gebruik eigen wagen

Cvb
Topic Starter

gebruik eigen wagen

#1 , 20 nov 2007 15:17

Verschillende personen op mijn werk hebben een firmawagen ook al blijven ze altijd binnenshuis. Nu had mijn werkgever gezegd dat ik voor het werk mijn wagen (eigen wagen geen firmawagen) moest gebruiken om bezoeken af te leggen. Ik heb dat geweigerd en gezegd dat er genoeg zijn met een firmawagen en dat mijn wagen niet verzekerd is ingeval van ongeval. Mag ik dit doen. Hij beweert dat ik werk weiger, maar ik weiger enkel mijn eigen wagen te gebruiken als hij mij een firmawagen geeft heb ik er geen problemen mee om bezoeken af te leggen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 20 nov 2007 15:26

Hebben die andere personen wel allemaal dezelfde functie als u? Zo ja, dan lijkt het me inderdaad een vorm van discriminatie. Maar ik kan me voorstellen dat een bedrijf bv. zijn bedienden niet op dezelfde manier zal "belonen" als bv. zijn kaderleden (hoe oneerlijk dat soms ook is).

Probeer anders een regeling te treffen qua verzekering en kilometervergoeding?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Cvb
Topic Starter

#3 , 20 nov 2007 15:51

Wij zijn met een 30 tal personen in de firma.
directie en managers hebben wagen, ook de commerciëlen, marketing
en ook 1 van de 3 boekhouders. De persoon waarmee ik werk en wij zijn elkaars dubbel, dus ik moet inspringen als zij er niet is en omgekeerd heeft ook een wagen. Ik zie niet in waarom ik mijn eigen wagen zou moeten gebruiken daar ik ingeval van ongeval niet verzekerd ben. En daarbij in mijn contract staat nergens in dat ik buitenshuis moet gaan.
Ik werk daar nu al 25jaar en mijn collega 31 jaar. Ik weiger dus geen werk hé ik weiger enkel mijn eigen wagen te gebruiken.

Reclame

mapleleiah

#4 , 20 nov 2007 16:09

Dit is inderdaad een beetje een vreemde situatie.

Heeft de werkgever u meegedeeld wat zijn motivatie is om u geen bedrijfswagen te geven?
Heeft de werkgever u aangeboden bepaalde kosten te vergoeden zoals een speciale verzekering, kilometers enz.?
Hebt u daarnaar gevraagd?

U kunt eventueel even overleggen met uw vakbond wat uw mogelijkheden zijn indien de werkgever geen aanvaardbaar aanbod wil doen. Maar aangezien u in een relatief klein bedrijf werkt, is het sowieso al moeilijker om druk uit te oefenen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

djanodive

#5 , 13 apr 2008 21:05

gewoon weigeren zou ik zeggen tot men u een vergoeding betaald voor het gebruik van je wagen (onderhoudskost en zo), alsook tankkaart of vergoeding voor km's en een vergoeding die je verzekering kan betalen. Zorg er wel voor dat het een goede verzekering is (omnium), want als je schade hebt en hij is "total loss" verklaart, dan heb je niet veel meer. Met een omnium zal dit wel beter zijn denk ik, afhankelijk van de leeftijd van de wagen. Trouwens, stel dat je een ongeval hebt in fout? Jouw baas moet daarvoor opdraaien vind ik, tenminste als het geen grove fout was.

In het slechtste geval, en indien mogelijk, zet je de wagen gewoon een periode op stal of je laat je afzetten door je vrouw of zo tot alles bekoeld is. Je kan altijd zeggen dat je vrouw hem nodig heeft of dat hij op stal staat om er aan te werken...(dit alles als je niet te ver van je werk woont)

Terug naar “Andere”