Sollicitatieverlof / ontslag

AndyMichielsen1988
Topic Starter

Sollicitatieverlof / ontslag

#1 , 26 aug 2014 20:47

Hallo iedereen,

Op 19 mei 2013 heb ik m'n ontslag gegeven als bediende (pc 218) bij m'n vorige werkgever.
Na een lang gesprek werd er overeengekomen dat ik mocht stoppen op 31/7 (gewerkt tot 14/7 en dan 2 weken betaalde vakantie).
Vanaf 4/8 trad ik in dienst bij m'n nieuwe (huidige) werkgever.
Tijdens m'n opzegperiode heb ik voltijds gewerkt (geen sollicitatieverlof opgenomen).

Nu krijg ik plots m'n loonafrekening van juli waarop staat dat ik zogezegd 5 dagen sollicitatieverlof zou hebben genomen in juli.

Bij de berekening van m'n tegoeden vakantiegeld en eindejaarspremie staat dit sollicitatieverlof vermeld en wordt in mindering gebracht (hier word dan geen rekening mee gehouden bij berekening?).
Dus eigelijk heb ik nog een extra tegoed?

Iemand die me duidelijk antwoord kan geven?

Bedankt alvast!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 aug 2014 11:46

“Art.41.§ 1. Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, binnen de grenzen bepaald in de paragrafen 2 tot 4, met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Turaki

#3 , 28 aug 2014 21:39

Sollicitatieverlof is niet verplicht, en men kan u dit niet aanrekenen als u dit niet genomen heeft. Als u reeds een contract had voor uw huidige job tijdens uw opzeg, had u er zelfs geen recht op.
Neem contact op met uw vorige werkgever, en vraag om een correcte afrekening.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 aug 2014 11:37

Heu... zie ik het verkeerd of is dit niet net positief voor de topic starter? Als ik het goed begrijp heeft men 5 van zijn dagen verlof omgezet naar sollicitatieverlof (wat ook betaald is), waardoor hij 5 dagen wettelijk verlof extra heeft bij zijn nieuwe werkgever? Of zie ik iets over het hoofd?

Mogelijk hebben ze dit gedaan omdat er bij dagen wettelijk verlof dubbel vakantiegeld moet betaald worden, en bij die dagen sollicitatieverlof niet? (Ze schuiven de kost van de wettelijke vakantie door naar de volgende werkgever)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Skoldt

#5 , 29 aug 2014 11:51

Als u reeds een contract had voor uw huidige job tijdens uw opzeg, had u er zelfs geen recht op.
Dit klopt niet.
In een advies van de FOD WASO wordt gesteld dat ook de werknemer die reeds een andere betrekking heeft gevonden, nog recht heeft op sollicitatieverlof om hem de kans te bieden een betrekking te vinden die nog beter aan zijn verwachtingen en hoedanigheden beantwoordt dan de job die hij voor ogen heeft.

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 29 aug 2014 23:17

is een antwoord die tot nu toe niet gevolgd wordt door de rechtbank, ik zou er niet vanuitgaan. Als de werkgever trouwens kan aantonen dat u geen moeite deed om een andere job te zoeken, kan u rechtsmisbruik verweten worden.

de reden
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 aug 2014 08:21

Op 19 mei 2013 heb ik m'n ontslag gegeven als bediende (pc 218) bij m'n vorige werkgever.
Na een lang gesprek werd er overeengekomen dat ik mocht stoppen op 31/7 (gewerkt tot 14/7 en dan 2 weken betaalde vakantie).
Waarom hiervoor langer dan een jaar wachten
arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 15. De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren één jaar na het eindigen van deze overeenkomst of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van deze overeenkomst mag overschrijden.

Tweede opmerking :
de wettelijke bepalingen inzake opzegtermijnen zijn van dwingend recht hiervan kan je niet mondeling van afwijken, wat staat er in de onderlinge overeenkomst waarmee jullie de arbeidsovereenkomst hebben beeindigd? Is er een schriftelijke overeenkomst heb je mogelijk afstand van bepaalde rechten gedaan, Is deze er niet dan riskeer je een verbrekingsvergoeding te betalen voor de resterende opzeggingstermijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Turaki

#8 , 31 aug 2014 09:08

Waarom hiervoor langer dan een jaar wachten
Nu krijg ik plots m'n loonafrekening van juli waarop staat dat ik zogezegd 5 dagen sollicitatieverlof zou hebben genomen in juli.
Oftewel heeft TS zich vergist van jaar, oftewel kreeg hij zijn afrekening laattijdig.

Terug naar “Andere”