Beste,
Wij werken voor een kleine zelfstandige als arbeiders, zaak twee jaar geleden overgenomen. Regelmatig krijgen we schriftelijke orders i.v.m. de productie ea zaken via een van de winkeldochters, al komen ze wel uit van de baas.
Zo kreeg ik deze week de vraag om de huisvuilzakken voor ophaling niet voor de zaak te plaatsen maar bij de overburen. Ik heb ze vervolgens gewoon voor de zaak geplaatst, daar het volgens mij anders om sluikstorten gaat.
a) Klopt dit?
b) Mag ik simpelweg weigeren om zulke zaken uit te voeren?
c) Is er een manier om ons in te dekken, zodat het weigeren van zulke opdrachten niet tegen ons gebruikt kan worden?
De nieuwe eigenaars zelf zijn van het type die de wetgeving gebruiken als het in hun kraam past, maar zelf menen dat ze een speciale behandeling verdienen dus het zal niet de laatste maal zijn dat we zulke opdrachten krijgen. Momenteel negeren ze onze weigeringen gewoon (knelpuntberoep), maar op lange termijn...?
Tweede vraag. Is er een termijn waarbinnen de loonfiches afgegeven moeten worden? Alles wordt wel betaald, maar vanaf mei hebben we geen papieren meer ontvangen. Steeds de gebruikelijke excuses, vergeten, te druk,... dus we vragen het wel.
Dank bij voorbaat.