Non-conformiteit van werkgever verplicht te tekenen?

pm
Topic Starter

Non-conformiteit van werkgever verplicht te tekenen?

#1 , 18 apr 2010 14:02

Ik heb mijn ontslag gegeven, nu is er een fout voorgevallen op het werk waardoor de klant een "serieuze" schadeclaim zou kunnen eisen. Nu wil mijn werkgever dat ik een non-conformiteit invul met wat er is gebeurt.

Daar mijn werkgever niet te vertrouwen is vrees ik dat hij mij zal willen "nekken"

Ben ik verplicht deze non-conformiteit in te vullen ? Is het best dit in te vullen en mij zo goed mogelijk in te dekken (ook al zal het niet 100% in te dekken zijn) of laat ik het beter blanco ?

Ik vrees dat hij deze fout zal misbruiken en die non-conformiteit dat ik moet invullen ook...

Alvast heel erg bedankt op voorhand !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 18 apr 2010 17:33

deel in een (aangetekend)schrijven mee aan uw werkgever dat u zich in deze laat vertegenwoordigen door uw vakbond op basis van art. 728§3 gerechtelijk wetboek en dat zij zich hiervoor dan ook moeten wenden tot uw vakbond om deze zaak verder af te handelen . alles wat u op papier zet kan een begin van bewijs zijn dat tegen u gebruikt kan worden .

gerechtelijk wetboek Art. 870. Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.
dus niet u moet het tegendeel bewijzen maar de bewijslast ligt bij uw werkgever .

arbeidsovereenkomstenwet
Art. 18. Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld.
Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.
Op straffe van nietigheid mag niet worden afgeweken van de bij het eerste en het tweede lid vastgestelde aansprakelijkheid, tenzij, en alleen wat de aansprakelijkheid tegenover de werkgever betreft, bij een door de Koning algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst.
De werkgever kan de vergoedingen en de schadeloosstellingen die hem krachtens dit artikel verschuldigd zijn en die na de feiten met de werknemer zijn overeengekomen of door de rechter vastgesteld, op het loon inhouden in de voorwaarden als bepaald bij artikel 23 van de wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers.

pm
Topic Starter

#3 , 19 apr 2010 04:24

Bedankt voor de snelle reactie xena !

Ik ga het nog even proberen afhouden hier door niets te tekenen voor ik in de aanval ga met een vakbond, want dat gaat het mss nog erger maken dan.

Groeten !

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2010 13:02

U hebt uw ontslag gegeven --- als dat volgens de regels is verlopen ... wat dient er nog getekend te worden??
Als uw (bijna ex-) werkgever iets claimt zal hij dat moeten bewijzen.
Bij het ontslag van mijn zoon vorig jaar had de werkgever ook ineens allerlei schadevergoedingen tegoed.
Zoon werd aangemaand te betalen - eens goed gelachen en hem naar vakbond doorverwezen. Deze hebben een AS naar werkgever gestuurd met wat (wet)tekst en uitleg, en een verhulde dreiging met schadevergoeding nooit nog iets gehoord - firma had geen poot om op te staan ...
Later bleek dat ze dat bij alle jonge werknemers doen en sommige trappen daar in en betalen..

pm
Topic Starter

#5 , 24 apr 2010 13:08

Bedankt voor de reactie, ik heb nog enkele werkdagen te gaan.
Als ze blijven aandringen zal ik ook die route moeten nemen, maar zolang ik niets meer verneem hou ik me ook stil.

Terug naar “Andere”