Bijverdienen als huisvrouw

droopy
Topic Starter

Bijverdienen als huisvrouw

#1 , 18 jun 2010 10:41

Ik ben al heel lang huisvrouw en ontvang dus nergens geen uitkeringen. Nu heb ik eens gehoord dat je als huisvrouw een bepaald bedrag per jaar mag bijverdienen zonder belastingen te moeten betalen. Is dat waar ?
Zo ja, hoeveel mag je dan als huisvrouw bijverdienen op een jaar ?
En moet je dat aangeven aan de belastingen ?
Of zijn er andere formaliteiten die je moet vervullen ?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 18 jun 2010 11:48

Ik ben al heel lang huisvrouw en ontvang dus nergens geen uitkeringen. Nu heb ik eens gehoord dat je als huisvrouw een bepaald bedrag per jaar mag bijverdienen zonder belastingen te moeten betalen. Is dat waar ?

Alvast bedankt.
als wat wil je iets bijverdienen? in loondienst, als zelfstandige, ... ?

ja, het klopt dat de eerste schijf van X euro onbelast is. Maar alles hangt ook af van je gezinssituatie en het inkomen van je parner.

Alle inkomen moet je in principe wel aangeven aan de belastingen.

roharro

#3 , 18 jun 2010 20:28

Alvast bedankt.
Bent u gehuwd?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

droopy
Topic Starter

#4 , 20 jun 2010 09:58

Ja, ik ben gehuwd. En ik wil gewoon iets bijverdienen. Moet dat dan als zelfstandige ? Dat gaat toch niet als je huisvrouw ben ? Of heb ik het verkeerd voor ?

roharro

#5 , 20 jun 2010 15:44

Ja, ik ben gehuwd. En ik wil gewoon iets bijverdienen. Moet dat dan als zelfstandige ? Dat gaat toch niet als je huisvrouw ben ? Of heb ik het verkeerd voor ?
Dat mag zeker. Of u belastingen erop zal moeten betalen hangt af van het netto-belastbaar inkomen dat nu reeds op uw naam staat (zie laatste belastingsaanslag) alsook van het inkomen dat u gaat verdienen.
Het is ook mogelijk dat de huwelijkscoëfficient niet meer zal worden toegepast (als uw inkomsten boven een zeker bedrag zouden uitkomen), waardoor er meer belasting zal gevestigd worden op het inkomen van uw echtgenoot.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”