[wet hulp] - info aanvraag

nazmul
Topic Starter

[wet hulp] - info aanvraag

#1 , 09 okt 2009 08:20

Ik ben bediende als software programmeur . Ik heb groot schulden daarom, Ik heb per vraag. Als ik biedende werk 38uur per week. Heb ik enige recht voor extra inkomen als?:

1. BTW nummer openen + werk als bediende?
2. Kan ik nog extra werk doen zo als rommel markt in feestdagen, weekend?

3. Kan ik mijn eigen website maken voor "open source software" verkopen zo als gratis, maar ik kan aanvragen voor

"Doneren 5 euro, 10 euro, 20 euro, 50 euro als je het echt helpt, zodat ik nieuwe releases kunnen maken met meer functies. "

het blijft voor mijn privé extra inkomen, allen omdat ik heb groot schulden te financieren, ik wil doen als geldig wet in België staat.

vb. ik heb mijn eigen product in mijn thuis research:
-----------------------------------------------------
a) book houder software (gratis)
b) voeding winkel automatiseren (gratis)
c) apotheek beheer ( gratis )
d) eigen website via software ( gratis )
e) mobile software ( gratis )
f) telecommunicatie via pc of mobile
g) meer per aanvraag

Kan iemand vriendelijk stel me over dit alsjeblieft?

hartelijke bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 09 okt 2009 09:48

enkele info links:

http://www.jobinformatie.be/2008/02/08/ ... bijberoep/

http://www.rsvz.be/nl/helpagency/starte ... pation.htm

doch opmerking:

als software programmeur heb je vaak in je contract een clausule van auteursrecht en niet concurrentie beding op je werk...
wat wil zeggen dat je vaak niet in bijberoep een IT job moogt uitvoeren welke raakpunten heeft met je IT job...
(een programmeur in hoofdberoep mag vaak niet in bijberoep als programmeur werken...)

cfr punt 2 (rommelmarkt): hier mag u gerust 'rommel' verkopen

cfr punt 3 open source:

doneren is dus geen verplichting,
maw je mag op je site open source software plaatsen (mits vermelding van nodige auteursrechten en referenties van wie het juist is met nodige links etc...) maar je mag niet verplichten hiervoor te betalen.

als de open source zelf geschreven is, moet je kijken hoe het zit met het contract van je hoofdberoep (cfr concurrentie/auteursrecht)
want dan zou je wel eens onderdelen/kennis/code/... van het werk kunnen kopiëren voor eigen gebruik,
Dit hebben bedrijven dus niet zo graag (wat wel te verstaan is...)
(vandaar de contracten met nodige clausules)

bevraag je eens bij je werkgever over welke zaken mogen voor hen cfr bijberoep en je zal al pak meer informatie hebben.

voor verdere wetgeving zijn er hier nog anderen die meer op de hoogte zijn, die (waarschijnlijk) wel zullen bijtreden in informatie geven.

nazmul
Topic Starter

#3 , 09 okt 2009 11:40

Waar ik werk is het klein bedrijf 4-5 werknemers. Ik had taal probleem daarom ben ik hier nog, maar mij klink alles fout met deze
bedrijf ik zit in stress hier altijd...

1. Mijn contract is met BVBA persoon X is mijn bass zo gezecht, adres is XA.

2. Persoon X, Uitgever 100% kosten is van persoon Y. Daarom is ook hij mijn bass?
Hij zit ook in adres XA, van 8.00uur tot 17uur, maar zijn statut is rijd auto met LU nummer plaats, een hij is S.A.R.L van Luxembourg, woon in
Belgie.

- Persoon Y is heel slecht
- Hij doet alles da niet mag
- In begin was goed, na 2 maand hij praat een vraag zo maar van alles, mondelijke zonder bewijs in papier.

3. Eerst had ik 6 maand proef contract, afspraak was 1 project moet klaar, maar mij te bewijzen, ik heb binnen 5 maand,
4 projects klaar gemaakt, zodat hij kan gelukkig zijn. En de zijn gelukkig nu.

Helaas:
- Deze maand heb ik contract van persoon X, voor 3 maand
- Persoon X, nu zegt na 3 maand heb ik vast contract met persoon Y
- Dat was niet afgesporken als ik mijn werk eerst begint
- ik ben nu 9 maand verloren
- Mijn collegue ook zelfde (iederen hebt 3 maand contract nu, maar als wilt werken dan moet werken met persoon Y, persoon Y
hebt geeen kantoor in belgie, wil ook geen kantoor, iederen moet van thuis werken zegt hem, kosten sparing)

*Is het juist/correct, kan dat? Als ik werk bij een firma van luxembourg van thuis, een het firma hebt geen buruo in belgie?

4. Doneren is niet verplicht, alles kan gebruik var zijn gratis dat is mijn bedoeling omdat dit zijn software ik gemaakt dat kan
veel bedrijven kan profiteren, als het echt hulp dan iemand kan aanvragen doen dan update ik naar nieuw versie..

I) Bediende werk concurrentie:
------------------------------------------------
- Ik ontwikkel op het werk met (PHP, MySQL, Javascript taal - dit zijn open source zelf ), doel van project is totaal iets anders.
vb. bedrijven XYZ intranet oplossingen, allen voor hun specifiek.

mijn voornaamste is creatief te zijn daarom heb ik mijn eigen project.

II) Mijn prive doneren projects:
--------------------------------------------
- Mijn privé open source project gebruik ik ( Java/C++/Ada/PostgreSQL/Ruby taal - dit zijn ook open source zelf )
- Mijn open source is van mijn zelf 100%, Doel van project is totaal iets anders dan mijn bediende werk contract.

# Dit zijn mijn project ik heb zelf geschreven 2 jaar van thuis (voor doneren):

a. Pda/Pc/Mobile telecommunicatie (SDK)
b. Apotheek beheer ( zoek, chemicaliën, mest aanvragen, statisticus, online apotheek bladeren )

c. Cafe/Restaurant online bestelling ( scherm waarschuwing/ thuis levering oplossingen)

d. Call center ( goed koop bellen, rapporten, administratie onderzoek, enz)

e. Bakkerij beheer ( product in /out stock beheer, inkomen, verloren enz)

f. Web mail online ( geen outlook expres )

g. Senior Programmeurs tips/guide ( pdf book- zelf te helpen andere)

h. meer articles

Kan ik dit doneren project lanceren? als ik bediende vast werk hebt? Kunt u a.u.b mijn juist zeggen als het kan.
Ik kan direct dat beginnen, wet altijd ik wil respecteren, ik wil geen meer fout, noits.

Veel veel dank.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 okt 2009 16:16

Bent u lid van een vakbond?
zo ja ga daar eens langs

j.demoor

#5 , 10 okt 2009 20:55

“Art.4.§1.Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van zijn economische activiteit GEREGELD en zelfstandig,met of zonder winstoogmerk,hoofdzakelijk of aanvullend,leveringen van goederen of diensten verricht die in dit wetboek zijn omschreven...“(BTW-Wetboek 3 juli 1969).

Uw hoedanigheid van bediende belet niet dat u tevens belastingplichtig zelfstandige bent,ook al is het om rommel te verkopen,zelfs via een website.

“Art.56...§2.De kleine ondernemingen waarvan de jaaromzet een door de *Koning vast te stellen bedrag niet overschrijdt, genieten belastingvrijstelling voor de leveringen van goederen en diensten die ze verrichten...”(Wetboek BTW).

* “Art.1.Als kleine ondernemingen voor de toepassing van artikel 56, § 2, van het Wetboek worden aangemerkt de belastingplichtigen van wie de jaaromzet gerealiseerd tijdens het voorgaand kalenderjaar niet meer bedraagt dan 5.580 EUR...”(K.B. nr.19,29 december 1992).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

nazmul
Topic Starter

#6 , 12 okt 2009 14:40

Bedankt....
Bent u lid van een vakbond?
zo ja ga daar eens langs
Ik heb eerste 4maand loonfiche in gewoon papier, vanaf mijn 5 de maand heb ik loonfiche van kenbaar firma zo als Acerta. Is dat bedoel lid van vakbond dan?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 okt 2009 18:17

Neen, Acerta is een organisatie die uw loon berekend zoals SD Workx

Ik bedoel ABVV - ACV - LBC enz

Tik op uw pc in een zoekmachine eens het woord vakbonden of LBC of landelijke bediende centrale of in de gouden gids vakbond en bel daar eens mee.

Terug naar “Andere”