loopbaanonderbreking verplicht toe te staan

egeltje
Topic Starter

loopbaanonderbreking verplicht toe te staan

#1 , 28 mei 2008 12:51

ik werk op een kantoor met 8 werknemers.
Nu had ik vernomen dat je een jaar loopbaanonderbreking kunt nemen en tegelijkertijd een zelfstandige activiteit kan beginnen (dit scheelt in sociale bijdragen en je krijgt een tussenkomt voor de loopbaanonderbreking)

Is mijn baas verplicht om de loopbaanonderbreking toe te staan? Ben ik verplicht om te zeggen waarom ik loopbaanonderbreking neem?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 30 mei 2008 11:29

“Art.100.Een uitkering wordt toegekend aan de werknemers die met zijn werkgever overeenkomt de uitvoering van zijn arbeidsovereenkomst volledig te schorsen, ofwel de toepassing vraagt van een collectieve arbeidsovereenkomst die in een dergelijke schorsing voorziet, ofwel beroep doet op de bepalingen van artikel 100bis...De Koning bepaalt bij in Ministerraad overlegd besluit het bedrag van de uitkeringen alsmede de nadere voorwaarden en regelen tot toekenning van deze uitkering.”(22 JANUARI 1985. - Herstelwet houdende sociale bepalingen).

“Art.3.§ 1. De in artikel 2 genoemde werknemers hebben recht op een tijdskrediet voor een maximumperiode van een jaar over de gehele loopbaan, op te nemen per minimumperiode van 3 maanden :1° hetzij door hun arbeidsprestaties volledig te schorsen ongeacht de arbeidsregeling waarin zij in de onderneming tewerkgesteld zijn op het ogenblik van de schriftelijke kennisgeving als verricht overeenkomstig artikel 12...Art.11...§ 4. Voor de uitoefening van de rechten als bedoeld in de artikelen 3, 6 en 9 is de instemming van de werkgever vereist wanneer deze ten hoogste 10 werknemers tewerkstelt op 30 juni van het jaar voorafgaand aan het jaar tijdens hetwelk de schriftelijke kennisgeving overeenkomstig artikel 12 wordt verricht.”(19 DECEMBER 2001. - Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 77bis).

De werkgever kan zijn instemming afhankelijk maken van de reden voor dit tijdskrediet.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Andere”