Onduidelijkheid

NauCa
Topic Starter

Onduidelijkheid

#1 , 06 okt 2016 12:32

Even een samenvatting:

In 2013 ben ik beginnen werken voor bedrijf A. Dit bedrijf is 100% dochter van een Nederlands bedrijf dat ik B zal noemen.
Bedrijf C is een bedrijf dat diensten levert aan firma A en B (is een Nederlands bedrijf met een Belgische vestiging)

Vorig jaar werd mij gemeld dat mijn functie zou verdwijnen en werd mij volgend voorstel gedaan:

Ik word tewerkgesteld bij bedrijf C om daar het werk te gaan doen dat ik nu doe, aangevuld met werk dat bedrijf C mij geeft. Ik blijf echter in loondienst bij bedrijf A. Op termijn is het de bedoeling dat bedrijf C mij vast in dienst neemt.

Ik heb hierover nagedacht en ben akkoord gegaan met het voorstel. Ik heb toen wel meerdere keren gevraagd of alles wettelijk in orde was en er werd mij verzekerd dat alles ok was.

Sinds halverwege juni ben ik bij bedrijf C aan het werk en alles ging goed tot kortgeleden toen ik van mijn voormalige teamleader bij bedrijf A de vraag kreeg om bepaalde informatie te geven die ik van bedrijf C niet mag geven. Ik zit echt tussen 2 vuren want het is namelijk niet de eerste keer dat ik op die manier door bedrijf A onder druk word gezet. In de laatste mail die ik er vandaag over gekregen heb staat letterlijk "sinds wanneer wordt je betaald door bedrijfsnaam C"

Maar nu de vragen.

1. Kan bedrijf A me ontslaan omdat ik die gevoelige informatie weiger te geven?

2.Was heel het voorstel dat ik van mijn werkgever heb gekregen wel echt in orde? Ik was online op zoek naar een antwoord op mijn eerste vraag maar kon niet meteen informatie krijgen over de specifieke situatie waarin ik nu zit. Het enige dat ik vond was info over uitlenen van een werknemer (verboden) en detacheren (niet mogelijk van België naar België) En nu maak ik me toch ongerust. Een paar maand geleden heb ik hier op het forum al eens een vraag over gesteld en toen werd er al geopperd dat het niet mogelijk was om zoiets te doen, er is toen niet verder op ingegaan. Zijn er (wettelijke) manieren voor bedrijven om te doen wat ze nu doen?

3. Indien niet wettelijk, wat zijn dan de gevolgen voor mij? Kan ik hierdoor persoonlijk in de problemen geraken omdat ik het wel aan het doen ben nu? Kan ik dan eventueel iets doen om de situatie goed te krijgen?

Help!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 okt 2016 13:11

1. Ja, afhankelijk van de soort gevoelige informatie. In principe kan een werkgever alles opvragen wat je doet tijdens je werk. Wil C dat niet, dan moeten ze hierover afspraken maken met A, je "werkgever" (die echter je echte werkgever niet is).
2. Het is simpelweg verboden om te detacheren, wat hier nu gebeurt. Dus het kan niet, ook niet via misleiding. Jij moet in dienst zijn van werkgever. Enkel via interim kan men je "via via" in het werk steken, maar dan moet je werkgever A een interimkantoor worden.
3. Jij kan niet in de problemen geraken, behalve door dingen zoals punt 1, waardoor je je ontslag kan krijgen.

Stuur een aangetekende zending naar bedrijf A & bedrijf C dat je met beide van hen een gesprek wenst over de samenwerking tussen bedrijf A en bedrijf C en je arbeidsovereenkomst. Leg in dat gesprek uit dat je deze situatie niet langer wenst en maak duidelijk melding van het feit dat men vanuit bedrijf A vraagt om zaken te weten te komen over bedrijf C en dat je je daar vanaf heden zal aan houden, tenzij de situatie ivm je arbeidsovereenkomst opgelost wordt.

Reclame

Terug naar “Andere”