Gesjoemel met IBO contract

Iemand Anders
Topic Starter

Gesjoemel met IBO contract

#1 , 10 nov 2014 12:14

Hallo,
mijn vriend bevindt zich momenteel in een moeilijke, ingewikkelde situatie.
Hij is begin oktober beginnen werken met een IBO contract, maar alles hangt letterlijk aan mekaar met gesjoemel en gefoefel. Zo heeft zijn baas hem ingeschreven als iemand die ter plaatse in het bedrijf gordijnen naait/op maat maakt, terwijl hij monteur is en hele dagen op verplaatsing is. (Dit zou voor de baas voordeliger uitkomen?) Ook presteert hij dagelijks overuren. De baas zei deze in het zwart uit te betalen. Na eindeloos wachten en vragen, betaalt de baas eindelijk zijn overuren. Volgens mijn vriend zijn berekening zou hij zo'n 500 euro moeten krijgen, volgens de berekening van de baas zo'n 180 euro. (ik heb de berekeningen van beide niet gezien, maar de baas zou ook het dopgeld in zijn berekening opgenomen hebben, terwijl dit hier volgens mij helemaal niets mee te maken heeft) Bleek toen ook dat hij voor die overuren in het zwart slechts €10/u betaalt. Mijn vriend heeft hierop vrijdagochtend dan ook gezegd op deze manier geen overuren meer te doen, baas was akkoord maar verwachtte 's namiddags dan toch weer dat hij gewoon langer zou blijven. Mijn vriend werkt steeds samen met een collega, die zelf wel overuren doet (volgens die regeling van €10/u) en gezien ze daar met één bestelwagen zijn kan hij dus niet zomaar vertrekken.
Vorige week heeft hij samen met deze collega een aantal nachten in een hotel verbleven voor zijn werk, omdat er bij deze klant veel werk was en de afstand te ver was om elke dag heen en weer te rijden. Baas heeft hotel betaald en ieder €30/dag voor eten (heeft overigens wel 24.000 euro winst gemaakt op deze klant). Hierover vind ik niets terug, maar ben er wel vrij zeker van dat dit met een IBO contract ook helemaal niet kan en mag.
Verder kan hij helemaal niet communiceren met zijn twee werknemers, doet vriendelijk in het gezicht en stuurt hen intussen kwade mails, verandert dagelijks de planning op de laatste moment, geeft foute adressen mee, is zelf nooit bereikbaar, geeft hen niet de kans om hun zeg te doen en verplicht hen te liegen tegen klanten over fouten die hij maakt bij bijvoorbeeld het opmeten. Heel deze zaak zit ons intussen enorm hoog!
Hoe komen we nu best tot een oplossing voor heel deze situatie? Gewoon naar de VDAB gaan en alles van begin tot einde uitleggen? Kan mijn vriend zelf een sanctie krijgen omwille van de overuren of het foutief ingeschreven staan? Mijn vriend is zijn werk dan zeker wel kwijt. Hij doet het werk op zich wel heel graag, maar kan en wil op deze manier niet verder blijven werken. Hij is ook erg bang om zonder inkomen te vallen. Hij denkt dat zijn baas ervoor kan zorgen dat hij zelfs geen dop meer zou krijgen wanneer hij dit contract stopzet. Als er iemand misschien wat goede raad heeft? Voor ons is het intussen zo'n bron van ergernis dat we door het bos de bomen niet meer zien.
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 nov 2014 13:38

Vakbond eens inschakelen?

JPV

#3 , 10 nov 2014 15:32

Als hij nunaar de inspectie/VDAB stapt met dit verhaal zal hij absoluut géén risico lopen om als zwartwerker beschouwd te worden gezien hij niet op voorhand kon weten of dit allemaal in het zwart was. Best dus de witte loonfiche protesteren en aangeven waar/hoeveel uren hij efectief gedaan heeft.

Hij kan nooit verplicht worden om te liegen.

ALs alles is zoals je beschrijft, kan hij géén sanctie krijgen van de RVA indien hij gewoon zijn rechten opeist. Best naar een vkbond gaan hiervoor.

Bij een IBO kan overigens wél 30€/dag gegeven worden als inslaapvergoeding (toch zeker in het geval van een bouwbedrijf).

Reclame

Iemand Anders
Topic Starter

#4 , 10 nov 2014 21:22

Dus meteen naar de vakbond of eerst eens met de IBO consulent praten? Ik las elders op dit forum dat iemand zijn IBO contract (op vraag van de werkgever) door de VDAB zelf verbroken werd, waardoor de werknemer nergens nog recht op had. Zo'n situatie willen we in ieder geval vermijden.

JPV

#5 , 11 nov 2014 05:33

als de VDAB de IBO stopzet, heeft de werknemer, behalve als deze in de fout is gegaan, wél nog recht op werkloosheidsuitkeringen

Iemand Anders
Topic Starter

#6 , 11 nov 2014 19:29

Okay, thanks.
Hij neemt morgen contact op met de VDAB.

Iemand Anders
Topic Starter

#7 , 10 dec 2014 19:57

Intussen is het contract stopgezet. Op vraag van mijn vriend die bij de vdab het hele verhaal uit de doeken heeft gedaan. Even leek het erop dat de zaakvoerder nu een serieus probleem zou hebben, want hij is wettelijk gezien met zo goed als niets in orde wat zijn zaak betreft, maar blijkbaar komt hij hier zomaar mee weg... Hij moet mijn vriend nog een document bezorgen i.v.m. aanwezigheid over één week. Dit vertikt hij nu. Op meermaalse vraag van mijn vriend en intussen ook van de vakbond, heeft hij dit document nog steeds niet bezorgd. Voor mijn vriend is de maat vol en hij heeft een kwade mail naar hem gestuurd, niet zo'n goed plan dus want nu krijg hij een mail terug dat vanaf nu alles via de advocaat zal verlopen en nodige stappen zullen ondernomen worden. Ik vraag me af wat we nu best doen. Moeten we op zoek naar een pro deo advocaat? Er staat niets op papier van alles wat scheef gelopen is en totaal niet klopt, dus is het het ene woord tegen het andere. Ik word hier zo stilaan moedeloos van, wat die baas heeft uitgestoken is allemaal zo fout, maar heb het gevoel dat we in deze situatie vrij kansloos zijn.

JPV

#8 , 10 dec 2014 20:32

de vakbond kan een advocaat aanstellen.

Iemand Anders
Topic Starter

#9 , 10 dec 2014 21:06

Ja? Tot nu toe hebben ze nog niet zo heel veel gedaan. De eerste keer werd hij gewoon weer naar huis gestuurd omdat hij volgens hen voor dat document moet zorgen. Tweede maal hebben ze gezegd de werkgever een brief te zullen sturen. Verder van henzelf nog geen voorstel gekregen. Vragen we hier dan zelf naar?

JPV

#10 , 11 dec 2014 06:32

Advocaat kan pas komen als de brief geen resultaat heeft.

Terug naar “Andere”