niet akkoord met wijziging arbeidsreglement

somabi
Topic Starter

niet akkoord met wijziging arbeidsreglement

#1 , 19 mei 2010 14:11

Eergisteren bracht mijn werkgever me op de hoogte dat ze een nieuwe bvba hebben opgericht en dat we vanaf nu voor die nieuwe bvba zouden gaan werken. Nu werken we voor een NV.
Ook vertelde ze ons dat het arbeidsreglement aangepast wordt en dat we dat maar eens rustig moesten bekijken. Ze duuwde het onder onze neus en verdween van het toneel.
Toen we echter de wijzigingen gingen bekijken kwamen we te weten dat we volgens een heel ander uurrooster gaan werken en dat ik 3.5 u per week of 14 u per maand minder zou werken.
Nu werk ik volgens een vast uurrooster dagelijks van 9u30 tot 18u behalve woensdag (sluitingsdag), vrijdag(vaste vrije dag) en zondag. Het nieuwe uurrooster is een afwisselend uurrooster met een wederkerend patroon om de 5 weken maar zonder vaste vrije dag en 2 dagen per week van 13u30 tot 20u00.
Gisteren sprak ik mijn werkgever daar over aan en vroeg ook hoe het dan zat met het loon. Zoals ik al dacht verminderd dat in verhouding met het aantal minder uren. Dit zou volgens mijn werkgever voor mij op een loonsvermindering komen van om en bij de 70 Euro. Ze noemde dit bedrag 'peanuts'
Voor mij is deze loonsvermindering financieel niet haalbaar en zijn dit dure peanuts!
Het nieuwe uurrooster is ook zeer moeilijk om me aan aan te passen omdat ik zwanger ben en al opvang heb voorzien volgens mijn huidig uurrooster.
Dit maakte ik duidelijk aan mijn werkgever en ze zei me dat ik daar dan mijn conclusies moet uit trekken en ontslag moet nemen.
Ik had me ook al geïnformeerd bij mijn vakbond en die zeiden dat ik niet akkoord moet gaan en dat mijn werkgever dan mijn ontslag moet geven.
Volgens mijn werkgever klopt dit niet omdat ze 'een crisismaatregel' neemt en voor continuïteit zorgt.

Kan iemand me zeggen hoe het steeltje echt aan de vork zit want alle partijen spreken elkaar tegen?
Graag zou ik ook weten hoe ik duidelijk moet maken dat ik met het nieuwe arbeidsreglement niet akkoord ga, ik vermoed dat mondeling niet voldoende is.
En wat er gebeurt wanneer ik het nieuwe arbeidsreglement niet onderteken?

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding