Student aan kassa verantwoordelijk voor tekort ?

waltergooner
Topic Starter

Student aan kassa verantwoordelijk voor tekort ?

#1 , 12 apr 2008 20:23

Een van mijn zonen doet sinds 2 weken vakantiewerk bij een supermarkt. Bij zijn aanwerving moest hij daar een overeenkomst tekenen dat hij verantwoordelijk zou zijn voor eventuele tekorten en die uit eigen zak moet bijbetalen.
De eerste week geen probleem, na 4 uur werken klopte zijn kassa.

Vandaag deed hij zijn tweede dag van 6 uur zonder pauze (aangezien hij 16 jaar is, is dat op zich al onwettelijk maar dit even buiten beschouwing gelaten).
Toen hij om 9 uur op het werk kwam kreeg hij een kassa met daarin het begingeld. Hij heeft dit niet nageteld en de het geld was door iemand anders in de kassa gestoken.

Toen hij om 3 uur stopte met werken werd de kassa nageteld en zat er 80 euro tekort in. Hij zou dit moeten terugbetalen uit eigen zak.

Mijn vraag is :
1. Kan dit zomaar ?
2. Wat als de 80 euro gewoon niet in de kas stak bij het begin ? Er zouden geloof ik 30 briefjes van 50, 20 en 10 en 5 in de beginkas zitten (geld dat er door iemand anders is ingestoken) Als men daar gewoon 1 briefje minder in steekt of zo ?

Ik heb zo het gevoel ( er is nogal een groot verloop van jobstudenten in die supermarkt) dat men dit wel eens zou kunnen (mis)gebruiken om jobstudenten gratis en voor niets te laten werken ?

Bedankt voor jullie reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
waltergooner
Topic Starter

#2 , 13 apr 2008 09:32

Nog even de bijkomende vraag : hoe rechtsgeldig is die overeenkomst die hij getekend heeft dat hij verschillen zou bijpassen ?
Hij is minderjarig en zonder dat te tekenen kreeg hij die job niet.

djanodive

#3 , 13 apr 2008 20:15

Eerst en vooral ervoor zorgen, indien hij die job wil blijven doen, dat hij ALTIJD het geld vooraf telt. Ook al is er iemand die zegt dat het geteld is en OK was.

Reclame

waltergooner
Topic Starter

#4 , 14 apr 2008 09:26

Ik laat hem in ieder geval dat werk niet meer doen. Een job waarbij je meer geld moet betalen dan je verdient.....

Maar dat is in ieder geval ook een wijze les die we geleerd hebben. VERTROUW NIEMAND.

j.demoor

#5 , 14 apr 2008 10:47

“Art.18.Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld.Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.Op straffe van nietigheid mag niet worden afgeweken van de bij het eerste en het tweede lid vastgestelde aansprakelijkheid, tenzij, en alleen wat de aansprakelijkheid tegenover de werkgever betreft, bij een door de Koning algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst.De werkgever kan de vergoedingen en de schadeloosstellingen die hem krachtens dit artikel verschuldigd zijn en die na de feiten met de werknemer zijn overeengekomen of door de rechter vastgesteld, op het loon inhouden in de voorwaarden als bepaald bij artikel 23 van de wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Uw PC(=Paritair Comité) staat op uw loonbrief en C.A.O’s vindt u op : http://www.werk.belgie.be/searchCAO.aspx?id=4708

Komt uw werkgever voornoemde bepalingen niet na,spijts aanmaning,wend u dan tot Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Beachcomber

#6 , 14 apr 2008 11:54

Een werknemer en dan vooral een student kan NOOIT aansprakelijk worden gesteld voor kastekorten indien er geen grove fout of bedrog in het spel zit. Dit gaat voorbij aan de essentie van de arbeidsovereenkomst, nl. het werken voor rekening en in opdracht van een werkgever.

U kan een klacht indienen bij de sociale inspectie. Ik raad tevens aan onmiddellijk een aangetekend schrijven te richten naar de werkgever met de melding dat zulke praktijken niet in overeenstemming zijn let de wet.

waltergooner
Topic Starter

#7 , 14 apr 2008 13:31

Alvast bedankt voor jullie reacties hier.

Ik denk dat mijn zoon vooral dom is geweest door zijn beginkas niet na te tellen. Maar ja als men zelf eerlijk en te goeder trouw is dan denkt men niet dat er zo iets kan gebeuren tot het te laat is natuurlijk.

Rene

#8 , 14 apr 2008 21:35

Denk nu niet dat dit enkel u zoon overkomt hoor. Basen zijn soms ook de oorzaak. En vele andere zullen ook wel eens fouten maken.

Maar de baas is altijd verantwoordelijk voor zijn personeel. Enkel bij fraude, misbruik, ... is dat anders. (denk ik)

paling

#9 , 15 apr 2008 02:30

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 05:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Beachcomber

#10 , 15 apr 2008 11:05

Is inderdaad wat ik bedoelde.

En minderjarigen zijn niet per definitie onbekwaam om contracten af te sluiten. Enkel de minderjarige kan zich immers op dat recht beroepen, nl. de beschermde partij. Een minderjarige kan dus een arbeidsovereenkomst afsluiten, de werkgever kan zich niet op dde onbevoegdheid van de minderjarige beroepen.

In dit geval, minderjarig of niet, zal de werkgever de bepalingen van de geldende CAO en de arbeidsovereenkomst moeten naleven, terwijl de minderjarige arbeider zich kan beroepen op zijn bescherming op grond van de onbekwaamheid om te contracteren.

Terug naar “Andere”