Als vrouw "ten laste"

jeunesse
Topic Starter

Als vrouw "ten laste"

#1 , 19 okt 2009 21:50

Een raar vraagje maar ik kan er niet goed aan uit:

Als je bruto-netto calculator (op internet) gebruikt kan je echtgenote ten laste aanduiden, indien uw echtgenoot/echtgenote niet werkt. Hierdoor komt er 200 eur boven normaal nettoloon van persoon die werkt (die 200eur is maar een voorbeeld).

Die 200 eur, is dit afkomstig van het huwelijksquotient waarmee je rekening mag mee houden in uw belastingen? Of komt dit huwelijksquotient er nog eens bovenop dus: 200*12(per jaar) + HQ??

Hoop dat dit een beetje duidelijk is, maar ik heb moeite om het te verwoorden :roll:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 okt 2009 13:49

Die 200-250 € per maand die de echtgenoot meer aan netto loon per maand ontvangt , is eigenlijk een voorschot op de toepassing van het huwelijksquotiënt bij de belastingen.
Indien één der echtgenoten weinig of geen eigen inkomen heeft , krijgt deze via het huwelijskquotient een deel toegewezen uit het loon van de man. Dit is max. 30 % van dat loon. Dat deel heeft eerst een stuk vrijstelling van belastingen , er worden eventueel aftrekken en verminderingen toegepast , het tarief is het laagste. Dit resulteert in een forse tegemoetkoming.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jeunesse
Topic Starter

#3 , 25 okt 2009 00:25

Bedankt voor je antwoord.

Dus eigenlijk kan je het nooit "precies" uitrekenen omdat je enkele variabelen niet kent...

Reclame

Terug naar “Andere”