bijverdienen als particulier

Davidoff
Topic Starter

bijverdienen als particulier

#1 , 18 jun 2010 22:48

Hallo

Ik vroeg me af of ik ook werkjes als particulier kan doen en zo wat kan bijverdienen.
Ikzelf ben in het dagelijkse leven ICT-Coordinator in een school en tijdens de grote vakantie zou ik wat willen bijverdienen als particulier (dus niet in loondienst en niet zelfstandige ofzo..)

Ik heb opgevangen dat dit kan, maar dan moet je de inkomsten ingeven op je belastingsbrief.
Is het dan ook zo dat ik als particulier ook facturen kan uitschrijven (zonder btw) en deze dan ook als bijlage moet steken van de belastingsbrief?

Ik zou graag bij kennisen, vrienden, etc... computer reparaties gaan doen tegen betaling, ook het ontwerpen van websites en maken van programma's wordt weleens aan mij gevraagd, maar omdat ik geen zelfstandige of zelfstandige in bijberoep ben weet ik niet wat ik hiermee mag en kan doen.

daarom dus de vraag, kan ik dit als particulier gewoon aanvaarden en de extra inkomsten gewoon ingeven op de belastingsbrief?
En tot hoeveel mag/kan ik dan bijverdienen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 19 jun 2010 05:55

waarom niet in bijberoep ?

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 jun 2010 16:05

Hallo

Ik vroeg me af of ik ook werkjes als particulier kan doen en zo wat kan bijverdienen.
Ikzelf ben in het dagelijkse leven ICT-Coordinator in een school en tijdens de grote vakantie zou ik wat willen bijverdienen als particulier (dus niet in loondienst en niet zelfstandige ofzo..)

Ik heb opgevangen dat dit kan, maar dan moet je de inkomsten ingeven op je belastingsbrief.
Is het dan ook zo dat ik als particulier ook facturen kan uitschrijven (zonder btw) en deze dan ook als bijlage moet steken van de belastingsbrief?

Ik zou graag bij kennisen, vrienden, etc... computer reparaties gaan doen tegen betaling, ook het ontwerpen van websites en maken van programma's wordt weleens aan mij gevraagd, maar omdat ik geen zelfstandige of zelfstandige in bijberoep ben weet ik niet wat ik hiermee mag en kan doen.

daarom dus de vraag, kan ik dit als particulier gewoon aanvaarden en de extra inkomsten gewoon ingeven op de belastingsbrief?
En tot hoeveel mag/kan ik dan bijverdienen?

Alvast bedankt!
hoewel het over jobstudenten gaat, kan je op pagina 4 van deze brochure hierover een goeie uitleg vinden.

http://www.kuleuven.be/jobstudent/pdf/b ... ge2008.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

concreet: als je dit regelmatig doet, word je een zelfstandige :)

Reclame

Davidoff
Topic Starter

#4 , 19 jun 2010 16:12

omdat ik geen diploma bedrijfsbeheer heb om een bijberoep te kunnen doen?

Hera

#5 , 19 jun 2010 22:09

omdat ik geen diploma bedrijfsbeheer heb om een bijberoep te kunnen doen?
boekhouder nemen

j.demoor

#6 , 20 jun 2010 09:37

“Art.3.§ 1. Dit besluit verstaat onder zelfstandige ieder natuurlijk persoon, die in België een beroepsbezigheid uitoefent uit hoofde waarvan hij niet door een arbeidsovereenkomst of door een statuut verbonden is. Wordt geacht, tot bewijs van het tegendeel, zich in de in het vorig lid bedoelde voorwaarden tot onderwerping te bevinden, ieder persoon die in België een beroepsbezigheid uitoefent, die inkomsten kan opleveren bedoeld in artikel 23, § 1, 1° of 2°, of in artikel 30, 2° van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992...”(27 JULI 1967. - Koninklijk besluit nr 38 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen).

“Art.23.§1.Beroepsinkomsten zijn inkomsten die rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomen uit werkzaamheden van alle aard,met name:...2° baten...Art.27.Baten zijn alle inkomsten uit een vrij beroep...en alle niet als winst of als bezoldigingen aan te merken inkomsten uit een winstgevende bezigheid...”(10 april 1992 Wetboek van de inkomstenbelastingen).

‘De bedrijfsbelasting treft alle baten,onder welke naam ook,van elke winstgevende bezigheid,d.w.z. van een geheel van verrichtingen die voldoende regelmatig en met elkaar verbonden zijn om een voortdurende en gewone bedrijvigheid te vormen,wat door de rechter in feite soeverein wordt beoordeeld(Cass. 15 januari 1963,Pas. 1963,I,568).

Indien uw prestaties hieraan voldoen dan dienen de inkomsten eruit aangegeven aan de belastingen en is aansluiting bij een sociale verzekeringskas vereist.

‘De factureringsverplichting geldt in principe niet als u prestaties verricht aan particulieren’ (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... P529_47900" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”