vervangdagen feestdag in weekend

laureyli
Topic Starter

vervangdagen feestdag in weekend

#1 , 30 okt 2014 14:00

Betreft : vraag over vervangdag feestdag in weekend

Sinds 2008 ben ik tewerkgesteld met bediendecontract.

Ik werk voor deze firma vooral via telewerk en ben de enige werknemer met een arbeidscontract.

Wat betreft de vervangdagen feestdagen die tijdens het weekend vallen, was er al die jaren (sinds 2008 tot en met heden) een individueel akkoord tussen werkgever en werknemer dat ik de vervangdag vrij mocht kiezen.

Nu laat mijn werkgever me echter verstaan dat dit vanaf volgend jaar zou veranderen en dat die dag niet meer vrij kan gekozen worden, maar automatisch naar de eerstvolgende werkdag zou verplaatst worden.

Ik werk deeltijds, van dinsdag tot en met vrijdag, op maandag is mijn inactiviteitsdag. Mijn werkgever beweert dat de eerstvolgende werkdag een maandag is en dus alle vervangdagen naar maandag gaan.

Dit is een situatie die enkel voordeel biedt voor de werkgever omdat het vermoeden er is dat hij dit doet om alle vervangdagen op de inactiviteitsdag van de werknemer te laten vallen (in dit geval maandag).

Vermits ik de enige werknemer ben, is het dus duidelijk dat dit een gemakkelijke manier is om een vermindering van het aantal jaarlijkse verlofdagen te beogen.

Ik werk 30,5 u per week en misloop op die manier al 2 feestdagen die elk jaar op een maandag vallen (Paasmaandag en Pinkstermaandag), en nu zouden daar nog extra dagen bijkomen.

Dan is ook nog de vraag of de maandag een activiteitsdag is voor de firma .

Ik ben de enige werknemer en in het arbeidsreglement vind ik slechts 1 uurrooster terug, en dat is hetgeen dat op mezelf van toepassing is. Die uurrooster vermeldt dinsdag t/m vrijdag als activiteitsdagen en zaterdag t/m maandag worden vermeld als inactiviteitsdagen.

Graag had ik geweten welke mijn rechten zijn als werknemer.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 30 okt 2014 14:40

Betreft : vraag over vervangdag feestdag in weekend

Sinds 2008 ben ik tewerkgesteld met bediendecontract.

Ik werk voor deze firma vooral via telewerk en ben de enige werknemer met een arbeidscontract.

Wat betreft de vervangdagen feestdagen die tijdens het weekend vallen, was er al die jaren (sinds 2008 tot en met heden) een individueel akkoord tussen werkgever en werknemer dat ik de vervangdag vrij mocht kiezen.

Nu laat mijn werkgever me echter verstaan dat dit vanaf volgend jaar zou veranderen en dat die dag niet meer vrij kan gekozen worden, maar automatisch naar de eerstvolgende werkdag zou verplaatst worden.

Ik werk deeltijds, van dinsdag tot en met vrijdag, op maandag is mijn inactiviteitsdag. Mijn werkgever beweert dat de eerstvolgende werkdag een maandag is en dus alle vervangdagen naar maandag gaan.

Dit is een situatie die enkel voordeel biedt voor de werkgever omdat het vermoeden er is dat hij dit doet om alle vervangdagen op de inactiviteitsdag van de werknemer te laten vallen (in dit geval maandag).

Vermits ik de enige werknemer ben, is het dus duidelijk dat dit een gemakkelijke manier is om een vermindering van het aantal jaarlijkse verlofdagen te beogen.

Ik werk 30,5 u per week en misloop op die manier al 2 feestdagen die elk jaar op een maandag vallen (Paasmaandag en Pinkstermaandag), en nu zouden daar nog extra dagen bijkomen.

Dan is ook nog de vraag of de maandag een activiteitsdag is voor de firma .

Ik ben de enige werknemer en in het arbeidsreglement vind ik slechts 1 uurrooster terug, en dat is hetgeen dat op mezelf van toepassing is. Die uurrooster vermeldt dinsdag t/m vrijdag als activiteitsdagen en zaterdag t/m maandag worden vermeld als inactiviteitsdagen.

Graag had ik geweten welke mijn rechten zijn als werknemer.
enkele vraagjes:
- staat er expliciet dat de zaterdag/maandag inactiviteitsdagen zijn?
- is de firma op andere momenten dan dinsdag tem vrijdag bereikbaar?
- over welke sector gaat het?

laureyli
Topic Starter

#3 , 30 okt 2014 14:50

- zie hieronder het uurrooster dat ik uit het arbeidsreglement heb gehaald :

Uurrooster bedienden - effectief 30 uren en 30minuten/week
Werken Werken
dinsdag 08:30-12:15 13:00-17:00
woensdag 08:30-12:15 13:00-17:00
donderdag 08:30-12:15 13:00-17:00
vrijdag 08:30-12:15 13:00-16:30
zaterdag inactiviteitsdag
zondag inactiviteitsdag
maandag inactiviteitsdag

- de firma heeft één handelsvertegenwoordiger in België, die op zelfstandige basis werkt en dus een eigen regeling heeft van de werkuren.
Deze man kan op éénder welk moment bereikt worden, dus ook op zaterdag (zondag betwijfel ik) en maandag

Voor de rest zijn er geen andere werknemers.

Reclame

laureyli
Topic Starter

#4 , 30 okt 2014 14:52

OK nog vergeten , de sector is chemie, PC 207

JPV

#5 , 30 okt 2014 15:02

zonder discussie: doordat ze zelf zaterdag, zondag en maandag als inactiviteitsdag zetten, is dinsdag de eerste activiteitsdag.

laureyli
Topic Starter

#6 , 30 okt 2014 15:17

ja inderdaad, er wordt nu bevestigd wat ik al dacht.

laureyli
Topic Starter

#7 , 30 okt 2014 15:46

Ik kom dan net nog tot volgende bedenking :

Vermits er bij maandag inactiviteitsdag staat, betekent dat dan ook dat ik recht heb op vervangdag voor feestdag op maandag zoals Paasmaandag en Pinkstermaandag ?

JPV

#8 , 30 okt 2014 16:52

idd

Terug naar “Andere”