Ik werk nu bijna anderhalf jaar bij mijn huidige werkgever, nog steeds op via interim contracten. De voorbije week heb ik enkele voorvallen gehad waarvan ik niet echt weet wat ik er mee aan moet, vandaar deze post. Ik zal beginnen bij het begin.
Ik werk met 37 uren contracten, het maken van overuren is toegestaan, zowel door de week als in het weekend. Tot begin dit jaar was er geen enkel probleem, je kon kiezen of je de overuren wou uitbetaald krijgen, of dat ze in je 'pot' werden gestopt zodat je ze later als 'recuup' terug kon opnemen.
Sinds dit jaar heeft de werkgever eenzijdig beslist dat niet meer dan 37 uren per week uitbetaald mogen worden en alle overuren als recuup moeten opgenomen worden.
Vorige maand had ik 2 overuren in mijn pot zitten. Ik heb enkele vakantie dagen genomen en die hebben ze afgetrokken van deze 2 overuren. Resultaat: ik stond op -24 overuren. Mijn baas verwachte dat ik enkele zaterdagen kwam werken om mijn overuren terug in het positief te krijgen. De fout rechtzetten ging niet volgens hem. Ik heb nog een bijberoep, dus zaterdagen werken komt voor mij heel slecht uit. Door deze hele affaire ben ik wat beginnen opzoeken naar de wetten rond overuren en op de website van het ACV stond letterlijk dat de werkgever niet mag bepalen of overuren worden uitbetaald of als recuup worden opgenomen.
Ik had vandaag een gesprek met mijn baas over enkele dingen omtrent mijn loon en kilometervergoeding. Toen ik zei dat volgens de wet de werknemer zelf mag kiezen of hij zijn overuren uitbetaald krijgt of als recuup opneemt zei mijn baas het volgende: Als je hier moeilijk over gaat doen of het aan je collega's vertelt zal het snel gedaan zijn met je hier. Het strafste van al is dat de vakbondsafgevaardigde ook bij dit gesprek aanwezig was en hier totaal niet op reageerde.
Ik was behoorlijk geshockeerd om te horen dat er zo weinig respekt is na anderhalf jaar voor hem gewerkt te hebben en dat als je voor je rechten opkomt er gewoon gezegd wordt dat je ontslagen word als je daarmee verder gaat. Nu wil ik zien hoe ver ik hiermee kan gaan, gewoon uit principe.
Wat zijn mijn opties?
Enkele andere feiten over mijn werkgever:
- ik werk voor een groot bedrijf. 60% van de werkgevers hebben een interim contract. Op elk contract staat de vermelding 'ter vervanging van een schorsing'. Er zijn zelfs mensen die al 6 jaar via interim werken en nog steeds geen vast of tijdelijk contract hebben gehad. De regels worden hier duidelijk gebogen, of zelfs gebroken.
- We zijn begin dit jaar naar een nieuwe lokatie verhuisd. Ik werk eveneens in gesplitste posten, ik heb dus elke dag vrij tussen 12 uur en 16 uur. Er werd ons beloofd dat we al onze kilometers vergoed zouden krijgen (dus 2 maal per dag woon- werkverkeer). De vakbond heeft dit herhaaldelijk vermeld. Omdat de kilometervergoeding heel onduidelijk op de loonbrief vermeld staat is het soms moeilijk om te controleren hoeveel je nu echt krijgt. Ik ben deze week er vragen over beginnen te stellen en was blijkbaar de eerste, want nu blijkt dat niemand van ons ooit die dubbele vergoeding heeft gehad. En volgens de wet moet de werkgever die ook niet geven. Maar ondertussen is er wel al een half jaar lang aan ons verteld dat we die vergoeding wel kregen.
Kan ik hier iets mee aanvangen? indien ja, hoe en via welke weg?
Alvast bedankt voor jullie input