Opzegperiode

tim123
Topic Starter

Opzegperiode

#1 , 16 aug 2010 13:26

Beste,

Ik denk eraan mijn ontslag in te dienen bij mijn huidige werkgever.
Indien ik mijn ontslag in de maand september zou indienen zal mijn opzegperiode ingaan op 1 oktober.
Op dat moment ben ik net geen 2 jaar in dienst (1 jaar en 11 maanden).
Ik heb een bediende statuut en mijn bruto jaarinkomen schommelt rond €54.000.

Volgens een 'Wet Claeys simulator' zou mijn opzegperiode 4.5 maanden (!) zijn.
Dit lijkt me erg veel en dacht eerder aan 6 weken.

Kan iemand hierin duidelijkheid verschaffen?
In welke mate moet ik rekening houden met de Wet Claeys?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 16 aug 2010 13:49

Beste,

Ik denk eraan mijn ontslag in te dienen bij mijn huidige werkgever.
Indien ik mijn ontslag in de maand september zou indienen zal mijn opzegperiode ingaan op 1 oktober.
Op dat moment ben ik net geen 2 jaar in dienst (1 jaar en 11 maanden).
Ik heb een bediende statuut en mijn bruto jaarinkomen schommelt rond €54.000.

Volgens een 'Wet Claeys simulator' zou mijn opzegperiode 4.5 maanden (!) zijn.
Dit lijkt me erg veel en dacht eerder aan 6 weken.

Kan iemand hierin duidelijkheid verschaffen?
In welke mate moet ik rekening houden met de Wet Claeys?
de "Wet Claeys" bestaat niet. Wel de formule Claeys, iets wat zeker niet zomaar beslissend is, vaak wel richtinggevend.

In feite is, wanneer de opzegging uitgaat van de bediende, de na te leven opzeggingstermijn in wezen de termijn die de werkgever nodig heeft om een bediende met dezelfde kennis en kwaliteiten voor de opgezegde functie aan te werven en tewerk te stellen . Afhankelijk van het werk dat jij doet, kan dit dus minder of meer dan die 4 maanden zijn. Meestal een stuk minder, zeker met de huidige grotere werkloosheid ;).

tim123
Topic Starter

#3 , 16 aug 2010 14:50

JPV,

Bedankt voor je antwoord.
Ik zal mijn arbeidsovereenkomst er eens op nalezen.
Daar staat ongetwijfeld in hetgeen er van toepassing is binnen ons bedrijf.

Reclame

JPV

#4 , 16 aug 2010 17:16

JPV,

Bedankt voor je antwoord.
Ik zal mijn arbeidsovereenkomst er eens op nalezen.
Daar staat ongetwijfeld in hetgeen er van toepassing is binnen ons bedrijf.
meestal niet hoor.

Nu, ik zou eerder denken aan 6 weken dan aan 4 maanden, het zal wat afhangen van wat je onderhandelt met je baas.

j.demoor

#5 , 18 aug 2010 11:25

“Art.82...§ 3. Wanneer het jaarlijks loon 16 100(=30327 geïndexeerd) EUR overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter...Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, mag de opzeggingstermijn niet langer zijn dan vier en een halve maand indien het jaarlijks loon hoger is dan 16 100 EUR zonder 32 200(=60654 geïndexeerd) EUR te overschrijden...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘De opzeggingstermijn kan in de loop van de termijn door onderlinge toestemming verlengd worden’(Cass. 5 november 1965,R.W. 1965-66,1395).

De formule Claeys O = (0,89 x anciënniteit) + (0,08 x leeftijd) + (0,0524 x loon) - 2 
· O = opzeggingstermijn in aantal maanden
· Anciënniteit = anciënniteit uitgedrukt in jaren en in fractie van jaren (niet in maanden), waarbij 1 maand: 0,08 jaar, 2: 0,16 jaar, 3: 0,25 jaar, 4: 0,33 jaar, 5:0,42 jaar, 6:0,50 jaar, 7:0,58 jaar, 8:0,67 jaar, 9: 0,75 jaar, 10: 0,83 jaar, 11:0,91 jaar en 12 maand is natuurlijk 1 jaar.
De factor 'anciënniteit' weegt zwaar door. Een werknemer met 30 jaar anciënniteit, die 3 jaar uitbetaald krijgt, is geen uitzondering. Je kan globaal stellen dat 1 jaar anciënniteit ongeveer 1 maand opzeggingsvergoeding betekent.
· Leeftijd = leeftijd in jaren en fracties van jaren.
· Loon = loon in meervouden van 1000 euro. Het gaat hier over het volledige loon, alle voordelen (bedrijfswagen, maaltijdcheques, ...) inbegrepen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”