verlofplanning

greenteam
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verlofplanning

#1 , 21 jun 2016 18:03

Hoi, bij ons is het steeds een probleem om verlof te kunnen krijgen, aangezien de meesten dezelfde periodes, bv tijdens de schoolvakanties, verkiezen. Er kan maar maximum één persoon per ploeg afwezig zijn en dus wie eerst zijn verlof heeft ingediend, heeft chance, eerst is eerst. Het is al meermaals aangekaart geweest bij de bazen, maar zij hebben hier geen oplossing voor, ze willen geen tijdelijke vervanging inzetten omdat ze ervaren mensen willen. Heeft er iemand een idee hoe dit kan opgelost worden? Is het gebruikelijk dat er nooit twee mensen uit dezelfde ploeg vrijaf kunnen nemen?
Merci

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 21 jun 2016 18:06

In vele sectoren is dat geen abnormale situatie.

denlowie

#3 , 21 jun 2016 18:24

En hoeveel verlof mag je dan Maximum nemen ?

Word er rekening gehouden met school gaande kinderen?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

greenteam
Topic Starter

#4 , 22 jun 2016 06:46

Hallo, we hebben 11 dagen die we vrij mogen kiezen en nee er wordt geen rekening gehouden met schoolgaande kinderen. Het principe is eerst is eerst hier. Ik vreesde er al voor dat het een normale gang van zaken is, maar probeer hier een oplossing voor te vinden omdat het voor grote frustraties zorgt onder de collegas. Bedankt voor jullie reactie.

Meeboo

#5 , 22 jun 2016 08:38

persoonlijk vind ik niet dat mensen zonder schoolgaande kinderen steeds hun verlofplanning moeten aanpassen aan mensen die wel schoolgaande kinderen hebben. (dit terzijde)

denlowie

#6 , 22 jun 2016 09:03

Het gemakkelijkst is een bedrijf met een collectieve sluiting, ondanks ik dit nooit heb gehad, in de voeding is dit soms onmogelijk !

En in een gezin met kinderen is het soms wel niet gemakkelijk, man heeft dan verlof en de vrouw op een andere datum.

greenteam
Topic Starter

#7 , 22 jun 2016 09:12

persoonlijk vind ik niet dat mensen zonder schoolgaande kinderen steeds hun verlofplanning moeten aanpassen aan mensen die wel schoolgaande kinderen hebben. (dit terzijde)
Idd ben zelf ook van die mening

greenteam
Topic Starter

#8 , 22 jun 2016 09:23

Het gemakkelijkst is een bedrijf met een collectieve sluiting, ondanks ik dit nooit heb gehad, in de voeding is dit soms onmogelijk !

En in een gezin met kinderen is het soms wel niet gemakkelijk, man heeft dan verlof en de vrouw op een andere datum.
We hebben wel collectieve sluiting gedurende bouwverlof, maar het probleem is dat meestal mensen bv vrijdagnacht verlof willen en er mag maar één man per ploeg. De enige oplossing die ik kan bedenken is een extra werkkracht omdat er maar beperkt aantal werknemers zijn, eigenlijk onderbemant vind ik, maarja daar gaan de bazen natuurlijk niet mee akkoord. Ze kunnen wel geen mensen houden, omdat de druk veel te hoog ligt. Dat betekent dan weer continu opleidingen, waardoor je eigen werk bellemerd word, maar daar wordt geen rekening mee gehouden. Ook als er iemand uitvalt, wordt er voor die persoon bijgewerkt, want de productie mag er niet onder lijden.

de reden

#9 , 22 jun 2016 10:09

de bij voorkeur van 2 weken voor ouders met schoolgaande kinderen tijdens de grote vakantie is niet meer van toepassing omdat je reeds 2 weken collectief verlof hebt in deze periode. tegen de quota dat een werkgever hanteerd van zoveel % mag er maar verlof hebben kan je niks aan doen. zolang de werkgever uw aantal dagen verlof laat opnemen voor het einde van het jaar
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

greenteam
Topic Starter

#10 , 22 jun 2016 10:15

de bij voorkeur van 2 weken voor ouders met schoolgaande kinderen tijdens de grote vakantie is niet meer van toepassing omdat je reeds 2 weken collectief verlof hebt in deze periode. tegen de quota dat een werkgever hanteerd van zoveel % mag er maar verlof hebben kan je niks aan doen. zolang de werkgever uw aantal dagen verlof laat opnemen voor het einde van het jaar

dank u! En wa gebeurt er als je nog verlof hebt staan op het einde van het jar en je wil gelijk verlof met je collega? Hoe wordt da dan opgelost? En valt er iets te doen tegen het feit dat ze extra werkkracht kunnen gebruiken?

JPV
Juridisch actief: Ja

#11 , 22 jun 2016 10:30

U hoeft niet extra te werken indien u niet wil. Werk dus aan het gewone, goeie ritme verder en de werkgever zal automatisch verplicht worden om volk te aanvaarden. Door een extra inspanning te doen, werkt u uzelf net in de problemen.

Werkgever is verplicht om ervoor te zorgen dat iedereen verlof kan nemen. hebt u dus op 15 december nog 2 weken verlof staan, dan blijft u thuis tot eind jaar. Werkgever is strafbaar als hij u toch vraagt om te komen werken.

denlowie

#12 , 22 jun 2016 10:37

En valt er iets te doen tegen het feit dat ze extra werkkracht kunnen gebruiken?
Een werkgever moet concurrentieel kunnen zijn, en als je weet dat in zeer veel sectoren de loonkost het grootste deel van de kostprijs uitmaakt, dan is het voor een werkgever snel beslist om met zo weinig mogelijk werknemers het werk te kunnen doen.
En als je dan weet wat de producent maar ontvangt tegen over de prijs dat de verkoper van het eind product ontvangt is soms ook zeer om eens na te denken !!

greenteam
Topic Starter

#13 , 22 jun 2016 11:12

U hoeft niet extra te werken indien u niet wil. Werk dus aan het gewone, goeie ritme verder en de werkgever zal automatisch verplicht worden om volk te aanvaarden. Door een extra inspanning te doen, werkt u uzelf net in de problemen.

Werkgever is verplicht om ervoor te zorgen dat iedereen verlof kan nemen. hebt u dus op 15 december nog 2 weken verlof staan, dan blijft u thuis tot eind jaar. Werkgever is strafbaar als hij u toch vraagt om te komen werken.
mercikes, dat is heel interessante info, da helpt me vooruit, ik licht mijn collegas hier alvast over in! :)

greenteam
Topic Starter

#14 , 22 jun 2016 11:24

En valt er iets te doen tegen het feit dat ze extra werkkracht kunnen gebruiken?
Een werkgever moet concurrentieel kunnen zijn, en als je weet dat in zeer veel sectoren de loonkost het grootste deel van de kostprijs uitmaakt, dan is het voor een werkgever snel beslist om met zo weinig mogelijk werknemers het werk te kunnen doen.
En als je dan weet wat de producent maar ontvangt tegen over de prijs dat de verkoper van het eind product ontvangt is soms ook zeer om eens na te denken !!
Tuurlijk, daarom is het niet makkelijk om opgelost te krijgen. Maar zoals het nu werkt is ook niet efficient, want zo werkt men ziekteverzuim in de hand, krijgt men geen verlof en meldt men zich ziek. Ook krijgen velen een burn out. Zo is er laatst nog iemand ontslagen wegens langdurig ziekte, omwille van de werkdruk. Zo is het een vicieuze cirkel.

Terug naar “Andere”