werken op feestdag als bediende - compensatie

Meeboo
Topic Starter

werken op feestdag als bediende - compensatie

#1 , 25 mei 2010 13:00

Ik werk als bediende in een kmo. Op sommige feestdagen moeten wij komen werken. Nu had ik een vraag hoe dat zit met compensatie voor de verlof dag?

De uren dat wij komen werken worden dubbel geteld en als overuren ingebracht. hier ben ik mee akkoord.
Maar hebben wij hierbovenop geen recht op een dag verlof van de feestdag?

iemand die raad weet?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 25 mei 2010 13:35

Ik werk als bediende in een kmo. Op sommige feestdagen moeten wij komen werken. Nu had ik een vraag hoe dat zit met compensatie voor de verlof dag?

De uren dat wij komen werken worden dubbel geteld en als overuren ingebracht. hier ben ik mee akkoord.
Maar hebben wij hierbovenop geen recht op een dag verlof van de feestdag?

iemand die raad weet?

mvg
- wat is je Paritair comité?
- wat is je gebruikelijk uurrooster?
- wat is het aantal uur dat je werkt op die feestdagen?

Het kan zijn dat de feestdag waarop je werkt geen aanleiding geeft tot "dubbele telling" en dus die dubbele telling eigenlijk gewoon prestatie van je uren + die ene dag verlof is.

Hangt o.a. af van je paritair comité om volledig antwoord te kunnen geven.

Meeboo
Topic Starter

#3 , 25 mei 2010 13:45

PA218 :)

uurrooster is 08.00-12.00 en 13.00-16.30
maandag tot vrijdag

aantal uren dat gewerkt wordt is verschillend
meestal een halve dag soms iets langer

Reclame

xena

#4 , 25 mei 2010 20:04

aantal uren dat gewerkt wordt is verschillend
meestal een halve dag soms iets langer
feestdagenwet 4/1/1974
Art. 11. Wanneer een werknemer tijdens een feestdag werd tewerkgesteld, heeft hij recht op een inhaalrust.
De inhaalrust bedraagt een volle dag, indien de arbeid langer dan vier uren heeft geduurd en ten minste een halve dag indien hij niet langer dan vier uren heeft geduurd; in dit laatste geval moet de inhaalrust worden verleend vóór of na 13 uur en op die dag mag niet langer dan vijf uur arbeid worden verricht.
Deze rust wordt toegekend binnen de zes weken welke op de feestdag volgen.
Art. 12. De Koning kan, door bijzondere bepalingen voor sommige bedrijfstakken of categorieën van werknemers, andere dan de bij artikel 11 bedoelde toekenningsregelen van de inhaalrust vaststellen.

u kan de sectoriele cao's vinden via de metagids en uw pc nummer ,
hetgeen ik er vind ,
FEESTDAGEN
Art. 29
Wat betreft het compensatieverlof toe te
kennen aan de bedienden tewerkgesteld
op een feestdag, mogen de werkgevers
met de afgevaardigden van de syndicale
organisaties of, bij ontstentenis daarvan,
met de betrokken bedienden overeenkomsten
dezelfde toekenningsmodaliteiten toe
te passen als deze voorzien voor de werklieden
van de onderneming.

Meeboo
Topic Starter

#5 , 26 mei 2010 08:22

Dus als ik het goed begrijp hebben we recht op een dag inhaalrust als we meer dan 4 uren hebben gewerkt op een feestdag.

Hoe zit dat dan met die dubbele uren? Ik hoorde ergens dat als we werken op een feestdag dit aan 200% is.
Momenteel is het dus zo dat als we 4 uur werken we in totaal 8 uur aan overuren krijgen.

Hebben we daarbovenop dan nog recht op die extra dag inhaalrust? Dat is eigenlijk wat wij ons hier afvragen.

Meeboo
Topic Starter

#6 , 27 mei 2010 08:24

niemand een antwoord omtrent deze materie?

mvg

JPV

#7 , 27 mei 2010 10:30

niet zo vlug hé, ;).

Alles hangt af van de voorwaarden in je PC.

Op het eerste zicht zie ik in PC218 geen recht op 200% voor feestdagen. Ik vermoed dus dat je werkgever je gewoon direct de uren die hij moet compenseren, zo inschrijft en dus op die manier je de dag verlof van de feestdag geeft.

(voor PC's hebben wij onze centrales die de voorwaarden daarvan bekijken, ik ken ze dus niet van buiten)

Meeboo
Topic Starter

#8 , 27 mei 2010 10:59

dank je wel hoor ;)

xena

#9 , 27 mei 2010 12:44

Dus als ik het goed begrijp hebben we recht op een dag inhaalrust als we meer dan 4 uren hebben gewerkt op een feestdag.

Hoe zit dat dan met die dubbele uren? Ik hoorde ergens dat als we werken op een feestdag dit aan 200% is.
Momenteel is het dus zo dat als we 4 uur werken we in totaal 8 uur aan overuren krijgen.

Hebben we daarbovenop dan nog recht op die extra dag inhaalrust? Dat is eigenlijk wat wij ons hier afvragen.
het gewone feestdagloon moet betaald worden alsof u niet had gewerkt op de feestdag + de overuren minstens zoals bepaald in art 29

arbeidswet 16/3/1971
Art. 29. § 1. Overwerk wordt betaald tegen een bedrag dat ten minste 50 pct. hoger is dan het gewone loon. Deze vermeerdering bedraagt 100 pct. voor overwerk op zondag of op de rustdagen toegekend krachtens de wetgeving op de betaalde feestdagen.
(§ 4. Een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten overeenkomstig de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités kan toelaten dat de krachtens § 1 verschuldigde toeslag in bijkomende inhaalrust wordt omgezet.
In het kader van dergelijke overeenkomst geeft elk uur overwerk, dat met een toeslag van 50 % moet worden betaald, recht op ten minste een half uur inhaalrust, terwijl elk uur overwerk, dat met een toeslag van 100 % wordt betaald, recht geeft op ten minste één uur inhaalrust.)

JPV

#10 , 27 mei 2010 21:55

het gewone feestdagloon moet betaald worden alsof u niet had gewerkt op de feestdag + de overuren minstens zoals bepaald in art 29
vraag is of het effectief overuren zijn (vandaar de vraag naar gewoonlijk uurrooster)

Terug naar “Andere”