ik had ook ergens gelezen dat ze verplicht om alle voorwaarden omtrent bonussen op papier te zetten en dat de resultaten (verkoopcijfers) duidelijk moeten zijn voor iedereen. Kan ik hiermee een beetje druk uitoefenen?

Bedankt!

Reclame

de reden
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 aug 2014 16:04

Toch zou ik dit willen proberen en heb ik wel iets achter de hand om te gebruiken.
wat ga je doen als ze zeggen dat ze dit per vergissing teveel betaald hebben en het bedrag terugvragen op basis van art 1376, bw 21/3/1804?

lees ook art 1315, bw 21/3/1804
het gaat ongeveer als volgt ; hij die zich beroept op een overeenkomst moet het bestaan er van bewijzen, (en nog wat)
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Sal1986
Topic Starter

#5 , 17 aug 2014 16:33

Maar het gaat me zelfs al niet echt meer over het ontvangen van die bonus. Die mogen ze voor mijn part zelfs houden, zo lang ze mij maar eerder willen laten gaan.
Vanwege gebrek aan bewijs heb ik nu ook contact opgenomen met de klant zelf, dus dat valt dan nog te bezien.

Ik wil vooral een gesprek over mijn ontslag kunnen aantonen dat de onduidelijke formulering en het niet ter beschikking stellen van de verkoopscijfers alsook nergens een berekening te tonen van deze bonussen, dat dit niet wettelijk is. Maar dat weet ik dus niet echt, dus dat is eigenlijk de vraag. :)

Sal1986
Topic Starter

#6 , 17 aug 2014 16:33

Maar het gaat me zelfs al niet echt meer over het ontvangen van die bonus. Die mogen ze voor mijn part zelfs houden, zo lang ze mij maar eerder willen laten gaan.
Vanwege gebrek aan bewijs heb ik nu ook contact opgenomen met de klant zelf, dus dat valt dan nog te bezien.

Ik wil vooral een gesprek over mijn ontslag kunnen aantonen dat de onduidelijke formulering en het niet ter beschikking stellen van de verkoopscijfers alsook nergens een berekening te tonen van deze bonussen, dat dit niet wettelijk is. Maar dat weet ik dus niet echt, dus dat is eigenlijk de vraag. :)

JPV

#7 , 17 aug 2014 21:49

heeft de werkgever de bonus uitbetaald, of de klant?

Sal1986
Topic Starter

#8 , 18 aug 2014 09:04

De klant betaalt aan de werkgever, de werkgever dan aan mij. Vandaar dat het vermoeden bestaat dat zij er een stukje afhouden voor zichzelf. Hier is geen enkele controle op.

denlowie

#9 , 18 aug 2014 10:06

Een feit is hier wel dat je werkt onder de voorwaarden van je werkgever, en niet onder de voorwaarden van de klant, de klant is een klant van je werkgever en die moet betalen aan je werkgever.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden

#10 , 18 aug 2014 11:07

Een feit is hier wel dat je werkt onder de voorwaarden van je werkgever, en niet onder de voorwaarden van de klant, de klant is een klant van je werkgever en die moet betalen aan je werkgever.
het is wel niet bij wet verboden dat een klant iets betaald/geeft aan de werknemer.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie

#11 , 18 aug 2014 11:13

het is wel niet bij wet verboden dat een klant iets betaald/geeft aan de werknemer.
Dit is juist maar hoe ga jij dit invullen op zijn loonbrief en naar de rsz en belastingen toe, vergeet ook niet dat er ook BTW op verschuldigd is(dienst). etc.

Want op bonussen moeten rsz en belastingen betaald worden.

de reden

#12 , 18 aug 2014 12:28

Zal afhangen watvoor bonus het is, prestatie gerichte bonussen kunnen ook als niet recurenterende premie worden betaald en is enkel rsz verschuldigd voor de ongeveer eerste 3000€. Een fooi/premie van de klant moet je mijne inziens bij diverse inkomsten aangeven op je belastingsbrief

denlowie

#13 , 18 aug 2014 12:37

Zal afhangen watvoor bonus het is, prestatie gerichte bonussen kunnen ook als niet recurenterende premie worden betaald en is enkel rsz verschuldigd voor de ongeveer eerste 3000€. Een fooi/premie van de klant moet je mijne inziens bij diverse inkomsten aangeven op je belastingsbrief
Even of topic,

Dan zal de klant hem ook moeten inschrijven, hoe gaat hij ander zijn RSZ betalen, en daar is BTW op verschuldigd (diensten) dan zal de werknemer nog eens zelfstandig moeten worden in Bijberoep.

Hou het even simpel, de klant betaald aan de werkgever de bonus, de werkgever mag maar is niet verplicht deze bonus door te geven aan zijn werknemer.

JPV

#14 , 18 aug 2014 12:45

De klant betaalt aan de werkgever, de werkgever dan aan mij. Vandaar dat het vermoeden bestaat dat zij er een stukje afhouden voor zichzelf. Hier is geen enkele controle op.
werkgever mag gerust iets afhouden. ALs de klant een bonus wil geven, mag hij dat en is de werkgever vrij om dit door te geven aan de werknemer en daarop een % voor zichzelf te houden.

Enkel in het geval dat er iets ind e arbeidsovereenkomst over bonussen staat, moet dit duidelijk zijn.

Terug naar “Andere”