loon + vakantiegeld

test
Topic Starter

loon + vakantiegeld

#1 , 30 jun 2006 20:09

Kan iemand mij dit even verklaren?
volgende situatie doet zich voor:
In 2005 heb ik het hele jaar via een interim kantoor gewerkt (bediende contract).
Sinds 2006 heb ik een vast bediende contract in een bedrijf dat collectief sluit in juli.
Ondertussen is ons loon van juni 2006 gestort. Wat blijkt netto (inclusief vakantiegeld) heb ik minder dan de helft van mijn normaal maandelijks netto loon.
Daar ik een maandloon krijg dacht ik dat dit loon gewoon maandelijks verder gestort werd. Dat ik geen recht had op vakantiegeld (daar dit al rechtstreeks is uitbetaald via interim) wist ik wel. Maar ben toch verrast dat mijn loon zo laag ligt. Klopt dit? Bij wie kan ik dit laten uitrekenen?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 01 jul 2006 00:08

het loon van een bediende dat tijdens zijn vakantiedagen word door betaald is ook vakantiegeld.

Bij een arbeider word het vakantiegeld en bekomend vakantiegeld door de verlofkas in ??n keer uitbetaald.

Bij een bediende word het vakantiegeld uit betaald in vorm van doorlopend loon door de werkgever en word het bijkomend vakantiegeld door de werkgever in ??n keer doorgestort.

Je kan dit ook zelf uitrekenen. Je brutto loon delen door de totalen werkdagen van de maand dat je vakantie neemt, maal het aantal dagen dat je gewerkt hebt en dan de gewone loonsberekening. Deze kan je vragen aan het kantoor dat je loon uitrekend of aan je vakbond.

Er is niets fout met je loon hoor. Je probleem ligt aan het systeem dat de interimkantoren gebruiken bij het uitbetalen van vakantiegeld.

Zij zouden ook beter met een verlofkas werken en het vakantiegeld betalen zoals alle werkgevers. Het zou bij veel mensen beter uitkomen en werknemers van een interimkantoor zouden ook een beter zicht hebben op wat ze echt verdienen.

Reclame

Terug naar “Andere”